Shetlandpony vrij laten springen ==> alle tips welkom!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miss_piggy

Shetlandpony vrij laten springen ==> alle tips welkom!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 21:37

Ik heb een verzorgpony die ik graag vrij wil laten springen. Hij heeft alleen wat weinig manieren. Hij kan niet eens normaal longeren. Als we gaan springen (ik spring dan gewoon naast hem) doet ie het wel supergoed en kan ie echt heel hoog voor zijn kleine maatje.

Ik heb alleen niet zo veel ervaring met pony´s vrij laten springen, dus ik zou graag veel tips krijgen van mensen die er wat meer verstand van hebben. Moet een pony bijvoorbeeld een enorme aanloop nemen (normaal lijkt me wel, maar als hij te groot is weigert ie).

Enkele vragen:
- Hoe groot moet zijn aanloop ongeveer zijn (ik doe nu ongeveer 5 meter, en erachter ongeveer 3 meter, en hij haalt het makkelijk)?
- Kan ik doorgaan tot hij het niet meer haalt om steeds die sprong te oefenen of kan ik beter een wat lagere oefenen om hem te verbeteren?
- Moet ik op bepaalde dingen letten, qua het technische gebeuren?
- Is het noodzakelijk hem eerst manieren te leren (is nogal een taak, want hij is een zeer jong hengstje, en heeft nogal weinig aandacht en zeeeeer slechte manieren).

Verder zijn alle tips welkom!!

kus
anke

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:46

Als het een zeer jonge pony is moet je nog niet gaan springen met hem.

Lisanne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:48

hoe jong is die?

miss_piggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 21:49

Kan gerust want hij is 4½..

kus
anke

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:05

Dan kan je inderdaad wel wat doen met hem.Maar ik persoonlijk zou hem toch eerst even het longeren goed leren voordat je er iets anders mee gaat doen.

miss_piggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 22:08

Ja, het is makkelijker gezegd dan gedaan. Zo ver het nu gaat, gaat alles heel goed, alleen hij heeft geen manieren. Ik wil het liefst proberen hem nu al een hoop springen te leren, want tegen de tijd dat ik hem netjes heb opgevoed (ik heb ook niet erg veel tijd voor hem) zijn we weer ½ tot 1 en misschiejn wel 1½ jaar verder..

Heeft iemand nog echte praktische tips??

kus
anke

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:21

Waarom heb je zo'n haast????Eerst de basis erin, dus longeren ,als hij dat al niet doet heeft de rest totaal geen zin!

miss_piggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 22:24

Het probleem is, dat hij totaal geen aandacht heeft. En om zijn manieren op peil te houden, heb ik de medewerking van iedereen op stal nodig. Die gaan dan ook meteen vanalles verwachten, en dat gaat bij ons nooit lukken. Bovendien kan ik beter in de herfst beginnen met longeren (iets waar hij zn koppie stevig moet bijhouden), want dan is het dekseizoen over.
Maar ik snap het probleem niet zo goed... Je hoeft niet boos te worden hoor..

kus
anke

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:31

Ben helemaal niet boos!!!Het is mijn pony niet maar ikzelf zou het niet doen zoals jij het wil gaan doen.Om een pony manieren te leren ga ik echt niet vrij springen of het nu een merrie is of een hengst!

miss_piggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 20:49

Ehhm.. Dat is ook helemaal niet de bedoeling. Ik wil hem dat gewoon graag leren, zodat hij wat te doen heeft. Hij gaat nu al redelijk en hij lijkt er echt plezier in te hebben. Wat heeft dat beestje nou verder nog??

Maar als je me niet wilt helpen.. Laat maar dan.

xx
Anke