Rug zit vast

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sachkeuh

Rug zit vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 15:49

Ik heb een probleem: Mijn paard heeft een hele vaste rug en daardoor is doorzitten moeilijk. Ik probeer hem dan nageeflijk te maken en na 30 min lukt het om ontspannen te rijden. Ook hem aan de teugel te vragen is moeilijk in het begin van de les. Kunne jullie mij tips geven om zijn rug los te maken??
Alvast ebdankt!

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 15:52

Je kunt bij de ruitersportzaak een massage middel kopen en een massage borstel (als je dat nog niet hebt ) en dan lekker voor het werk de plekken waar ze last heeft (dat moet je even voelen, hard drukken en dan zie je wel reactie als ze last heeft) op haar rug/hals/billen in masseren en dan met haar aan het werk, na het rijden precies het zelfde (inmasseren dat spul) en dan goed warm houden. Je kunt de 1e paar dagen misschien beter met pessoatuigje longeren of slofteugel (zie foto's onderschrift als je niet weet hoe dat zit) dan kun je zelf geen foutjes maken met rijden. Daarna weer gaan rijden en voornamelijk voorwaarts neerwaarts rijden! (dit heb ik deze week gedaan en mijn paardje is weer helemaal lekker los maar die had het dan niet zo erg hoor )

Maar een bezoekje van osteopaat kan natuurlijk nooit kwaad!

miss_penny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 15:56

Ik zou allereerst een ostheopaat laten komen, als er wervels verkeerd zitten kun je dat niet zelf oplossen.

sachkeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 15:59

Ik heb een ronde massageborstel met van die ''topjes'' aan. Ik zal hem eerst masseren voor en na het rijden! Kan het ook aan het weer liggen?? Ik heb het gevoel dat het zomer wordt dat hij ontspannender loopt (hij is geschoren en misschien daarom zo hevig is) maar ostheopaat is al wel een stap, verder (ik zal het allemaal zelf moeten betalen) maar als het echt moet moet het!
thnx voor reacties!!x

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:48

Als je op zijn rug druk ,zakt zijn rug dan weg?

Ik zou hem eerst lekker lang en laag gaan longeren.[met elastiek of pessoa etc-En daarna erop.Veel volte´s en slangevolte´s gaan rijden.En veel schakelen.Dat die lekker los in zijn lijf gaat worden.

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:52

sachkeuh schreef:
Ik heb een ronde massageborstel met van die ''topjes'' aan. Ik zal hem eerst masseren voor en na het rijden! Kan het ook aan het weer liggen?? Ik heb het gevoel dat het zomer wordt dat hij ontspannender loopt (hij is geschoren en misschien daarom zo hevig is) maar ostheopaat is al wel een stap, verder (ik zal het allemaal zelf moeten betalen) maar als het echt moet moet het!
thnx voor reacties!!x

Goed zo!
Dat massage middel is erg aan te raden!

Succes

monsera

Re: Rug zit vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:53

Zeer zeker niet je paard aan de teugel gaan rijden in het begin van het uur.Als je paard vast zit in zijn rug moet je hem los gaan rijden.Probeer om hem mooi voorwaarts neerwaarts te rijden en veel voltes te rijden {groot en klein en veel slange voltes} om je paard niet alleen in de hele bovenlijn op te reken en los te rijden maar ook de lengtebuiging van je paard mee te nemen.Als je paard echt vast zit kan het wel maanden training kosten probeer dus niets te overhasten.Je rijd les zeg je wat zegt je instructrice er dan van?

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:11

Je kan even kijken naar de Rugspray van Groene Os, schijnt goed te werekn voor paarden waarvan de rug erg vast zit Verder als je liever geen middeltjes gebruikt, ga dan eens eerst met je paard stappen en draven met hele lange teugels, je zal zien dat je paard zich mee zal ontspannen in de rug

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 01:07

dit topic hou ik in de gaten,mijn paard heeft hier ook last van

Louise_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 11:54

je paard goed over de rug laten lopen kan ook een heel stuk schelen! dus teugels wat langer en kijken of hij met zijn hoofd wil zakken. Mijn paard heeft een rugblessure gehad en ik mag nu weer beginnen met rijden. Ik rijd haar helemaal over de rug en het gaat super!

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 11:57

Er staan al hele goeie tips in! Ik wil er nog een optie aan toevoegen: Acunpuntuur!

Mijn paard liep aan 4 benen kreupel omdat der rug scheef was en dus ook helemaal vast. Door de acunpuntuur loopt ze weer, terwijl iedere DA der had afgeschreven!

