Paard niet fijn te rijden zonder slof

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Paard niet fijn te rijden zonder slof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 17:04

(en nu krijg ik toch een reacties met zo'n titel )

Ik ben benieuwd of er iemand een geniale ingeving heeft waar ik zelf nog niet opgekomen ben.

Ik krijg mijn paard gewoon niet fijn aan de gang zonder slofteugeltje, blijf constant met hem aan het touwtrekken als het ware. Kan hem wel gewoon sturen en tempo controleren, pasje opzij etc, maar met paardrijden heeft het weinig te maken en hem fijn aan het werk zetten lukt al helemaal niet
Als ik er een slofje aan heb dan is hij heel simpel te rijden. Dan krijg ik wel die ontspanning en een fijne aanleuning terwijl het slofje er meestal maar gewoon wat bijhangt.

Op zich stoor ik me niet zo heel erg aan dat slofteugeltje, maar ik vind het zo'n gedoe iedere keer. En doordat ik vanmorgen zonder gereden heb en het oude probleem de kop weer eens opstak erger ik me er nu toch stiekem wel weer even aan dat ik mijn eigen paard niet fijn zonder hulpteugel kan rijden

Een iets scherper bit in mijn dressuurwerk heeft niet de uitwerking die ik gehoopt had en een goede instructeur heb ik ook. Als er iemand nog andere suggesties heeft hoor ik het graag

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:11

Ben je niet gewoon teveel aan het prutsen en corrigeren als je zonder slof rijdt, terwijl je anders de slof het corrigerende werk laat doen? Ipv gewoon van achter uit naar je had te rijden dat je nu elke beweging die jij in je hand terugvoelt gaat zitten corrigeren, terwijl je dat eigenlijk net niet moet doen. Een scherper bitje werkt in zo'n geval ook alleen maar averechts.

Of is ie gewoon stug?

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 17:15

Hij is dan 'gewoon' erg stug. Wil helemaal niet naar de hand toe komen, als ik been geef krijg ik alleen maar meer gewicht voor. Niet na willen geven, niet in willen buigen, rug weg(waardoor mijn hulpen ook weer minder doorkomen)

Het voelt dan ongeveer net alsof ik voor het eerst op een paard zit...

Met slofje eraan rijd ik in principe ook gewoon op mijn trensteugel, maar dan kan ik hem gewoon fijn ontspannen met been naar de hand toe rijden en daarvandaan verder werken.
Zonder slofje probeer ik dat ook wel, maar dan wil het om de een of andere reden niet lukken.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:21

Ik denk dat hij gewoon donders goed weet wanneer hij er niet en wanneer wel aanhangt, en daar maakt hij gebruik van. Ik zou toch meer en meer beginnen oefenen zonder slof, dat is de enige juiste manier (voor mij toch) Ik versta perfect dat het met slof net ietsje makkelijker is, maar werk gewoon van achter naar voor, zonder aan de teugels te zitten. In het begin trekt het op niet veel, maar eens hij leert zich te ontspannen en actief te worden achteraan, komt de nageeflijkheid vanzelf wel. Geduld is een schone zaak...

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:22

maar wel Z-startgerechtigd?

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 17:30

patsur schreef:
maar wel Z-startgerechtigd?

Ja. Het is ook niet zo dat hij niet te rijden is, maar dressuurmatig kan ik hem zonder slofje niet fijn doorwerken

In mijn springen heb ik daar verder geen last van, het is niet zo dat hij oncontroleerbaar is oid. Kan hem zonder slof ook wel gewoon rijden, alleen echt fijn door het lijf heenwerken en verbeteren wil niet zonder dat stomme ding (en dan kan ik er dus net zo goed niet op gaan zitten, want dan schiet ik er toch niet veel mee op )
Tussen de hindernissen heb ik prima controle. Hij heeft nu 25 punten in het M en we staan er regelmatig vooraan bij tussen de profs. Daar zit het probleem niet Maar ik wil zo graag thuis ook fijn kunnen werken met hem!

