Problemen om in de galop te komen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

19elmi84

Problemen om in de galop te komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 14:32

Hallo ik zal me even voorstellen, Ik ben Priscilla 21 jaar en rij nu al zon 3 maanden op de manege, errug leuk allemaal, maar waar ik nou mee zit is de galop. Ik heb ontzettende moeite om mijn voeten in de beugels te houden. als ik de overgang moet maken van draf naar galop dan moet ik gaan doorzitten en dan begint het probleem al, ik hou mijn voeten zoals het moet van de instructrice maar door het gehobbel gaan mijn voeten op en neer in de beugel waardoor mijn voeten gelijk doorschieten en ik geen controle kan houden en mijn missie dus mislukt,Als ik eenmaal in de galop zit gaat het perfect maar das helaas dus zelden,en zo hou ik de hele groep op. Dus kan iemand wat informatie geven hoe ik dit moet aanpakken?? Alvast bedankt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:34

Misschien zou je eens wat zitlessen (aande longe) kunnen nemen? Ik denk dat je een beetje verkrampt bij het doorzitten, waardoor je je knie en hak optrekt, geen druk meer op de beugel hebt, je rug niet meer lang kunt maken etc etc.
Informeer eens naar zitles; is hartstikke leuk EN leerzaam!

19elmi84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 14:40

Ja daar had ik nog niet aan gedacht ik zal eens informeren of ze zitles geven harstikke bedankt!

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:43

Wee tje wat je eens moe tproberen: stukje doorzitten, zodra je gaat stuitere weer lichtrijden.. Op die manie rkan je leren je zt te vinden in draf. Pas als dit goed gaat kan je verder met het aangaloperen.

SaskiaKur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:58

Ga aan de longeerlijn eerst oefenen. Dat deet ik eerst ook vroeger. Je laat de teugels gewoon los en houd je handjes eerst vast voor aan het zadel. Geeft de hulp net zo lang aan tot hij/zij in galop komt. Is hij/zij in de galop, dan ga je netjes met de beweging mee en ga je goed op je kont zitten. Hou je benen goed, dus als je in de linkergalop zit dan hou je je rechterbeen ietsje meer naar achteren en je linkerbeen goed op de singel. Nadat je dat eerst onder de knie heb probeer je dan te galoperen met je handenn los. Voor evenwicht te houden kan je je handjes naast je lichaam en dan omhoog houden. Het is het proberen waard. Zo heb ik ook in de galop op mijn kont te blijven zitten en mijn benen netjes te houden. Voor meer info kan je me pmen of hier antwoorden! Veel succes!

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:03

Ik denk dat het er ook aan ligt ofdat een paard gewoon normaal draaft voordat het in galop aanspringt of eerst keihard begint de draven voordat het in galop aanspringt. Als het paard keihard draaft dan valt het volgens mij ook niet mee om netjes te blijven zitten.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:12

volgens mij maakt het niet uit of een paard netjse rustig of keihard draaft voor de galop als je nog maar 3 maanden rijdt.. dan is alles moeilijk uit te zitten in draf!

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:14

Ja tuurlijk dat snap ik, maar het lijkt me nog veel moeilijker om goed en netjes te blijven doorzitten als het keihard draaft.

19elmi84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 16:00

Weet je wat het ook is sommige paarden zijn letterlijk niet vooruit te branden zo vermoeiend en dan moet ik mijn zweepje gebruik en dan beginnen ze als een tierelier te bokken en dan ben ik nog nergens, ik ga een meid vragen of ze dat longeren met me wil doen en dan moet het wel in orde komen toch :-D Ik ga al jullie advies opvolgen Tnx xx

samyrah

Re: Problemen om in de galop te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 00:09

Waarschijnlijk hou jij alles te gespannen. Wil jij door je benen aan te knijpen in het zadel blijven zitten. En dat is juist nou net niet zo. Als jij aanspant ga je niet meer mee met de beweging, ga je stuiteren en trek je je benen op, gevolg: je beugels gaan hun eigen weg, en die is niet daar waar jij ze wil hebben, nl om je voet. Zitlessen zijn heel erg goed. Maar je kunt buiten het paardrijden om ook wat oefeningen doen om je rug en dergelijke te ontspannen. En om bewust te worden van je lichaam. Als je bewust kunt voelen wanneer je wat aanspant, dan wordt het makkelijker om bewust te ontspannen. Als je spiergroepen bewust kunt loslaten, kun je makkelijker mee gaan met de beweging en dus makkelijker je benen lang houden.
Dit kost echter wel heel veel oefening! Maar oefening baart kunst en ik denk zomaar dat iedere bokker dit probleem heeft gehad en een heleboel dit nog hebben.
Ik heb dit ook heel consequent gehad, bij mij is het ook goed gekomen. Heel veel succes!

MelvinTabor

Re: Problemen om in de galop te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:00

Ik ken het probleem zelf ook, in het begin had ik hier ook erg veel last van. Nu kan ik wel ontspannen zitten, dat is gewwon vanzelf gekomen. Bij de manege gaat het nu goed, ook als ik een beugel kwjt raakt blijf ik wel zitten, maar ga dan gewoon iets meer klemmen, als ik bij mijn opa rij heb ik wel een probleem met de galop als ik mijn beugel verlies omdat de pony echt heel erg op het been reageert, als je dan gaat klemmen gaat ze snelheid maken en bokken waardoor ik wel val. Ook galoppeerd ze erg moeilijk.