Pony is erg langzaam..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponyjumper

Pony is erg langzaam..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 18:12

Hallo allemaal,

Ik heb een New Forest D-pony van ong. 14 jaar. Omdat ik wedstrijden wil gaan rijden moet ik mijn pony toch wel een beetje wedstrijd klaar gaan maken, alleen lukt het me niet hem goed om m'n been te krijgen.

Hij is uit zich zelf al heel langzaam en dat wil ik ook gaan veranderen.
Weet alleen niet hoe..
Wissel met het rijden ook vaak dingen af zodat hij het leuk blijft vinden dus daar ligt het niet aan!

Heb je tips of ideeen dan hoor ik ze graag!

Ies

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:16

staat hij vaak op stal??

ponyjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 18:17

Alleen s' avonds..
En dan gaat hij weer vroeg naar buiten!

Chocopasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:18

Is hij langzaam, of sloom?
Een paard moet actief zijn.
Als hij langzaam is, kan hij evengoed actief zijn.

ponyjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 18:22

sloom..

Chocopasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:35

Misschien kun je hem beter aan je been maken door een klein tikje achter je kuit te geven wanneer hij niet luistert naar je beenhulp.
Veel succes ermee in elk geval!

sharonaollie

Re: Pony is erg langzaam..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:44

Veel schakelen.[tempowisselingen]Stuk naar voren rijden en weer terug.Dat een paar keer achter elkaar.Niet reageren op been is tik.En ook over gangen maken.Van stap naar draf en weer terug-

Veel succes.

ponyjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 20:44

Dank jullie wel! Dat met het tikje achter me kuit lijkt me een goede oplossing..
Die andere trouwens ook hoor!

Louise_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:46

veel schakelingen rijden. en consequent zijn. Dus als je paardje het niet goed doet een tik of een hardere been hulp. wat sharonaollie zegt zijn ook de tips die ik eigenlijk had

ponyjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 21:24

Zal ik zeker doen!

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:30

Nou succes ben benieuwd of het je gaat lukken.-.

Sanneh14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 23:56

okey, ik wil me er toch nog even mee bemoeien :p mijn verzorgpony is al een stukje ouder en al even beleerd, en mijn paard ook. Ik merkte dat hoe vaker ik serieus ging rijden en dingen herhalen, hoe vervelender ze het vonden. *en nu niet denken waar slaat dat op bij mijwas het zo * op ene gegeven moment, ging mijn vriendin oop de pony rijden, en ik op het paard, ik werd er namelijk te groot voor...
sinds de kerstvakantie rijden we nu bij de buren in de binnenbak, en hebben we met een andere vriendin die daar haar pony heeft gereden. toevallig waren wij alleen met zn 3en in de bak, en toen zijn wij een aantal spelletjes gaan doe :::

taliho, (iedereen staat bij een letter. eerst moet je een heel rondje stap tot je weer bij de letter bent, niet dravnen of stilstaan, dan moe je een volte rijden. als je weer bij je letter bent, moet je qandraven, niet stappen of galoperen, dan moet je volte rijden, als je dan weer bij je letter bent, ga je galloperen, en dan wie het eerste na de galop bij zijn letter is, heeft gewonnen..
daarna gingen we tikkertje doen, dan moet je soms heel hard, en kort bochten, en ze werden heerlijk los en ontspanne, en konden de meest vreemde bochtjes maken!!! en we hadden een loL! wij alle 6!!
annemarietjekoek-koek hebben ook wel gedaan, hele goede oefening om je paard stil te laten staan, en voorwaarts te rijden.!! ( 1 moet met neus tegen de bak rand aan staan, anderen moeten hem aftikken en als degee die hem is omkijkt, moet iedereen stilstraan... )
het werk gaat veel beter als jhe af en toe eens plezier maakt, en je moet niet altijd wililen werken! weest bereid van je plannen af te wijken als je merkt dat die pony daar die dag niet voor in de goed bui is! ga eens lol maken!!

lachen is gezond, voor iedereen.. en probeer helemaal niet op je paard te gaan zitten als je zelf druk bent, en zenuwachtig, voor bijvoorbeeld een toetsweek op school, maar ga eens met hem vrijspringen, of latas hem los in de bak, en laat hem lekker gaan! vinden ze heerlijk

zo dit was mijn *wijze??? * uitspatting van vandaag

xx sanne

ponyjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 10:06

Hahaha! Leuke spelletjes hoor..

miss_annetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 10:19

toen ik voor het eerst op mn verzorgpaardje reed was ie niet voruit te branden..
al snel liete we een instuctuur komen (paard is ook 14)
zij zij dat hij me gewoon aan het uitproberen was..!
en nu, na een halfjaar loopt ie lekker voorwaards..!

begin: van stap naar draf en na een paar pasjes weer naar stap..!
geen reactie op het been.. gelijk mep achter het zadel..

na een tijdje draafde hij actief aan..!..
maar dan komt het moeilijkste,, actief houden
wat mijn instructeur altijd zecht:
GEEN RACTIE OP BEEN, DAN EEN TIK, GEEN REACTIE OP DE TIK, DAN EEN HARDERE TIK..
je kan beeter in een keer ene wat hardere tik geven dan 6 keer zacht..

ik geen toe, das moeilijk.. maar het resultaat mag er zijn..!
caval(zo heet ie) heeft echt geleerd te reageren op mijn been..

veel succes...!!