ElskedZ

Re: Paard niet fijn te rijden zonder slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:36

Kan je niet beginnen met slof en daarna gewoon zonder slof???
of je slof steeds losser laten hangen????
Ik herken dit heb ook een tijdje gehad, dat ik mijn paard alleen maar reed met slof, omdat wanneer ik zonder reed, mijn paard ervandoor ging, het erge was dat die slof weinig tot niks deed, alleen eraan ging als mijn paard zijn hoofd omhoog zou willen gooien.....

Halverwege, wanneer ik het idee had, dat mijn paard losgewerkt had ging ik zonder slof rijden, en zo breide ik dit uit.... Soort afbouw schema voor je slof....
Mijn instructrice zij ook wel eens je begint zonder slof en je eindigd met slof, en dan dat ook weer afbouwen....
Weet niet of je dit al geprobeerd heb.....het is soms voor jezelf ook het idee....

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 18:00

AstraGirlie schreef:
Ik denk dat hij gewoon donders goed weet wanneer hij er niet en wanneer wel aanhangt, en daar maakt hij gebruik van. Ik zou toch meer en meer beginnen oefenen zonder slof, dat is de enige juiste manier (voor mij toch) Ik versta perfect dat het met slof net ietsje makkelijker is, maar werk gewoon van achter naar voor, zonder aan de teugels te zitten. In het begin trekt het op niet veel, maar eens hij leert zich te ontspannen en actief te worden achteraan, komt de nageeflijkheid vanzelf wel. Geduld is een schone zaak...

Ik had hier net al op gereageerd, maar toen vloog bokt eruit...

Hij weet ook precies wanneer hij het wel en niet kan winnen, dat realiseer ik me ook prima. Dat is ook een van de redenen dat ik dit topic start.

Geduld is het probleem niet, maar na 2,5 jaar ben ik toch wel een beetje uitgestudeerd
Ik heb al maandenlang achter elkaar geprobeerd zonder slof naar de hand toe te rijden, maar hij blijft stug. Ik merk dan ook dat hij minder fijn gaat lopen en ook in het parcours minder fijn gaat springen. En dat is natuurlijk ook de bedoeling niet, dan ben ik achteruit aan het werken...

Ben een beetje gefrustreerd dat het enige paard waar ik dit probleem mee heb een paard van mezelf is

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 18:03

Dat heb ik al geprobeerd ElskedZ
Slof erafhalen wil niet, dan stap ik weer op en kan ik net zo goed meteen weer afstappen. Slof los laten hangen is geen probleem, leg er vaak al meteen aan het begin een knoop in...

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 18:08

En als je het eens met een Thiedeman op zijn strakst probeert en dan steeds wat losser????

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 18:11

Lijkt me niet echt zinvol Dan ga ik van een loshangende slof naar een strakke thiedeman.
Ik heb ook geen thiedeman liggen trouwens, vind ik niets toevoegen aan mijn assortiment

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 18:15

Mmm das balen zeg....
Maarrehm heb jij een slof die om de singel heen gaat....
Ik heb namelijk met een klik systeem, dus riempje om de singel met ringetje en daaraan klik ik mijn slof....
Voordeel is daarvan dat ik zittend op mijn paard mijn slof eraf kan halen, of door iemand eraf kan halen, terwijl zij er netjes aan blijft staan. Dit werkt wel naar mijn idee.....

Pff lastig hoor, zeker omdat je hem dus niet gebruikt....
Lijk wel of die het weet, of jij verander onbewust qua houding of hand gebruik als de slof eraf gaat....

Heb je al eens geprobeerd, om met bijzetteugels te rijden, loshangend??? Misschien kan je hiermee afbouwen, dus dagje met de bijzetteugels, die los zitten en dan weer de slof....
Misschien een idee...

Wat voor opties heeft je instructrice of instructeur???

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 18:16

Een thiedemann op zij strakst is niet zo strak hoor...

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 18:34

Juco schreef:
Een thiedemann op zij strakst is niet zo strak hoor...

