Na de galop niet meer onder controle.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Na de galop niet meer onder controle.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 14:02

Ik rij nu 2 jaar op een Friese ruin, Thiemen. Toen ik begon met rijden was het alleen maar keihard draven met de kop in de lucht. Heb les genomen en ben er erg mee bezig geweest en hij kan nu keurig lopen. Is nog steeds wel vaak snel maar goed we zijn al aardig vooruit gegaan. Galoperen kan hij ook heel netjes. Maar na de galop, is er niks meer mee te beginnen. Als een ander paard in de bak galopeerd wil hij ook en meestal gaan we dan ook wel galoperen maar als we dan klaar zijn is er niet meer fatsoenlijk met hem te draven. Hij word heel erg snel en als je een kleine volte rijd of een ander figuur probeert hij aan te springen. Thiemen moet je heel erg los laten want anders gaat hij in protest. M'n instrucrice zegt dat ik hem los moet laten, even aanknijpen, loslaten enz. Maar dat is gewoon niet vol te houden al zou ik het een half uur lang doen, hij begint weer snel te draven. Dan heb je nog mensen die beginnen over hulpteugels enzo maar ik heb het eigenlijk niet zo op hulpteugels, liever zonder . Is er iemand die me misschien kan helpen, tips geven?

(als hier al een soortgelijk topic van is, sorrie, ik ben sinds kort weer even op bokt en heb dus niks gevolgd)

Groetjes

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:04

De hele tijd voltes en figuren rijden, elke keer dat hij denkt ervan door te kunnen gaan: hop weer op een volte zetten. Consequent blijven: draf is draf! Dus als hij aanspringt, gelijk weer terug nemen.

LittleWillow

Re: Na de galop niet meer onder controle.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:13

Dit komt me heel bekend voor! Mijn fries doet/deed nl bijna precies hetzelfde; zodra we gegalopeerd hebben/hadden is hij heel gespannen en dribbelig. Hij doet het nu minder dan vroeger door inderdaad heel consequent te zijn; draf is draf, veel figuren rijden en niet eerder weer galoperen tot de rust weer terug is.

Bij mij werkt het wel om hem te dwingen rustiger te lopen met mijn zit, achterblijven bij het lichtrijden zeg maar, en hem wat ruimte te geven van voren; hoe meer ruimte hij krijgt hoe meer hij ontspant. Rijtechnisch zal het wel niet goed zijn maar ik rijd liever een ontspannen paard dan een stuiterballetje!

Succes ermee!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:14

Probeer juist eens na het galoperen hals laten strekken op de grote volte in draf.. Je paard is een en al spanning en misschien dat juist dat hals strekken de spanning van na de galop wat verminderd. Denk even om het tempo, hij zal helemaal in het begin wel hard gaan. Maar dat kun je nog even voor lief nemen. Zodra hij weer in galop gaat, wel even consequent zijn en weer terugnemen.

Misschien net na de galop even een keer terug naar het halthouden. Even stilstaan en stress eruit om vervolgens weer te gaan aandraven.

Eindeloos gaan stappen zal niet helpen, veel oefenen dan wordt dit vast wel beter. Wel goed dat je het niet met een hulpteugel wil oplossen, zou alleen maar symptoom bestrijding zijn en nog meer spanning opbouw..

P.s. denk ook aan schijnovergangen trouwens..

Succes!

Jildau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 14:23

Dank jullie!

LittleWillow: Bij Thiemen is het idd ook, als ik hem ruimte geef gaat hij meer ontspannen maar hij blijft snel draven, echt lastig is het.

Bienotje: Van m'n intructrice moet ik ook draven met lange teugel na de galop maar Thiemen blijft dan echt snel draven. En als ik hem dan terug wil nemen gooit hij z'n kop omhoog. Dat naar het halthouden heb ik nog nooit geprobeert, zal het eens doen.

Ik ga er vanavond heen, zal er echt even mee bezig gaan.

lisa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:22

hm ik ken het probleem wel denk ik, kheb het ook aan de hand, vooral de laatste tijd dan. maar ik moet zeggen dat mn instructrice me er goed mee helpt. snel draven, direct reageren met zit en ophouding, reageert hij niet, sterke ophouding met buitenhand, als hij zich er verder niets van aantrekt en bvb altijd op dezelfde plaats wil versnellen hem daar stil zetten, tikje met de zweep, en verder draven alsof er niets aan de hand is (dus terug zacht zijn en hem een nieuwe kans geven) na dit 4 keer gedaan te hebben ging het bij mij al n stuk beter!
als hij aan wil springen in galop zonder dat je het zegt, hem niet terugrijden maar stevig door laten galopperen, als hij wil galopperen, best..maar owee als hij terugkomt in draf, dan moet hij maar de gevolgen dragen.
dit hielp bij mij ook goed, want mijne doet het om onder t werk uit te komen, en hij wint natuurlijk als ik hem stilzet, dus dit viel hem wel even tegen
veel succes!

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 16:43

Jildau schreef:
Als een ander paard in de bak galopeerd wil hij ook en meestal gaan we dan ook wel galoperen

Ik denk dat de anderen al hele goede tips hebben gegeven. Ik wilde alleen nog even dit eruit lichten. Doordat jij hem laat galopperen als hij de neiging krijgt als hij een ander paard ziet galopperen, leer je hem ook deze foute gewoonte aan. Probeer hier voor jezelf op te letten. Succes!!