Krijg zijn hoofdstel niet in.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mynique

Krijg zijn hoofdstel niet in.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 10:14

Mijn paard doet nogal moeilijk met het bit indoen.
Hij doet uiteindelijk zijn mond niet open, tenzij ik mijn hand (1 vinger heeft geen effect) erin doe aan de zijkant van zijn mond. Dan wil het nog wel lukken. Daarna als het bit erin zit brengt ie zijn hoofd zo hoog dat ik er dan niet meer bij kan om het hoofdstel verder over zijn oren te halen.
Wie o wie heeft er tips? Een suikerklontje samen met het bit in mijn hand leggen werkt niet. Op een krukje staan heeft helaas averechts effect.
Verder, behalve dat ie aan het wisselen is, is er niks in zijn mond of tanden te zien.

nijntje01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:18

probeer eens wat appelstroop op het bit te smeren... gewoon het bit in een potje duwen en een klein beetje op het bit laten zitten.
Bij mijn vriendin haar paard heeft het erg goed geholpen.
Verder gewoon rustig blijven.

Succes

mynique

Re: Krijg zijn hoofdstel niet in.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 10:26

Goed idee...appelstroop.
Maar hoe krijg ik zijn hoofd naar beneden als ik het hoofdstel over zijn oren wil doen. Of gaat dat vanzelf een keer gebeuren dat hij dan zijn hoofd naar beneden doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:16

mrblueeye schreef:
Verder, behalve dat ie aan het wisselen is, is er niks in zijn mond of tanden te zien.

Ik denk dat dit wat meer impact in een paardenmond heeft dan jij op dit moment denkt...

Je zou het bit aan 1 bakstuk los kunnen maken, dan hoofdstel omdoen, pas dan het bit indoen en dan weer het bakstuk vastmaken (gewoon clipjes gebruiken).
Snoepje als het bit erin zit (niet eerder) en ALTIJD rustig blijven. Laat je niet 1x verleiden om je mee te laten slepen door het Gtttttvvvvrrrrrrr-gevoel want dat verkloot het echt totaal.
Gewoon zelf heel ijzeren-heinig blijven en de komende tijd altijd het snoepje erin stoppen na het bithappen. Kan lang duren, maar uiteindelijk heeft het effect.

OF je gaat (tijdelijk?) bitloos rijden. Is zowiezo erg prettig voor wisselende paarden.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:18

wisselen kan inderdaad het hele euvel zijn. Probeer het anders met een halsterhoofdstel. Rustig om gaan met het mondje, de mijne heeft toen even bitloos gedaan (was toch nog niet bereden dus alleen aan de lange lijnen met het halster).

Urielle

Re:

Je neemt het hoofdstel in je rechterhand vast, in het midden van de bakstukken. Met je linkerhand pak je je bit vast. Nu sta je ter hoogte van zijn borst, met je rug richting zijn borst en legt je rechterhand op zijn neus, met het hoofdstel erin. Je brengt het bit voor zijn mond, doet je duim in zijn mond en drukt tegen het gehemelte aan. Terwijl je paard zijn mond opent om van die druk af te komen, schuif jij snel het bitje naar binnen. Hij kan niet omhoog nu want jij hebt je arm om zijn hoofd geslagen. Dan haal je het hoofdstel omhoog en trekt het kopstuk over zijn oren.

Overigens kun je tandproblemen niet makkelijk zelf zien, maar ik neem aan dat de tandarts er dan pas is bijgeweest

Melia

Re:

ben je stukken kleiner dan je pony of valt het mee?
Ik zou als ik jou was toch een krukje erbij pakken en zodra hij achteruit loopt moet er eigenlijk iemand achterstaan, tenzij je het zelf kunt, en dan geef je hem even een 'tikje' met je hand zodat hij naar voren gaat.. en met 1 vinger in de zijkant van z'n mond drukke ndat werkt ook het beste, als het niet werkt dan zou ik zorgen voor iemand die wat groter is die er wel bij kan, bijv. je lesgeefster misschien?

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 11:46

Het idee om het bit aan een kant los te maken en vervolgens het hoofdstel om te doen en dan het bit ga ik vanmiddag meteen proberen. Op een krukje staan heb ik al geprobeerd maar daar werd hij weer schrikkerig van, dus leek mij geen goede/juiste optie.
Mijn paard is opzich niet zo groot (1.66) en ik ben niet echt klein, maar zodra hij zijn hoofd omhoog doet, ben ik toch echt een kabouter die er niet bij kan.
De manier van Urielle heb ik geprobeerd en dan krijg ik het bit wel in maar de rest van het hoofdstel niet over zijn hoofd (oren).

Ja ik weet dat je tandproblemen niet goed zelf kan zien, maar bij zijn vorige eigenaar is er wel een tandarts bij geweest maar weet niet wat hij gedaan heeft. Ik zal haar eens contacten en vragen hoe en wat.