Misschien nog niet eens zo'n heel slecht idee.
Met name omdat je aangeeft de slof niet te gebruiken, hij 'hangt er alleen maar'
Schijnbaar voelt je paard wel 'iets zitten' Uit ervaring zal hij weten dat verzet dan een stuk minder zinvol is omdat hij het toch niet wint en zich gelijk al 'gewonnen' geven.
Hang er een thiedemann aan en laat hem daar een keer tegenaan lopen.
Zie het als een stukje controle voor jezelf. Zet die thiedemann niet op zijn strakst, maar laat je paard een keer weten dat je 'een middel om te corrigeren' bij de hand hebt.. als het goed is moet hij nou net zo fijn te rijden zijn als met je slof en doet die thiedemann de rest van je training niets meer omdat jij het netjes rijtechnisch oplost.
Is dit niet het geval, dan denk ik dat die slof wel degelijk zijn functie heeft en je hem er af en toe (misschien onbewust) toch bijpakt wanneer je dat nodig vindt.
Wanneer de thiedemann op z'n loste stand zit, moet je paard het best bont maken daar tegenaan te kunnen lopen.
Zo weet je in ieder geval zeker dat er echt niets gebeurt wanneer dat niet nodig is.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat je een paard er niet doorheen krijgt zonder hulpteuegl waneer het echt alleen tussen de oren van je paard zit.
Anders leen je toch een thiedemann om eens te proberen?

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:31

denk dat je beter bij je slof kan houden dan, ipv overgaan naar tiedemann. ik heb er iig hele slechte ervaringen mee (pak hem echt in het allerlaatste geval van naaierij erbij)! Les je ook met slof bij je instructrice?

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:35

is het niet zo dat hij het moeilijk vind om op eigen benen te lopen en daarom aan de teugel gaat hangen?

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:48

Ik zou juist niet naar hulpteugels gaan grijpen of scherpere bitten dat werkt alleen maar averrechts . Ik denk dat je even een paar stapjes terug moet. Als ik het goed begrepen heb is jou paard een beetje stug en gespannen . Probeer met je paard veel wendingen zoals achten te rijden (kan mooi om verschillende hindernissen heen) . En laat je paard dan zoveel mogelijk nageven op de binnenteugel . Op deze manier krijg ik de meeste stugge paarden weer los, maar het duurt wel even . Succes ermee en hang die slofteugel aan de wilgen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 21:46

ElskedZ schreef:
Mmm das balen zeg....
Maarrehm heb jij een slof die om de singel heen gaat....
Ik heb namelijk met een klik systeem, dus riempje om de singel met ringetje en daaraan klik ik mijn slof....
Voordeel is daarvan dat ik zittend op mijn paard mijn slof eraf kan halen, of door iemand eraf kan halen, terwijl zij er netjes aan blijft staan. Dit werkt wel naar mijn idee.....
Heb ik ook, maar ik kom er niet bij als ik erop zit En ik ben meestal alleen op stal dus ik moet er toch echt af...

Citaat:
Lijk wel of die het weet, of jij verander onbewust qua houding of hand gebruik als de slof eraf gaat....
Ik rijd echt niet anders, dat weet ik zeker. Anders zou ik met andere paarden en mijn merrie toch ook wel problemen hebben?

Citaat:
Heb je al eens geprobeerd, om met bijzetteugels te rijden, loshangend??? Misschien kan je hiermee afbouwen, dus dagje met de bijzetteugels, die los zitten en dan weer de slof....
Misschien een idee...
Dat durf ik niet zo goed Dingen die echt vast zitten vind ik zo eng. Zeker omdat hij bloedvlug weg kan draaien en dat soort geintjes.

Citaat:
Wat voor opties heeft je instructrice of instructeur???

Slofje er lekker bij laten hangen en mijn paard op die manier fijn dressuurmatig blijven werken en gewoon vooraan mee blijven rijden op concours
Soms moet je ook weleens niet teveel willen knutselen aan een paard, maar af en toe heb ik van die fanatieke buien en dan wil ik het graag net zo hebben als ik het bij andere beesten altijd voor elkaar heb...

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 21:48

missnynke schreef:
is het niet zo dat hij het moeilijk vind om op eigen benen te lopen en daarom aan de teugel gaat hangen?

