niet aan het been

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirl

niet aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 18:37

nou het zegt het al he..
me pony is dus voor geen meter meer aan het been ik wordt er gewoon niet goed van!!!
ik kan doen wat ik wil kan zelfs me sporen in der buik schoppe alles en dat opeens .
heeft iemand tips ofzo.

Belker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:03

Verplaatst naar Rijtechnisch

Eefke85

Re: niet aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:45

veel overgangen rijden. Dat helpt echt! Heeft mij ook geholpen.

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 23:34

Als je naar de FAQ van Praktijkproblemen gaat, zul je zien dat je niet de enige bent met dit probleem. Lees die topics eerst even door, waarschijnlijk leer je daar al veel van. Als je geen specifiekere vraag dan deze kunt stellen, helpen die topics je al flink vooruit. Of bedoel je met 'en dat opeens' dat ze eerst wel aan het been was maar nu niet meer?

Wat het belangrijkste met paardrijden is, is consequent zijn, maar dat zul je in die andere topics ook terugvinden.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:28

Misschien ben je het wel met me eens dat ´zelfs met sporen in dr buik schoppen en geen reactie´ alles behalve een goede poging was om je paard beter aan het been te krijgen?!?

Er zijn echt al eindeloos topics over, maar bij deze nog een hint. Zorg voor afwisseling. Buitenrijden/ balkjes lopen/ op de manege etc.. En uiteraard afwisselen met overgangen, figuren etc. Geef je paard een uitdaging tijdens het rijden, eindeloos rondjes suffen over een hoefslag zou ik mij ook minder gemotiveerd voelen als ik paard zou zijn geweest..

miss_piggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:31

Inderdaad afwisseling en overgangen. Hem een beetje opjutten met de zweep. Af en toe een beetje plagen met je zweepje.

kus
anke

ladigo14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:55

veel overgangen rijden en als die niet reageerd een tikje met de zweep iets achter je been geven

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:12

sporen af! dit is alleen ter verfijning van je hulpen niet om je paard naar voren te pijnigen!
Gewoon het rijden interressant maken voor je paard, over zeiltjes lopen, balkjes, buiten ritjes, dan weer dressuur, springen en recreactie etc.
Ten alle tijden geldt: Geen reactie op been? > Tik!

lovelygirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 18:28

ja ik rij ook veel verschillend hoor maarja ze loopt heel goed we gaan wedstrijde beginne want het gaat echt super zegt die vrouw waar ik les van krijg ook maar t lijkt wel as k haar niet aan de tegel vraag ze dan juist meer aan het been is dan als ik der naar beneje ga rijde enzo

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:37

lovelygirl schreef:
ja ik rij ook veel verschillend hoor maarja ze loopt heel goed we gaan wedstrijde beginne want het gaat echt super zegt die vrouw waar ik les van krijg ook maar t lijkt wel as k haar niet aan de tegel vraag ze dan juist meer aan het been is dan als ik der naar beneje ga rijde enzo

Kun je dit even toelichten.. Voor geen meter aan het been, maar het gaat super?!? Ik snap het even niet, wat is nu het probleem dan?

lovelygirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 18:39

dat ze niet aan het bene is verder gata het super

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:40

lovelygirl schreef:
en dat opeens.

Is het echt van de een op de andere dag gekomen of is het er langzamerhand ingeslopen. En in dat eerste geval: sinds wanneer is dit? Mankeert hij verder niets?

Als het erin geslopen is, dan volg de raad van de rest op. Maar als het echt van de een op de andere dag is, zou ik een andere oorzaak zoeken.

lovelygirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 18:44

nou ze had laatst ontsteking in der heup maar das 3 weken gelede dat k der weer op mocht rijde alles rustig aan enzo.. maar afgelopen week doet ze net of ze niets meer weet ook als ik aan wil springen doet ze net of ze nog nooit die hulpen heb geleerd enzo

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:12

heel kort zijn met je hulpen, en desnoods een paar tikken geven als je ZEKER weet als hij het nog wel weet. want dan neemt hij je gewoon in de maling

lovelygirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 19:14

dondahsteen schreef:
heel kort zijn met je hulpen, en desnoods een paar tikken geven als je ZEKER weet als hij het nog wel weet. want dan neemt hij je gewoon in de maling

haha ja echt een bitch maar als ik een zweep heb doet ze heel normaal maar moet toch ook zonder kunnen rijde...

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:20

Hmm, het is gewoon niet door de computer te zeggen waar het aan ligt. Ik zou zelf eerst goed kijken of er geen medische oorzaak te vinden is. Want zoiets gebeurd niet zomaar van de een op de andere dag.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 20:28

veel overgangen rijden, met je stem proberen, kent je pony de stemhulpen nog niet? zorg dan dat je hem dit aanleert, werkt perfect als het dan nog niet lukt, kun je het misschien aan de longe eens proberen? Of evt. met een zweepje erbij máár probeer het eerst zónder hulpmiddelen op te lossen succes

lovelygirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 21:49

Wan schreef:
veel overgangen rijden, met je stem proberen, kent je pony de stemhulpen nog niet? zorg dan dat je hem dit aanleert, werkt perfect als het dan nog niet lukt, kun je het misschien aan de longe eens proberen? Of evt. met een zweepje erbij máár probeer het eerst zónder hulpmiddelen op te lossen succes

dankje

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 11:07

Citaat:
haha ja echt een bitch maar als ik een zweep heb doet ze heel normaal maar moet toch ook zonder kunnen rijde...

Als je paard super getraind is, moet het ook zonder kunnen. Alhoewel je paard kunnen corrigeren als het nodig is met een zweepje echt niets mis mee is vind ik zelf ..

Soms vroeg ik me ook af waarom mijn paard niet gewoon zo reageerde als een paard normaal zou moeten op bepaalde hulpen. Vraag ik mijn instructrice ook waarom het niet wil, want ze hoort toch bij die hulpen dat te doen..? Maar ja, als de basis er nog niet genoeg in zit. Dan werkt dat mechanisme nog niet. Probeer in je trainingen lekker aan de slag te gaan met als einddoel dat je paard goed aan het been is zonder hulpmiddel als een zweep. Dat is je einddoel en daar zul je naartoe moeten werken. Komt je waarschijnlijk niet aanwaaien (helaas ).

Zet even van je af dat het zonder zweep en anders moet kunnen, met die gedachte loop je vast. Bedenk dat je naar die gedachte toe gaat werken in je trainingen.. En dat doe je door nu even consequent actief gedrag van je paard te verlangen en dmv vele overgangen..

MissUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:58

zorg dat je alleen been geeft als het nodig is

x_Charlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:02

Veel overgangen rijden! En je voeten stil houden, anders raakt ie aan het 'bonken' van je voeten gehecht. (weet niet of je 'bonkende voeten' hebt) En heel consuquent zijn, als je paaardje niet luisterd naar je been, meteen een tik geven op zijn kont.

S_a_n_n_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 19:25

Altijd onthouden:
1x been is normaal vragen
2e keer been streng
3e krijgt hij de volle laag.

dit helpt sowieso...