Maar het idee van sonja ga ik vanmiddag eens proberen, eens kijken of het dan beter gaat. En een potje appelstroop…… eens kijken of die combinatie misschien werkt.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:53

Mijn vorige paardje is een tijd niet bereden geweest omdat ze het hoofdstel niet in kregen. Het trok me enorm om haar toch vertrouwd er mee te krijgen. Heb steeds bijna het hele hoofstel uitelkaar gehaald en steeds in stukjes aan haar hoofd gehangen. Na anderhalf jaar trok ze bijna het hoofdstel aan het bit van mijn schouder af als ik er mee aan kwam lopen, please doe in!! Ik wil werken!

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:40

mrblueeye schreef:
Goed idee...appelstroop.
Maar hoe krijg ik zijn hoofd naar beneden als ik het hoofdstel over zijn oren wil doen. Of gaat dat vanzelf een keer gebeuren dat hij dan zijn hoofd naar beneden doet.

Vooral niet aan zn hoofd gaan trekken maar juist zelf ook laag blijven komt hij vanzelf naar beneden. Hoe meer je naar zijn hoofd 'grijpt' hoe meer hij omhoog komt.

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 13:03

Ja inderdaad hoe meer ik omhoog kom hoe hoger hij gaat.
dus als ik het bit in zijn mond heb gekregen moet ik dus gewoon wachten totdat hij zijn hoofd naar beneden brengt? Ja het is inderdaad een kwestie van geduld en ok de moeite waard.
Maar als hij dan ook alleen nog maar zijn hoofd omhoog brengt?? dan blijft dat bit natuurlijk hangen in zijn mond.

Als ik het hoofdstel wel eens uit doe en hij niet snel zijn mond open doet, dan schrikt hij van het bit wat dan nog in zijn mond zit. Ik hou het bit nu zelf met een hand vast en doe het hoofdstel nu met mijn andere hand af, zo voorkom ik dat het bit niet in zijn mond blijft hangen.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:11

als niks lukt zou ik alsnog (ik zou het zoiezo al doen) de paarden tandarts laten komen. straks krijgt hij een trauma en wil hij helemaal niet meer het bit in omdat hij dat gaat assioseren met de pijn. hoeft niet , maar het kan.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:11

Kan je hem niet een keer een hele dag met het bit in zetten op stal? Keelriem er af, neusriem er af en alleen het bitje aan je bakstuk en kopstuk. Lekker laten staan, niks van hem vragen gewoon laten wennen zonder dat er iemand aanzit. MITS het niet tegen zijn bv. wolfstandjes aan zit te butsen want dat moet je wel even uitsluiten.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:18

mrblueeye schreef:
Ja ik weet dat je tandproblemen niet goed zelf kan zien, maar bij zijn vorige eigenaar is er wel een tandarts bij geweest maar weet niet wat hij gedaan heeft. Ik zal haar eens contacten en vragen hoe en wat.

Hoe lang is dat geleden? mijn wisselende paard is nu met een half jaar tussenpoze gedaan, en dat was weer hard nodig!

Het idee om het bakstuk aan 1 kant los te doen zou ik zeker eens proberen!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 19:38

Cheveyo schreef:
Kan je hem niet een keer een hele dag met het bit in zetten op stal? Keelriem er af, neusriem er af en alleen het bitje aan je bakstuk en kopstuk. Lekker laten staan, niks van hem vragen gewoon laten wennen zonder dat er iemand aanzit. MITS het niet tegen zijn bv. wolfstandjes aan zit te butsen want dat moet je wel even uitsluiten.

Denk niet dat het paard anti-bit is, maar meer dat het paard het leuk spelletje vind
Spelletje eenmaal ontdekt en dan blijft het leuk (en nee, dat bedoel ik niet in de trant van ruitertje pesten, maar meer als een anier van aandacht vragen..

Ikzelf heb van een kleine paardenman een andere manier geleerd. Rechterhand leg ik altijd tussen de oren, van achter naar voren geschoven waarin ik het hoofdstel bovenin pak.

Hand ver naar voren om met ijn linkerhand bije in te doen, zodra paard deze aanneemt rechterhand van de voorpluk methoofdstel e al naar achteren bewegen over de oren heen.

Hoop dat je beetje snapt wat ik bedoel, vraag anders nog maar?

Sommige paarden reageren hier niet goed op (gefriemel tussen de oren, waardoor ze juist omhaag gaan met het hoofd) maar veelal reageren paarden goed op de begrenzende arm tussen de oren waardoor ze niet meer met het hoofd verder naar boven gaan..

Misschien moeite waard om eens te proberen hoe je paard hierop reageert..

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 19:42

dat wat jij beschrijft is idd mijn 'western'manier van een bit in doen.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:02

Zou maar heel goed kunnen:)

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 20:03

Ik heb het vanmiddag geprobeerd zoals Sonja zei. Bit aan 1 bakstuk los en toen het hoofdstel in, daarna het bit in. En hij deed het!!! Stond verbaast te kijken dat is het hoofdstel over zijn oren kreeg zonder het bit. Je had hem moeten zien kijken.
Toen hij het bit indeed bleef hij zelf ook heel rustig staan. Deed zijn hoofd niet omhoog oid maar bleef keurig staan en deed niet raar ofzo. Daarna een paardensnoepje en flink beloond. Ik ga dit maar even een tijd volhouden en daarna proberen op de gewone manier.

