bitten. jullie mening

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

bitten. jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 12:06

ik lees net weer een topic over het gebruik van een bit. en iedereen roept maar van ja je moet niet een ander bit kopen, maar les nemen etc, want het paard luisterd niet naar jou.

Maar wil iedereen die dat zegt dus beweren dat je een pittig tuigpaardrijden met een dubbel gebroken bit (of soort gelijk 'zacht' bit)??

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:08

Ik snap je vraag niet helemaal...

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:11

Als je zelfs zonder bit kan rijden, waarom dan niet met een ''zacht'' bit?;)

Tempus_Fugit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 12:21

FuRyoMaRLoeS schreef:
Ik snap je vraag niet helemaal...

het is een vraag naar jullie mening.

waarom zijn er van die scherpe bitten uitgevonden als iedereen toch vind dat je daar niet mee moet rijden?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:23

Uit je eerste bericht kan ik trouwens ook niet wijs.
Dus reactie op je tweede

Er zijn scherpe bitten uitgevonden om de ruitersportzaak rijk te maken.
En dat werkt uitstekend omdat veel mensen de fout toch niet bij hun eigen rijden leggen

Sioux15

Re: bitten. jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:47

Runningkawa met jou ben ik het helemaal eens Waarom zou je in godsanaam nog met zachte bitten moeten rijden als je helemaal zonder bit kunt rijden? Dan rij je toch zonder bit er is echt geen verschil hoor.. dat zit bij de mens tussen de oren.

Greetz Sioux

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:56

runningkawa schreef:
Uit je eerste bericht kan ik trouwens ook niet wijs.
Dus reactie op je tweede

En dat werkt uitstekend omdat veel mensen de fout toch niet bij hun eigen rijden leggen

Precies Beter had ik het niet kunnen verwoorden. Toen mijn paard net onder zadel klaar gestoomt was reed ik met een dubbelgebroken sprenger bit met dik tussenstuk. Nooit geen problemen oid gehad. Zelf hou ik niet zo van bitjes wisselen. Een fout die vaak gemaakt wordt is dat ruiters al snel vinden dat hun paard "tegen" hun hand is en niet rond en nagevelijk willen lopen. Dat zou dan door het bit komen. Eigenlijk bedoelen ze dan te zeggen, ik heb wat scherpers nodig zodat ik hem er door heen kan trekken

Elk paard kun je fijn in de mond rijden met een dik dubbel gebroken bit (mijn instructrice heeft met hetzelfde bit een paard ook tot Z1 niveau opgeleid)....het kan dus wel. Maar goed als je dan een paard moet corrigeren omdat deze zo dood in de mond is wordt het wel een ander verhaal..

Nee, ik blijf bij de bitten die ik heb, voor mij geen gewissel etc. met bitten.

Effy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:52

Ik heb heel veel verschillende paarden gereden en nu ik erbij nadenk allemaal eigenlijk op óf een simpele bustrens óf een simpele watertrens (al dan niet dubbelgebroken). Heb eigenlijk nooit aan iets scherpers gedacht ook. In principe is een bit er alleen maar voor om je ophoudingen door te laten komen. Welk bit er dan in hangt zou geen fluit uit moeten maken, want je ophoudingen moeten zo subtiel zijn dat het slechts een aanwijzing is en geen pijniging.

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 18:08

ik heb het helemaal met runningkawa eens!

Wij zijn beginnen met een enkelgebroken bustrens, volgende bit werd dus precies dezelfde.
Nu ben ik overgestapt op een dubbelgebroken, maar vond een bustrens een beetje priojzig, dus ben overgegaan op een dubbel watertrensje.
Al rij ik de laatste weken eigenlijk meer met een halstertje buiten.