Hij hangt niet, dat is nou juist het probleem...Krijg hem alleen niet echt aan het werk

Afbeelding
Op dit punt krijg ik hem wel en kan ik hem ook wel houden, maar echt fijn doorwerken wil niet. En om hem een half uur zo rondjes te laten lopen en wat overgangetjes en wendingen te rijden schiet ook niet echt op

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:35

Citaat:

Citaat:
Ik rijd echt niet anders, dat weet ik zeker. Anders zou ik met andere paarden en mijn merrie toch ook wel problemen hebben?

Tja toch moet ik hier heel eerlijk iets op zeggen en dan zeg ik dat kan dus echt wel.... Je rijd geen enkel paard hetzelfde....
Toch kan er in een bepaalde combinatie bepaalde spanning zitten, is voor mij wel heel herkenbaar.....Heb 1 paard, als die ervandoor gaat dan val ik er gelijk af of we gaan harder aan de sjees, terwijl bij een ander paard bij ons, die kan alles doen qua gekheid, maak me niet uit, ik rijd hem er wel door heen...... Terwijl ik ze alle 2 op dezelfde manier rijd, toch zit er onbewust wel degelijk verschil in rijden het ene of het andere paard....
Denk dat dit bij jou ook wel een beetje is.......
Misschien helpt het om eerst een paard te rijden waar je heel ontspannen op zit en daarna op haar te gaan....
Zelf heb ik juist aangeleerd, om juist eerst op mijn moeilijke paard te gaan en daarna naar mijn makkelijke paard.....

Vind wel lastig hoor, zeker omdat je al Z ben......
Anders moet je eens jezelf gaan filmen, dat je rijd op je paard en daarna op een ander paard, misschien dat je dan wel dingen ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:48

Loopt hij met slof niet net iets achter de teugel? Ik weet nl wat je bedoelt, als ik de slof er aan doe, geeft hij meteen na en laat zich makkelijker bewerken, net alsof hij weet dat hij niet tegen die slof op kan, maar soms voel ik ook dat hij net iets achter de teugel loopt, lijkt het of hij nageeft omdat ik dan geen druk voel en hij zich rond maakt, gaat de slof eraf is hij meteen een plak en maakt hij zich recht, dan is het idd een gevecht en neemt hij de leiding, moet ik echt heel duidelijk zijn.

Die kleine wendingen om de hindernis en op de binnenteugel laten nageven helpt mij wel, is niet de netste manier, maar helpt wel en in het begin flink achter zijn vodden aan zitten.

Hulpteugel heb ik 2 jaar geleden aan de wilgen gehangen, want ik kwam dus echt geen mieter verder, haalde ik ze eraf was ik weer met een houten hobbelpaard bezig.

Ik denk dat je een slimme rakker hebt die je net ietsjes voor probeert te zijn en een heel goed truckendoosje heeft.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 23:26

ElskedZ schreef:
Tja toch moet ik hier heel eerlijk iets op zeggen en dan zeg ik dat kan dus echt wel.... Je rijd geen enkel paard hetzelfde....
Toch kan er in een bepaalde combinatie bepaalde spanning zitten, is voor mij wel heel herkenbaar.....Heb 1 paard, als die ervandoor gaat dan val ik er gelijk af of we gaan harder aan de sjees, terwijl bij een ander paard bij ons, die kan alles doen qua gekheid, maak me niet uit, ik rijd hem er wel door heen...... Terwijl ik ze alle 2 op dezelfde manier rijd, toch zit er onbewust wel degelijk verschil in rijden het ene of het andere paard....
Denk dat dit bij jou ook wel een beetje is.......

Tuurlijk zit je op ieder paard iets anders, maar mijn systeem van rijden verandert niet ineens als ik op Ot stap Ik blijf gewoon netjes met been naar een ontspannen hand rijden.
Als een ander erop stapt hebben ze trouwens precies hetzelfde probleem, ook als ze het verhaal niet kennen.
Citaat:
Misschien helpt het om eerst een paard te rijden waar je heel ontspannen op zit en daarna op haar te gaan....
Ik heb er soms al vijf fijn gereden voor ik op Ot stap. En dan heb ik ook met regelmaat meteen het gevoel dat ik er ineens helemaal niets meer van kan...(ken je dat gevoel, heel frustrerend )
Meestal heb ik dan springles en dan rijd ik zonder slofje los. Zodra we gaan springen verdwijnt dat gevoel meestal wel weer gelukkig, maar dat eerste kwartier voel ik me altijd net zo'n beginneling

Citaat:
Anders moet je eens jezelf gaan filmen, dat je rijd op je paard en daarna op een ander paard, misschien dat je dan wel dingen ziet.

