Wedstrijdspanning bij jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Obsessed

Wedstrijdspanning bij jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 12:21

* Ik weet niet of het hier hoort, maar anders moet het maar verplaatst worden

Sinds een paar maand heb ik een 3jarige KWPNmerrie, heb haar zelf zadelmak gemaakt en 29 april gaat ze voor het eerst mee op concours. Op zich is ze wel rustig en niet erg schrikkerig, maar op zo'n concours is het natuurlijk altijd anders. Ik vroeg me af of jullie misschien tips hadden om het paard er zo goed mogelijk op voor te bereiden en tijdens het concours ook beheerst te houden?

Groetjes!

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:35

De beste voorbereiding is waarschijnlijk om eens een keer op vreemd terrein te rijden, als training. Zo leert ze op jou te letten in een weinig stressvolle situatie.
Verder zou ik navragen naar de mogelijkheid om te longeren voordat je erop stapt om op je wedstrijd los te rijden. Dan is de meeste spanning er meestal wel af en wennen ze gelijk aan de omgeving. Verder; zelf rustig blijven! Succes

Melanie15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:07

Idd een keer ergens anders rijden. Op tijd erop zitten zodat je dr even goed kan laten kijken overal, dan zal ze ook al een stuk rustiger zijn. En zelf rustig blijven, dat is mss nog wel het belangrijkste

miss_piggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:40

De echte spanning zal nog wel een tijdje blijven. Dan moet je gewoon een hoop wedstrijden rijden, dan went ze er aan. Je kan ook als oefening naar wedstrijden gaan waar je niet hoeft te rijden, en dan erbij in de losrijbak, of gewoon wat rondlopen daar. Bij ons op stal ging er ook af en toe een vreemde pony mee om te wennen. Werkt goed.

kus
anke

karlijnd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:43

mijn paard gaat nu ongeveer een jaar mee op wedstrijd maar wordt al zenuwachtig als ik de knotjes er in heb zitten. dan zadel ik hem op en ga hem longeren om de spanning er uit te laten lopen en als ik dan op wedstrijd aan kom is ze vrij rustig. dus misschien is dit een optie??

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:46

Vooral zelf rustig blijven en je paard het vertrouwen geven dat het goed is. Niet gaan afwachten met rijden tot ze schrikt. Meteen been eraan, voorwaarts rijden. Belonen als ze het goed doet (heel belangrijk!) en gewoon net als thuis straffen als ze het niet goed doet.
Zoveel mogelijk doen als thuis, maar haar wel begeleiden als ze iets echt eng vind. Daar bereik je het meeste mee.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:49

Citaat:
In de bak begon het avontuur pas echt: er was namelijk de avond ervoor een splinternieuw juryhokje geplaatst dat Ultra nog niet gezien had. Stoer paard als ze is liep ze er direct nieuwsgierig op af, maar toen zag ze het ineens: daar in dat hok bewoog iets, er zaten twee levensgrote kabouters in (lees: de jury en schrijver) Tja, toen zat de spanning erin. Na een stuurloos galopje door de bak vond de jury dat we maar moesten beginnen. Nou, er kwam niet veel van terecht. Ik kreeg Ultra sowieso niet in de buurt van het kabouterhokje, had haar tempo niet onder controle, en ze was ook niet aan het been, waardoor sturen ook niet zo best ging We zijn ook nog een keer fout gereden omdat ik zo snel ging dat de voorlezer het niet bij kon houden, en ik heb geloof ik ergens een volte te weinig gereden, maar Ultra heeft wel midden in dit gespannen geheel even halsgestrekt! (niet op het goede moment zodat we er geen punten voor kregen, maar dat was mijn fout). En volgens mij heb ik ook een middenstap eruit gereden, alleen ging ik later op die diagonaal slingeren waardoor ik daar ook geen punten voor kreeg. Maar nog mooier slingerde ze op de A-C lijn voor het groeten

Lichtpuntje: ik had wel een 8 voor verzorging natuurlijk!

