Problemen met aanspringen in de rechtergalop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abcde123

Problemen met aanspringen in de rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 23:55

Ik ben benieuwd naar wat jullie in deze situatie zouden doen, en tips zijn ook welkom natuurlijk!

M'n paard heeft nogal moeite/geen zin om op rechts goed aan te springen. Als ze dan lekker ontspannen loopt, met buiging en stelling, en goed voor me been, doet ze het nog niet. Op links gaat het eigenlijk gewoon super, doet ze wat d'r gevraagt word. Maar echt op rechts..

Als we in een gewone arbeidsdraf lekker rond draven, lekker wat oefeningen rijden, om d'r bij de les te houden, en gewoon van alles wat. En daar hoort ook de galop bij, dus dan bereid ik me voor op de galop, (doorzitten doe ik meestal al) buitenbeen iets naar achter, binnenbeen op de singel. En dan vraag ik in de hoek (of op een volte) of ze aan wil galoperen, door dus druk te geven. Aanspringen doet ze wel, maar dus niet in de goede galop, ik heb ook het idee dat ze soms goed aanspringt maar dan zeg maar gelijk overspringt, ik ben er nog niet helemaal achter of ze dat echt doet, maar zo voelt het dus soms wel.

Ik ben benieuwd of iemand dit ook kent, en hoe die gene dit op heeft gelost.

samyrah

Re: Problemen met aanspringen in de rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:33

Geef jij de hulp wel op het juiste moment, dus als het buitenvoorbeen naar voren gaat? Dat werkt over het algemeen heel goed. Als je paard goed aan je been is en gelijk aan galoppeert moet hij wel goed zitten. Omdat de beenzetting in draf diagonaal is, treed het binnenachterbeen verder onder op het moment van de overgang. Hierdoor zit je paard dus in de goede galop.

Ik denk dat je het best even iemand kan laten kijken of je paard echt overspringt als je aangaloppeert. Dan weet je dat zeker. Je paard heeft van nature een goede en een slechte kant. Waarschijnlijk vindt hij het erg moeilijk om in de rechtergalop aan te springen. Beloon hem daarom ook enorm (ik roep met lesgeven altijd: beloon hem alsof hij Anky er uit heeft gereden op de O.S.) als hij het goed doet. Belonen werkt altijd beter dan straffen!

Heel veel succes!

Diddie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 11:21

Volgens mij zit je paard vast aan een kant.

SanneJea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 21:18

Je kan ook een balkje neerleggen in de hoek, en dan aanspringen, ( met goede been beginnen ) en dan moet ze wel goed aanspringen, zo leert ze het vanzelf.

femke_harley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 09:53

Een vriendin van my haar verzorg pony deed het ook (volgens mij) op de rechter hand. Wat we nu doen is: buitenbeen achter de singel, binnen op de singel en een beetje stelling naar binnen.. en het werkte elke keer. Dus misschien heb je er wat aan

SanneJea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:53

volgens mij zijn dat al de basishulpen hoor, het kan zijn dat jullie het anders doen.

JoltsjeJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 12:55

het paard heeft van nature inderdaad een goede en een slechte kant. Zo te horen is dan rechts dus je slechte kant. mijn paard heeft t net andersom.
wat ik wel eens doe is (als je paard goed aan de hulpen is) van stap naar gallop. op deze manier kan ik veel duidelijk de hulpen geven.
ook kan je wel bijvoorbeeld bij E afwenden en dan recht op de kant af rijden. op het laatste moment ga je de bocht om en spring je aan. meestal heb je dan een krappe bocht dat je paard wel in de goede gallop gaat.
ook kan je (anders dan de basis) juist met heel veel stelling naar buiten aan galloperen. op deze manier heeft het binnenvoorbeen extra veel ruimte.
natuurlijk is dit niet de bedoeling om d stelling zo te houden. uiteindelijk moet het weer met stelling naar binnen, maar dat kan als je paard de goede gallop onder de knie heeft.

lucca

Re: Problemen met aanspringen in de rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:42

Het kan ook zijn dat er toch iets fout gaat in je eigen zit waardoor je paard misschien niet rechts aan kan springen.
Zorg dat het gewicht op de buiten schouder rust en goed de buiten teugel erbij. je eigen binnen heup naar voren kantelen en gewicht op je buitenbeen, en dus de basis hulpen.
Soms kan het zijn dat als je in een bocht aanspringt je lichaamshouding uit balans is, en het paard daar dus moeite mee heeft.
Succes het kan soms erg moeilijk zijn.
Groetjes Anita.

Annetjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:46

Ik train heel veel paarden met inrijden.. Wij hebben ook alles uitgeprobeerd.. Veel paarden doen dat.. Heel overdreven naar binnen laten kijken en dan buiten been achter de singel en binnen been op de singel.. En als dat niet lukt.. probeer het eens op een kleine volte en als je dan net op de hoefslag moet komen aan springen en ook naar binnen laten kijken.. Soms werkt het ook om precies het tegenover gestelde te doen inplaats van naar binnenlaten kijken naar buitenlaten kijken..

Gr. Anne

PS.. Heey Anita,,, alles goed met mijn lieve Prommy???