Video- en fotoopnames zat, maar ik zie er weinig aan en andere mensen ook niet.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 23:29

russel schreef:
Loopt hij met slof niet net iets achter de teugel? Ik weet nl wat je bedoelt, als ik de slof er aan doe, geeft hij meteen na en laat zich makkelijker bewerken, net alsof hij weet dat hij niet tegen die slof op kan, maar soms voel ik ook dat hij net iets achter de teugel loopt, lijkt het of hij nageeft omdat ik dan geen druk voel en hij zich rond maakt, gaat de slof eraf is hij meteen een plak en maakt hij zich recht, dan is het idd een gevecht en neemt hij de leiding, moet ik echt heel duidelijk zijn.

Dat is het ook niet. Ik heb gewoon een hele fijne aanleuning aan mijn trensteugel en kan hem instellen waar ik maar wil. Wat meer opgericht, wat ronder etc.

Citaat:
Die kleine wendingen om de hindernis en op de binnenteugel laten nageven helpt mij wel, is niet de netste manier, maar helpt wel en in het begin flink achter zijn vodden aan zitten.
Die methode ken ik wel en tot dit paard heeft dat altijd nog geholpen, alleen nu wil het toch echt niet zo

Citaat:
Hulpteugel heb ik 2 jaar geleden aan de wilgen gehangen, want ik kwam dus echt geen mieter verder, haalde ik ze eraf was ik weer met een houten hobbelpaard bezig.
Bekend gevoel.

Citaat:
Ik denk dat je een slimme rakker hebt die je net ietsjes voor probeert te zijn en een heel goed truckendoosje heeft.

Dat denk je wel heel goed Mijn trukendoos is alleen aardig leeg geraakt inmiddels...

Paard is trouwens lichamelijk helemaal in orde en de zadels passen ook goed.
Heb ik er niet bijgezet, omdat het voor mij vanzelfsprekend was, maar kan me voorstellen dat mensen daar wel aan denken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 08:30

Ik leer nu iets beter naar mijn paard te kijken, soms best moeilijk te zien/voelen of hij er die dag moeite mee heeft of gewoon weerzin heeft en trucken uithaalt.

Maar als ik merk dat het weerzin is en ik niks kan verzinnen waardoor het hem niet makkelijk af gaat. Word ik even boos, denk niet dat ik hem dan afsla hoor , dat kan al met stem en even een flinke schop als hij niet reageert op het been.Van een zweepje wordt hij enorm loperig en daar heb ik niets aan.

Merk nl wel dat als ik hem binnen 5 minuten moeilijk op gang komende hem 1 keer even flink aanpak hij gaat lopen, doet hij het dan nog niet, geef ik hem langer de tijd en werk ik hem los in de stap, laat ik hem zijn hals buigen, zijgangen in stap en veel halthouden en vanuit stap in draf.

Kijk eens of dat helpt en wellicht eerder even kattig worden tegen hem.

Is het misschien een stijf paard van zichzelf? Geef je iets bij voor de spieren? Vit E of zo? Ga een een maandje of 3 subli EnergieKern mix bijgeven, is niet zo duur en ik geef dat ook bij en merk zeer zeker resultaat. Wel rustig opbouwen, ze worden er nl wel pittiger van in het begin maar zeker ook soepeler.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 09:44

Citaat:
Heb ik ook, maar ik kom er niet bij als ik erop zit En ik ben meestal alleen op stal dus ik moet er toch echt af...

Gespje losmaken, voorover hangen en uit de bitringen halen en dan om de nek knopen , binnen 20 seconden gepiept!

Hoe reageert je paard op een andere ruiter trouwens?