Michelle_88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:00

Ik rijd zelf het liefste met een trens bit, dit heb ik ook heel lang volgehouden bij mijn merrie, maar ik kon haar niet houden en we gingen altijd de hele bak door. Ik heb toen vanalles geprobeerd: martingaal, lessen maar er zat niet echt verbetering in...ik ben nu tijdelijk overgestapt op een zwaarder bit, en in die 2x dat ik daarmee heb gereden ging het beter dan ooit, ik kon normaal rijden...als alles goed gaat wil ik weer terug naar de kneveltrens, die ze eerst had.(als het zp doorgaat is dat over een keer of 10)
ik gebruik het bit dus niet om meer naar benede te rijde of wat dan ook...maar omdat ik dan zelf sterker ben. (ik let er wel op dat ik mijn hand alleen span als het nodig is...) en rijd eigenlijk de hele tijd met ontspanne hand...met de trens zat ik alleen gespannen, zodra ik ontspande was ze weg en nu niet meer

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:09

Ik heb net twee paarden gereden met een dubbelgebroken pessoabit. Het zijn beide dravers en erg sterk in de mond. De pessoa gebruik ik dan even en zodra ze luisteren gaat 'ie een ring 'zachter'. Een van de twee kan ik nu zelfs zonders bit rijden. Ik gebruik het niet als een martelwerktuig, maar als een hulpmiddel. Ik moet er trouwens bij zeggen dat hoewel het goed werkt, de paarden zijn heel makkelijk aan de hulpen na de tijd, ik er nog steeds geen voorstander van ben en ik het alleen doe omdat mijn baas het zo wil.

Friso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:27

Wat is dan een scherp bit, kan iemand hier een plaatje van laten zien?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:31

Friso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:39

Oh nee,
daar hou ik helemaal niet van.
Maar ja, ik hou ook niet van zwepen en sporen
Ik zie wel dat een van die bitten die daar staat ook wordt gebruikt bij een van de fjorden op onze manege. Maar deze bitten snijden in de mond begrijp ik?
Ik gebruik gewoon zo'n, ik denk dat het trensbit heet? Zo'n normale zegmaar..

jeetje, denk ik: laat ik eens wat bitsoorten opzoeken bij google he, dus ik type paardenbit, krijg ik bij Ponyplay toch iets naars... :S
rare mensen heb je toch, maar goed,
het is een trensbit denk ik toch wel.

abrakadabra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:48

toen ik mijn paard kochr reed de vorige eigenaresse met een dun dubbelgebroken bitje.. ik heb er eerst een dikker dubbel gebroken bitje ingehangen maar daar is ze echt niet op te houden... ik rijd geen les met haar aleen buitenritten, dus kom ook niet met het advies om dat te gaan doen, dat is namelijk niet aan de orde..
ik heb nu een dunnen bitje genomen en daar is ze ook totaal niet op te rijden... als ik een drafje of galopje maak en ik wil haar terug halen en me zwaar maak en enigzinds een beetje druk uitoefen op de teugeld krijg ik geen enkele reactie... dan ben ikondertussen 200 meter verder als ze weer in stap is....

Maisie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:54

ik rijd mijn paardje op dit moment met een enkel gebroken pessoabit. dit omdat hij met het slechte weer niet meer te houden was en het echt gevaarlijk werd vooral buiten. hij maakt zich sterk en doet zijn hoofd omhoog en is weg. nu gaat het al stukken beter en ga ik binnenkort gewoon weer over op mijn enkel of dubbelgebroken bustrens. waar hij ook prima op te rijden is.