En ik ben met een grote glimlach op mijn gezicht de bak uit gekomen, want: ik had me niet druk gemaakt over wat al die toeschouwers en de jury wel niet zouden denken En dat het niet lukte? Tja, ik heb het nog niet zo goed voor elkaar dat ik dit niveau van spanning eruit kan rijden. Maar dat komt wel, en ze went wel aan dit soort dingen.

Stukje van iemand die ik ken, en zoals zei het heeft gedaan moet iedereen het doen. Gewoon schijt hebben aan de jury, de toeschouwers, enge dingen, en weet ik veel wat. Gewoon net zo doen als normaal, want dan leert je paard meteen dat jij geen ander persoon word op wedstrijd. Gewoon rekenen op hele lage punten, en ook geen punten wíllen rijden. Gewoon zorgen dat je met een tevreden gevoel die ring weer uitkomt

NewBorder

Re: Wedstrijdspanning bij jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:44

ik heb nu ook ene jonmge pony en ik heb over 2 weken zijn eerste buitenconcour hij is 2 weken geleden voor het eerst meegeweest naar concour om daar te rijden en later in de ring
en nougata hij dit weekend weer mee gewoon de ervaring
en van te voren longeer ik hem nog ff dan is die hellemaal gek maar als ik er opzit dan is die zo braaf en let hij alleen maar op mij
dat zou ik ook doen als ik jou was gewoon he mee nemen naar een concour

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:07

VValar schreef:
De beste voorbereiding is waarschijnlijk om eens een keer op vreemd terrein te rijden, als training. Zo leert ze op jou te letten in een weinig stressvolle situatie.
Verder zou ik navragen naar de mogelijkheid om te longeren voordat je erop stapt om op je wedstrijd los te rijden. Dan is de meeste spanning er meestal wel af en wennen ze gelijk aan de omgeving. Verder; zelf rustig blijven! Succes

Hélémaal mee eens. Als je de mogelijkheid hebt, een keer op vreemd terrein rijden. Ook even longeren als je paard erg hevig wordt, helpt om de spanning eraf te halen.
Verder: klop hem veel braaf tijdens het rijden, zodat hij vertrouwen in je krijgt en laat hem niet twijfelen, goed je been eraan houden.
Succes!

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:51

ik heb zelf een 3 jarige ruin, en niet zon kleintje ook. Hij is 1.76 m groot.
Ik rijd ook wedstrijden met hem, en hij is best snel gestrest, het is een lekkere frisse vent en hij wil zijn eigen altijd laten zien. Wat ik heb gedaan is eerst een paar keer op de rijvereniging rijden, tussen alle paarden, ik ben een paar keer naar een vriendin van mij in een andere bak geweest (langs een weiland met schapen en paarden, veel van geleerd)
Voordat ik op wedstrijd ga, vlecht ik hem en praat ik veel tegen hem, hij wordt dan lekker kalm. Dan ga ik hem longeren, ongeveer een half uur (klinkt misschien een beetje veel, maar hij kan zijn energie dan kwijt, hij heeft super veel energie)
Daarna ga ik op wedstrijd en rijd ik hem een uur los. dat is erg lang, maar ik stap veel om hem te kalmeren, hij vind alles interessant.
Mijn eerte wedstrijd was ik 2e en mijn tweede wedstrijd was ik 1e, hij was in mijn proef al zijn spanning kwijt. Ik wens je heel veel succes!

Obsessed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 14:16

bedankt voor alle tips, ik weet zeker dat ik er wat mee ga doen en dat ik er wat aan zal hebben!

groetjes, sjoukje

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 22:15

Ik ben gewoon gegaan.. Verwachtte niks tijdens de eerste wedstrijden, lekker ervaring opdoen. Ze was 3.. ik dacht wat gaat ze doen? Maar ze vond het erg gezellig zoveel paarden. (buitenconcours) Binnen had ze er meer moeite mee, omdat ze tijdens de proef de andere paarden niet meer zag.
Elk paard is anders, dus ga het lekker uitproberen. Die spanning voelen ze bij jou toch wel.

demi_eros

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 22:39

De eerste keer is natuurlijk altijd spannend. Je kan op vreemd terrein gaan oefenen, zelf rustig blijven en zo zorgen dat je paard dat ook wordt. Gewoon rustig blijven met de wedstrijd en gewoon rijden voor je plezier