Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
essiej_peace schreef:hij is super aan het been, vaak hoef ik me benen niet eens te gebruiken omdat die daar zo fel op reageert
dan is je paard dus niet aan het been, ik krijg het idee dat je je benen ook afsteekt, omdat het paard anders sneller gaat en het klinkt dus meer als balans en kracht die het paard mist
linksom is die makkelijker met rijden dan rechtsom, maar het gaat steeds beter, hij is wel lekker soepel
je paard is hoogst waarschijnlijk scheef, vandaar dat het rechtsom moeilijker gaat
hij is wel heel erg sterk met rijden, dan hangt die idd aan de teugels, en dan krijg ik last van mijn schouders
het paard is dus niet voorwaarts en draagt zichzelf niet.
aan de longe is die altijd lekker voorwaarts, alleen als die zich verstapt springt die weg, aan het zadel is niks mis, het is een wintec 2000 cair dus die met de luchtkussens, heb het zadel pas een half jaar
heb nog geen osteopaat of fysio laten kijken, weet eigenlijk ook niet wat een osteopaat is...
essiej_peace schreef:qua zadel is er geen verschil met rijden, heb het oude zadeltje ook nog die ik er ook nog wel eens op leg om te kijken of er verschil is, maar daar zit geen verschil in
nou heb ik die site's bekeken en zie er dus ook staan dat als paarden voor de hindernis gaan wegrennen en vlak over de hindernissen springen, daar heb ik dus ook last van
zou ik er verstandig aan doen om een osteopaat erbij te halen?
klomp schreef:oja kijk eens op deze site; www.hoefkatrol.com/
hier staat een heleboel info waar je wat aan kunt hebben!
essiej_peace schreef:klomp schreef:oja kijk eens op deze site; www.hoefkatrol.com/
hier staat een heleboel info waar je wat aan kunt hebben!
bedankt voor je reacties, nou ben ik een poosje aan het kijken op die site, maar het staat er nogal apart, ..
</td>
</tr>
</table>
</center>
</div>
</td>
</tr>
</table>
zo zijn de pagina's die ik bekijk, kan dus ook niet echt iets vinden
misschien ligt de site er even uit? ik zal ook even kijken...
klomp schreef:maar ik denk dat je meer hebt aan goede les EN een instructeur die bekend is met rechtrichten. naar mijn idee zit daar het grootste probleem!
Bets schreef:Eerst je paard rechtrichten, dus je gaat dus op binnenhoefslag rijden, kijk recht vooruit (niet naar je paard) en ga puur voelen:
- aan welke kant is paard zwaarder in aanleuning
- tegen welk been valt mijn paard aan
- aan welke kant wil mijn paard moeilijk inbuigen
- welke beugel hangt er lager, dus aan welke kant laat paard jou lager zitten
Als je deze informatie hebt, kijk je welke buiging je paard heeft (zie www.hoefkatrol.com of www.paardenbegrijpen.nl) je weet dan welke bespieringskant korter is en die ga je oprekken.
Stel dat je paard naar links moeilijk wil buigen, tegen je linkerbeen aan loopt en je hebt meer druk op je linkerteugel en jou links lager laat zitten, dwz dat je paard rechtsgebogen is. Jouw paard is aan rechterkant korter in bespiering en je gaat dus die rechterkant van je paard oprekken.
Je begint op rechterhand op binnenhoefslag en gaat beginnen met contrastelling en buiging, dus je laat hem naar buiten kijken MAAR je werkt ook in met je linkerbeen, dus buitenbeen drijf je hem als ware naar binnen op moment dat hij naar buiten wil vallen richting bakrand en tegen je buitenbeen in komt. Ook drijf je je paard goed voorwaarts zodat je wat meer druk in aanleuning voelt komen.
Hoe lang moet je dit doen, tot je merkt dat je aanleuningsgewicht verdeeld gaat worden over 2 teugels.
Ga je naar linkerhand dan hou je alsnog je binnenbeen erbij (zeker op voltes) zeker op voltes want daar wil hij naar binnen vallen.
Hoe los je dat op, door hem naar buiten te sturen via buitenteugel en je binnenteugel op dat moment wat losser te laten.
Als je wat verder bent mag je hem ook wijkend achtig vergroten. Dus als paard wil verkleinen op volte, ga jij juist vergroten, wil paard vergroten ga jij juist verkleinen.
Ik weet niet hoe ver je bent met rijden, maar als je kunt mag je op linkerhand dan wat schoudervoor of binnenwaarts doen, juist op kant waar je paard moeilijk buigt (dus in dit voorbeeld linkerhand) buig je juist veel en vraag je extra buiging tot de aanleuning en gewicht van paard verdeeld is.
Mocht je vragen hebben hoor ik het wel.