Zoals Cheveyo adviseerde lijkt me een beetje gevaarlijk. Als hij stro of hooi eet met dat bit in, straks stikt ie erin ofzo.
Ik denk zelf dat het ook een soort spelletje is van hem, en dat hij er probeert onderuit te komen oid door zijn hoofd omhoog te doen. Bij mijn man doet hij het wel, hij kan er nog bij als hij zijn hoofd omhoog doet. Helaas ben ik dan te klein.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:14

De mijne heeft er op de training een hele dag mee ingestaan op stal en het is een tinker die vreet echt alles wat los en vast zit.

dorothea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:25

Positief conditioneren.....wanneer het bit/hoofdstel in is belonen met een suikerklontje of een pepermuntje, zodat hij de volgende keer weet dat er iets lekkers volgt op het bit. Zo heb ik het althans mijn paard geleerd. Hij was heel erg kopschuw en stond zo ongeveer met zijn hoofd door het plafond van de stal. Eerst voorzichtig een aantal keer alleen maar teugels om zijn hals (haal er wel de neusriem af, is alleen maar belemmerend). Beloond met stukjes brood en dan steeds een beetje verder. Na een aantal maanden ging het bijna vlekkeloos en inmiddels staat ie bijna met z'n mond open klaar.....we zijn nu wel overigens zeven jaar verder hoor! Maar dat snoepje na het indoen van het bit heb ik er altijd ingehouden!

Pauline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 01:07

Wisselen is gewoon pijnlijk, kijk maar naar mensen, kindjes zijn echt ziek als ze tanden krijgen..paarden zie je soms hun hele stal opeten. Daarom moet je ook de kiezen goed laten bekijken op scheef afslijten, je kan met je hand wel de voorste kiezen aan de zijkant bevoelen, adan voel je wel haken zitten soms.

Overigens kun je met gronswerk het paard leren zijn hoofd omlaag te doen. Gewoon een halster om, na het loswerken aan een touw. Dan druk op het touw, en met je andere had ga je naar beneden, dat meot hij volgen met zijn neus. Als hij dat doet, druk weg en belonen. Kijk of hij het ook zo wil, uit zichzelf. Belonen, iedere gelukte poging, al is eht maar een beetje.

mynique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 12:45

Pauline schreef:
Wisselen is gewoon pijnlijk, kijk maar naar mensen, kindjes zijn echt ziek als ze tanden krijgen..paarden zie je soms hun hele stal opeten. Daarom moet je ook de kiezen goed laten bekijken op scheef afslijten, je kan met je hand wel de voorste kiezen aan de zijkant bevoelen, adan voel je wel haken zitten soms.

Overigens kun je met gronswerk het paard leren zijn hoofd omlaag te doen. Gewoon een halster om, na het loswerken aan een touw. Dan druk op het touw, en met je andere had ga je naar beneden, dat meot hij volgen met zijn neus. Als hij dat doet, druk weg en belonen. Kijk of hij het ook zo wil, uit zichzelf. Belonen, iedere gelukte poging, al is eht maar een beetje.

He dat is ook wel een goed idee.
Ben eigenlijk niet zo in het grondwerk, nou ja ik ken het eigenlijk niet. Maar ik ga het gewoon proberen, eens kijken of dat misschien helpt oid.

SaskiaKur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:52

Ik heb dat ook met mijn verzorgpony. Ik heb het volgende gedaan:
Ik doe eerst dan het halster af en de teugels van het hoofdstel over zijn kop. Vervolgens doe je gewoon het hoofdstel om hoe je het normaal doet. Dus eerst moet je dan het bit in zijn mond krijgen en bij jou, net als mij eerst, krijg je het bit niet in. Als hij weigert geef je met je hand een stootje tegen zijn mond. Dan reageert hij erop en komt wat omhoog. je probeert het nog een keer, doet hij/zij weer niet, dan doe je het nog een keer. De 3de keer geef je een harde klap voor zijn neus. Hij is dan wel even van zijn stokje af maar hij leert het wel. Het is gewoon kwestie van eigenwijsheid en doordrammerij. Dat had de mijne ook, maar na 2 dagen reageerde ze al gelijk, en ze deed netjes zijn mond open. Het klinkt misschien wat onaardig, maar zo leert hij/zij het wel. Ik ben niet iemand die paarden zo slaat ofoz, helemaal niet!! Maar hij is je gewoon aan het etteren en daar moet je gewoon boven staan. Voor meer hulp dan meot je maar even pmen of hier gewoon antwoorden! Veel Succes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:59

SaskiaKur met je eigen paard moet je vooral doen wat je zelf wilt, maar ik kan je wel vertellen dat je in mijn stal in ieder geval niet welkom bent. Waar het verstand eindigt.......

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:03

Sonja schreef:
SaskiaKur met je eigen paard moet je vooral doen wat je zelf wilt, maar ik kan je wel vertellen dat je in mijn stal in ieder geval niet welkom bent. Waar het verstand eindigt.......

ik deel je mening sonja!