Vrijspringen aanleren ..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Vrijspringen aanleren ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 10:15

Hallo ..

Mijn paard is nu sinds een weekje 5 jaar en dat was voor mij de leeftijd om rustig met het springen te beginnen ..
Een tijdje terug heb ik al een keer balkjes gedraaft onder het rijden en een sprongetje van 20 cm gemaakt .. Dat ging allemaal heel goed ..
Toen ik een paar maanden later een sprongetje van 40 cm wilde springen, ging ze door het lint en begon gekke hertensprongen etc. te maken, waardoor ik er even mee ben gestopt ..

Afgelopen week ben ik echter weer opnieuw begonnen met balkjes draven en dat ging weer super goed .. Ze vind het super leuk en doet het ook graag .. Maar nu het probleem ..

Nu wil ik haar graag eerst vrij laten springen, voordat ik weer onder het zadel begin, puur om haar wat ervaring erin te geven ..
Nu is alleen het probleem dat ze niet snapt wat de bedoeling is .. Ik heb haar gister eerst balkjes laten draven aan de longeerlijn om lekker warm te worden .. Toen heb ik haar een paar keer laten springen over een hindernisje van 15 cm terwijl ze aan de longeerlijn zat (na een paar mislukte pogingen vrijspringen) .. Toen nog een keer geprobeert of ze het snapte .. (nee dus) En op het laatst haar een paar meter voor de hindernis gezet, toen losgelaten, en toen sprong ze er wel in een keer overheen.. Maar dan kon ik haar aan de andere kant van de bak weer gaan halen, dus dat was ook niet zon succes ..

Ik had aan de zijkanten 2 balken neergelegd zodat ze er in elk geval niet meteen langs kon gaan, maar dat was ook niet de juiste manier om het haar zelf te laten doen ..

Hoe hebben jullie dat aangeleerd en wie helpt mij?

* Nog even een tweede vraagje, tijdens het balkjes lopen onder het rijden, wordt ze zo heet dat er geen rem meer te vinden is .. Ze wil er in galop over, terwijl er 3 drafbalken liggen, wat dus zeker fout gaat .. Wat doe ik fout? Of beter, hoe maak ik haar minder heet op het draven over drafbalken en vind ik de rem terug?

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:45

Over dat laatste van die drafbalken : Veel oefenen! Toen ik dat in het begin deed wou mijn paard ook constant galoperen. Toen ben ik een heletijd " Ho " beginnen zeggen en halve ophoudingen beginnen maken terwijl hij over de balken ging. Dat hielp wel bij mij. Over dat vrijspringen kan ik je geen raad geven want dat kon die van mij al namelijk .. Veel succes iig!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:54

Ik kan je zo over de pc niet aanleren hoe je je paard moet aanleren vrijspringen. Zoek even goede begeleiding en dan heeft je paardje het binnen een uutje door.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 19:24

Oefenen, onder het zadel bv met aparte balken in de bak waar je af en toe overheen draaft. Dan een keer halthouden voor een balk en wegstappend erover heen. Dan eens bewust in een rechte lijn er langs etc. Je paard is nog jong, dus waarwschijnlijk als je iets verder met de basis dressuur van het rijden en terugnemen op je zit aan de slag gaat, wordt je paard ook in die enthousiaste momenten hanteerbaarder voor je.

Wat betreft het vrijspringen.. Geen longeerbak tot je beschikking of een stukje land dat je kunt afzetten. Vraag anders een hulpje tijdens het vrijspringen aan de longeerlijn, maar eigenlijk heeft Kris25 gelijk. Zoek echt even hulp van iemand die je hiermee op weg kan helpen. De eerste ervaring voor een paard met hindernissen is erg belangrijk..

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 19:32

zet paaltjes met draad voor het vrijspringen. je hebt een weiland, en dan op één van de zijdes een hindernis neerzetten, niet te hoog, en dan zorgen dat er aan beide kanten van de hindernissen een draad is. hij moet als het ware ertussen door. snap je? zo heeft de mijne het ook geleerd, nu kan ze het zonder en vind ze het geweldig

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 21:41

Mmm ik had in mn achterhoofd ook al wel zitten dat er via internet niet helemaal geholpen kon worden
Maar mss zitten er wat bruikbare tips tussen ..
In elk geval bedankt voor de reacties ..

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:06

Ervaren begeleiding inschakelen in plaats van zelf te lopen rommelen!
Een zinniger advies kan ik je niet geven.

Diddie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 11:24

Je moet met linten een soort 'springgangetje' maken zodat hij niet zijwaars weg kan. Uiteraard zeer laag beginnen, gewoon leren dat hij zelf over de balken kan.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:01

Diddie schreef:
Je moet met linten een soort 'springgangetje' maken zodat hij niet zijwaars weg kan. Uiteraard zeer laag beginnen, gewoon leren dat hij zelf over de balken kan.

dat bedoelde ik ook.