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:32

heel veel overgangen rijden zodat je pony goed gaat reageren op je been.. paar passen draven dan weer 2 passen stappen enz enz

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:38

veel overgangen rijden en schakelen, ook draf - middendraf en galop-middengalop enz.
En gewoon consequent blijven, als hij niet luistert naar je beenhulp dan tik je hem even bij.

ponyjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 19:50

Was en maandag mee begonnen. (17 april) maar na het rijden had hij een bloedneus en is naar de dierenarts geweest.
Kan nu dus niet meer rijden en ook niet oefenen..

Moet een tijdje rustig aan doen tot hij weer helemaal opgeknapt is.
(Hij had bacterien in zijn longen en hij had al heel lang last van hoest.) Daar is hij nu voor behandeld!

miss_annetjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:54

agggossie HEEL VEEL BEETERSCHAP..!
misschien was ie darom zo sloom..?
(ik wet niet of ie dat niet altijd al was)

Lientjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 20:46

Beterschap met je paardje!
De pony waar ik altijd op rij is ook zo sloom, maar op een (harde) tik met de zweep reageert ie eigelijk ook niet zo goed... Heeft iemand daar nog tips voor?

karlijnd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:20

ander voer kan ook werken.

ponyjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 07:31

Ja inderdaad! Daar zou het ook aan kunnen liggen..
Hij had eerder last van z'n longen en is daar voor behandeld;
toen ging het weer beter (was hij ook sneller) maar dan is het nu weer terug gekomen..

(mijn pony reageerd ook niet op een zweep! Hij gaat even vooruit en dan begint hij al weer..)

-x- Ies

Lientjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:15

Ja, dat is bij mij ook, dan gaat ie naar een harde tik eventjes wat harder, maar na een paar seconden is ie weer terug zo sloom als dat ie eerst was... iemand nog tips?

girlie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:39

hoi,
ik ken dit probleem, heel erg vervelend!! Overgangen rijden is heel belangrijk!! Bijvoorbeeld eerst van halthouden naar stap, maar dan ook van halthouden naar draf en van stap naar draf en draf naar stap. Waar die van mij actief van wordt is om een heel aantal x van stap naar galop te gaan! Ben jij de enige die op je paardje rijdt? Want dat kan ook nog verschil maken, de een drijft bijvoorbeeld een keer en dan moet hij reageren, terwijl de andere continu drijft en eigenlijk weinig reactie verwacht. Nou succes met oefenen, houdt het leuk, zowel voor je paard als voor jezelf!

ponyjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 18:07

Er rijd af en toe nog wel iemand anders op..
Maar die kan erg goed rijden en weet hem wel voorwaarts te krijgen!
Maar ze is er niet altijd dus daarom vroeg ik jullie om tips zodat hij op me been wordt en niet
op die dag dan heel voorwaarts loopt, en op de volgende
dag weer zijn eigen gangetje mag gaan.

Ik begin alweer een beetje met rijden! Hij is weer super blij en fit..
Dus ik hoop dat hij er snel weer helemaal tegen aan kan!

(Voor de gene die het net lezen; hij was ziek!)

Sanneh14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:04

Ik blijf er bij dat dit helpt, probeer het gewoon eens! en in die spelletjes zitten ook overgangen verwerkt. Lachen is gezond, onthoud dat goed!! Het is goed voor zowel jou, als je pony!

Sanneh14 schreef:

taliho, (iedereen staat bij een letter. eerst moet je een heel rondje stap tot je weer bij de letter bent, niet dravnen of stilstaan, dan moe je een volte rijden. als je weer bij je letter bent, moet je qandraven, niet stappen of galoperen, dan moet je volte rijden, als je dan weer bij je letter bent, ga je galloperen, en dan wie het eerste na de galop bij zijn letter is, heeft gewonnen..
daarna gingen we tikkertje doen, dan moet je soms heel hard, en kort bochten, en ze werden heerlijk los en ontspanne, en konden de meest vreemde bochtjes maken!!! en we hadden een loL! wij alle 6!!
annemarietjekoek-koek hebben ook wel gedaan, hele goede oefening om je paard stil te laten staan, en voorwaarts te rijden.!! ( 1 moet met neus tegen de bak rand aan staan, anderen moeten hem aftikken en als degee die hem is omkijkt, moet iedereen stilstraan... )
het werk gaat veel beter als jhe af en toe eens plezier maakt, en je moet niet altijd wililen werken! weest bereid van je plannen af te wijken als je merkt dat die pony daar die dag niet voor in de goed bui is! ga eens lol maken!!

lachen is gezond, voor iedereen.. en probeer helemaal niet op je paard te gaan zitten als je zelf druk bent, en zenuwachtig, voor bijvoorbeeld een toetsweek op school, maar ga eens met hem vrijspringen, of latas hem los in de bak, en laat hem lekker gaan! vinden ze heerlijk

zo dit was mijn *wijze??? * uitspatting van vandaag

xx sanne