_Linnie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:26

Ik gebruik gewoon een watertrensje. Ik vind dat elk paard daarop te rijden moet zijn. Als je scherpere bitten nodig hebt, is er rijtechnisch iets niet in orde lijkt mij.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:20

runningkawa schreef:

Niks aan toe te voegen.
Compleet mee eens.

mariellexxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:46

Nu heb ik een vraag ... Ik ben van mening dat een dubbelgebroken bitje wat zachter inwerkt in de paardenmond. Nu rijd ik soms een paard die is ingereden met enkelgebroken bitje(gewoon watertrensjes) en soms wordt er een dubbelgebroken bitje ingehangen, omdat hij daar dan weer veel beter op loopt.
Maar ik ken ook een paard, die op een dubbelgebroken bitje is ingereden, en daar gaat alleen een enkelgebroken bitje in als hij druk/gek/niet te houden is in.
Nu hoor ik dus 2 verhalen, aan de ene kant is het dubbelgebroken bit scherper dan enkel gebroken, en aan de andere kant is de enkelgebroken scherper dan de dubbelgebroken.
Zelf ben ik helemaal niet van de bitten, en de werking ervan, ik rij op een manege en ze rijden daar bijna allemaal met een enkelgebroken watertrensje.
Wat is jullie mening over een enkel gebroken watertrensje en een dubbelgebroken watertrensje en de werking ervan? Want ik ben nu toch wel heel erg benieuwd wat nu zachter inwerkt.

abrakadabra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:46

_Linnie_ schreef:
Ik gebruik gewoon een watertrensje. Ik vind dat elk paard daarop te rijden moet zijn. Als je scherpere bitten nodig hebt, is er rijtechnisch iets niet in orde lijkt mij.

oja? nou wil jij me dan eens uitleggen wat ik fout doe?

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:55

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:45

Een Fries waar ik op reed werd ook voor de wagen gebruikt, dan had ze een stang in die niet altijd met evenveel beleid werd gebruikt, om die reden had het meisje wat ook op dit paard had gereden er een vrij scherp bit inhangen (regelmatig ook de stang). Ik ben gelijk overgestapt op een dubbel gebroken watertrens en na wat opstartproblemen beviel dit geweldig goed!
Dus ja, ook een tuigpaard kan met een simpel vriendelijk bitje worden gereden!

Verder ben ik het met Runningkawa eens!

Mariskatw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:56

Hoewel sommige mensen het soms nodig vinden, is het volgens mij helemaal niet nodig om echte scherpe bitten te gebruiken. Mijn paard bijvoorbeeld had ineens de nare gewoonte om het bit vast te pakken en een loopje met mij te nemen. Ik had er altijd gewoon een heel simpele enkelgebroken bustrens (mega dik) inhangen. Een heel licht bitje ook was dat. Van allerlei kanten kreeg ik 'goede' tips en adviezen en kreeg ik rolletjesbitten en stangbitten aangeboden. Ik zag dat alleen niet zo zitten, van een heel zacht bitje over te stappen op een een stang of rolletjesbit.
Uiteindelijk kon ik een bit van iemand lenen om even te proberen en dat was een dubbelgebroken watertrens (iets zwaarder dan mijn eerste bit) en hoewel dit ook een heel zacht bitje is, is het echt een wereld van verschil! Dit bit is gemaakt van argentaan en de vorige was gewoon RVS, dus misschien dat dat ook nog verschil maakt, maar ondanks dat hij dus van een vriendelijk bit op een ander vriendelijk bit is overgegaan, is hij nu echt super fijn in de mond!

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:58

Ik rij met een d-trens.... AL jaren.. Het is namelijk ook niet verstandig... om elke keer een ander bit te gebruiken...

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:58

PinkiiY schreef:
runningkawa schreef:
http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _14110.jpg

http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _14022.jpg

http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _14100.jpg

zoeits en dat is aan de orede van de dag dat mensen zonder nadenken ermee rondscheuren.

Wat is de inwerking van dat 2e bit? Wat maakt dat bit scherp?
Verder geen interesse om het aan te schaffen, puur interesse

Volgens mij is die tweede dus zo'n rolletjes bit (correct me if I'm wrong...) en ik weet niet precies hoe het werkt, maar ze kunnen het minder snel vastpakken ofzo. Of misschien dat het paard er eerder mee wil spelen omdat het rolletjes zijn ofzo???