een tijdje geleden heb ik dit verhaal op bokt gezet. sinds een jaar rijd bij ons een 12 jarig meisje, ze rijd bij ons omdat ik zelf weinig tijd heb voor de pony. de pony waar ze op rijd staat als kreng bekend en luister alleen naar bepaalde mensen, als hij ze niet mag gooit hij ze er meteen af. ook is hij erg druk maar hij heeft veel talent(als hij de juiste ruiter heeft) blijkbaar mag hij haar wel (aangezien ze nu een jar bij ons rijd en er nog nooit afgegooit is.) maar nu beginnen de problemen, aan het begin kon ze nog lekker met de pony het bos in maar nu is het hopeloos hij luistert niet meer naar mij of naar haar. als het hem verveelt schiet hij er vandoor. en is hij niet te stoppen. ik heb deze pony altijd al gehad en we willen deze pony ook niet kwijt maar zo kan het ook niet meer. hij luister in de bak nog super bij dressuur steelt hij de show maar we willen in de zomer natuurlijk wel weer lekker de bossen in. als ik met mijn paard bij hem rij dan loopt hij met de oren plat in de nek en op stal vraagt hij echt altijd aandacht.
heeft er iemand nog tips aangezien ik zelf geen tijd voor hem heb ivm study. en ze zichzelf moet redden met de pony. wie heeft er nog tips. en naar een manege sturen en mak laten maken hoef je niet over te beginnen ik stuur geen van mn paarden naar een ander om hem te laten temmen. mishandellen kan ik zelf ook wel.
na veel reacties gehad te hebben ben ik aan de slag gegaan met de pony. ben hem met tuig hoofdstel gaan rijden de eerste paar keer dat ik alleen met hem er uit ging. vervolgens ging dat heel goed en heeft hij geen gekke acties gehad. daarna ben ik hem met een gewoon hoofdstel; gaan rijden. nu loopt hij weer braaf mee met mijn paard en gedraagt zich prima, er is nu alleen de afspraak dat er niet gegaloppeert word op het zand pad zo dat de pony niet elke keer denkt dat hij er vandoor mag. we hebben het eigenlijk op mijn style van rijden gedaan dit houd in: zonder zweep (duzz niet slaan) en zonder engels rijden. het paard word eigenlijk beloond voor wat hij goed doet en als hij weer de fout in gaat word hij door negeren gestraft.
Ik denk toch dat je moet straffen met de zweep . neem je kindertijd eens voor je ... je zult vast wel eens een tik hebben gehad van je ouders als je stout was maar dan had je daar ook respect voor ... dit moet je ook berijken met je pony .. als het dier fout doet straffen .. doet die goed belonen . Dan weet het dier ook van oooo dat doe ik fout .. probeert die dat nog een keer en krijgt die dan straf dan weet die waarvoor het is en zal je ponytje het niet meer doen of minder ...
en als hij weer de fout in gaat word hij door negeren gestraft.
Dat noem ik niet straffen. Als een paard iets fout doet en je negeert dat, dan doet hij dat de volgende keer weer. Op zo'n moment moet je hem dus op zijn kop geven. Dit kan met je stem, met je been of met een zweepje.
als je hem met je stem bestarft doe je hem ook geen zeer, als je daar bang voor bent omdat je geen tik wilt geven, negeren zou ik ook niet doen, dan doet die het de volgende keer zo weer. omdat hij dan denkt dat die toch niet gestraft word. succes van de zomer