Ik stap dan al heel erg gespannen op en onbewust ga ik iets voorover zitten en kom ik een stukje los van het zadel. Mijn paard reageert daar weer heel erg op. En word ook gespannen en gaat als een plank lopen en probeert dan ook echt onder me vandaan te rennen. Waardoor ik weer een paniekaanval krijg en er maar af ga. Voor beide beter op die dagen.
Vandaag stapte ik weer te gespannen op. Ben toen afgestapt en heb 10 min gelongeerd. Ze was zo rustig dat ik weer ben opgestapt. Me teugels heb laten vieren en lekker achterover ben gaan zitten en me schouders na achter. En het werkte waren allebei lekker ontspannen en heb heerlijk gereden.
Maar het gebeurt nogal vaak dat er bij ons wedstrijd op stal is (ik rij geen wedstrijden). Waar door er dus trailers op en aan komen. Paarden op en af de trailer gaan. En daar raakt mijn paard dus gestrest van. Dan kan ik nog zo ontspannen opstappen. Maar dan is ze echt een plank en wil alleen maar heel hard rennen waardoor ik ook weer gespannen word en ze dus echt aan de kletter gaat.
Hoe kan ik er nu voor zorgen dat wij in de laatste situatie allebei rustiger worden. En we dan toch lekker kunnen rijden.
Ik heb een hele goede instructrice (bedankt Buff
) die haar ook gereden heeft in zo'n situatie. Zadat ze weet wat ik voel en ze me beter kan helpen. Zij heeft er in het begin ook de handen vol aan. Maar bij haar zie je na 5 min al verbetering. En dat wil ik ook zo graag. Maar dan moet ik wel mijn angst/stress onder controle krijgen.En hoop dat jullie daar wat extra tips voor hebben.
Sorry voor het lange verhaal.

.
). Misschien kun je hier iets mee?
en idd eerst ffe lekker longeren. en wat kan er nu fout gaan !!
Ik ga gewoon even stappen als ik het te spannend vind worden, ga liedjes zingen en stappen met een los teugeltje alsof ik een buitenritje aan het maken ben en mijn omgeving wil zien. Ik praat ook veel 'Kijk, een poes! Stoute poes he, mag niet op jouw terrein. Maar je hoeft niet bang te zijn hoor!' Dat kalmeert mij net zo goed als het paard