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:09

Onder het solarium zeggen .

olito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:20

Ik heb met mijn merrie veel baat bij de osteopaat gehad, Ze had 3 plekken in de rug en hals waar ze vast zat en je zag echt het verschil tussen de eerste en tweede behandeling. De 2e behandeling was de controle en de osteopaat was super tevreden en ik ook. Heb hem ook niet meer nodig. Wel veel oefeningen doen want anders gaat het weer vast zitten. Succes.

Sjuulie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:19

idd een interessant topic!
Mijn paard zat eerst ook helemaal vast in de rug, hierdoor liep hij erg scheef!
Ik kreeg het advies om veel voltes te rijden, met verschillende stellingen. en kont naar binnen, kont naar buiten, stellingen daar ook weer verschillend bij en hem goed rond te rijden zodat ik druk had op beide teugels en dat hij niet gaat kantelen. ( dat was ook een probleem). Veel achtjes zodat je van de ene naar de andere stelling gaat , of juist niet.
Ik ben hier nu ongeveer een jaar mee bezig en hij is echt superlosjes nu!

Mireille77

Re: Rug zit vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 16:44

Mijn pony zat ook vast in zijn rug. Op advies van een stalgenootje heb ik de fysiotherapeut erbij geroepen. Hij heeft mijn pony helemaal onderzocht en inderdaad geconstateerd dat het in zijn rug zat. Mijn pony heeft 5 behandelingen gehad en het gaat echt super. Wel moet ik hem daarbij goed over zijn rug laten lopen. Ontspanning is erg belangrijk!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 16:47

Probeer hem eens te rekken voor het rijden. Denk aan worteltje bij de flank houden links die je paard moet pakken, vervolgesn rechts en als laatste tussen zijn voorbenen. Op deze manier heeft je paard alweer een beetje extra warming up en laat je bewust even de spieren in de rug al zich voorbereiden als het ware..

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:40

Misschien een ostheopaat/kraker accunpunctuur??
Ellen Kral is een hele goeie!! Heeft mijn paard ook rechtgezet!!

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:15

emmaatjuh schreef:

goed voor zn ontspanning van de spieren maar als zn rug echt scheef staat vanuit zn werfels of verkeerde bespiering/ongelijke bespiering ga je het hier niet mee oplossen..

Maysie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:13

ga eens langs en kraker voo rhem om hem te controleren past ht zadel ook goed??doe veeel lang laag en legtebuiging... schoudervoor om de schouders los te maken. rijd veel licht en kom licht in het zadel trg om het de kans en het vertrouwen te geven te ontspannen...Longeer veel met pessoa of dubele longe en blijf niet te lang rechtdoor rijden pak overal waar je kan figuren mee maar niet gehaast.. maar eerst zou ik het eens na laten kijken watik over het algemeen vinddat eke paard elk jaar nagekeken moet worden..

Falcon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:06

mijn paard had ooklast van dr rug ik heb gelijk een fysiotherapeut laten komen! en het is echt de moeite waard ga asjeblieft niet zelf middeltjes kopen dat had ik ook gedaan massage olie enzo want warm werd en daardoor had me paard bijna een ontsteking in ze rug want misschien is de plek van zichzelf al heel warm en dan maak je het alleen maar warmer... mijn paard liep ook scheef en bewoog dr hoofd constant en nu loopt ze perfect! dus fysio zal ik zeker aanraden!!! je kan pas iest beter maken als je weet wat het is en de oorzaak en zelf weet je dat niet dus moet je niet zomaar wat gaan doen! veel succes groetjes manon

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:53

M3isSi3j schreef:
emmaatjuh schreef:

goed voor zn ontspanning van de spieren maar als zn rug echt scheef staat vanuit zn werfels of verkeerde bespiering/ongelijke bespiering ga je het hier niet mee oplossen..

jep! en bovendien heeft niet iedereen dit tot zijn beschikking.

sachkeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 15:12

bedankt voor al jullie reacties!
Nu masseer ik sacha elke keer voor en na het rijden en ik rijd hem met lange teugels.. Echt een verandering!!!! Hij loopt heel ontspannen en wil zelfs rond!! echt bedankt voor jullie reacties. Toch denk ik dat het aan het weer ligt
.. dat nu warmer is en daardoor hij minder hevig enzo is (waarschijnlijk is die nog nooit geschoren).

EquiNatura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:28

Het is belangrijk dat het paard eerst aan de hand getraind wordt, zodat het paard in de lengte leert buigen. Doordat de buitenste rugspier daarmee oprekt en langer wordt, kan het paard zijn hoofd en hals voorwaarts neerwaarts gaan dragen. De rugspier ontspant en de buikspieren nemen de taak over, waardoor het paard goed kan gaan ondertreden onder de massa. Daarmee kan de achterhand gewicht gaan overnemen van de voorhand, waarmee overbelasting verdwijnt . Misschien dat dat een manier voor je kan zijn?