hoofd naar buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niky

hoofd naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 08:45

Mijn vzpaard heeft altijd de neiging van op de hoefslag haar hoofd naar buiten te draaien.
Ze doet dit ook langs alletwee de kanten, dus waarschijnlijk ligt het probleeem bij mij
Mijn lesgeefster zegt dan: binnenbeen gebruiken en binnenteugel wat meer begrenzen. Ik probeer dit wel, maar lukt niet altijd...
In draf gaat het wel veel beter dan in stap.
Hebben jullie nog tips?

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:36

Probeer de schouder op de lang zijde iets meer naar binnen te houden zodat die niet tegen de schutting gaat hangen. Om te beginnen kan je op de binnehoefslag gaan rijden zodat die op zn eigen benen leerd lopen

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:42

Misschien hou je onbewest de buitenteugel strakker om je paard zodoende op de hoefslag te houden. Wissel eens af met stelling naar binen op de lange zijdes (Denk aan je binenbeen om je pony op de hoefslag te houden)..

En veel lange lijnen rijden als afwenden bij A en C ofzo, daarmee oefen je ook het rechtlopen. Dat lukt alleen als je je pony opsluit tussen je beide benen en evenveel druk het op beide teugels..

samyrah

Re: hoofd naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:49

Hoe gaat het op voltes? Loopt ie dan ook met contrastelling? Hoe goed is je paard op de eenzijdige kuithulp? Hoe goed is je paard zowiezo aan de hulp? Heel veel overgangen rijden zorgt ervoor dat hij goed aan je hulp komt, alert wordt op jou. Probeer eens op de volte je paard een beetje uit te laten zwaaien voor je binnenbeen. Hierbij niet aan je binnenteugel trekken, maar alleen richting aangeven. Als je paard lekker nageeft op je buitenteugel, kun je een beetje stelling vragen naar binnen, binnenbeen eraan en vragen met je binnenteugel. Let alleen op dat je niet blijft vragen, maar gelijk weer ontspant, anders leer je jezelf aan je paard op de binnenteugel te rijden en dat is fout!
Heel veel succes!

Diddie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 11:19

Dat probleeem hebben veel paarden die nog niet rechtgesteld zijn. Misschien zijn de technieken van Antoinne de Bodt wat voor je ?

Niky

Re: hoofd naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 20:53

Bedankt alvast voor jullie tips!

Daphne (mijn vzpaard dus ) is 12 en der staan al veel dressuurknopjes op. Ze reageert redelijk goed op mijn benen en bij mijn lesgeefster loopt ze wel mooi recht. Het probleem ligt dus bij mij
Ik heb er gisteren nog eens extra op gelet, en zoals bienotje zegt, hou ik denk ik mijn buitenteugel onbewust te strak en geef ik mijn binnenhand mee als ze haar hoofd draait.
Voltes rijden gaan wel redelijk goed, heb ook geprobeerd van de volte te vergroten en verkleinen om ze goed te laten reageren op mijn binnenbeen.
Verder heb ik ook veel lange lijnen gereden van A naar C en daarbij er op gelet dat ik mijn handen mooi gelijk hou en mijn benen erbij houdt. En dan gaat het inderdaad beter.
Dus oefenen oefenen oefenen he