Wat doe ik fout?? paarden hangen in mijn handen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardemeisje

Wat doe ik fout?? paarden hangen in mijn handen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 20:22

Hallo,

Ik rij al erg lang paard en ik heb mezelf als het ware leren paardrijden. Nou merk ik bij bijna elk paard dat ik rij, ze op mijn handen gaan leunen. Ze worden zwaar het lijkt wel of ik 50 kilo op elke hand heb zitten. Het is me opgevallen dat als ik ze beter los en goed voorwaarts heb ze wel wat lichter in mijn handen worden. Maar ik vind het rijden ervan niet erg prettig je wordt er moe van en ik heb ook niet het idee dat ik ze dan goed kan sturen. Ik zit meer te trekken en te hijsen aan de teugel dan dat ik met een lichte hand rij. Ik weet ook dat je ongeveer een kilootje in elke hand moet hebben.

Wat doe ik fout en wat kan ik eraan doen. Kan iemand mij misschien helpen??

Ik heb hieronder van deze schimmel een foto van mij en hier had ik het idee dat ik heel wat kilo's in mijn handen had zitten. Dit was dan wel een jong beestje maar wist wel wat de bedoeling was.

Afbeelding

Afbeelding

Vergeleken met deze foto had ik niet het idee dat ik er heel veel kilo's in mijn handen had zitten.

Afbeelding

PS: ik weet dat mijn handen meer naar voren moeten en ik mijn benen langer moet maken.

Nicky__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:24

ik volg dit even, heb zelf geen tips voor je

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:27

Misschien laat je niet los als je een ophouding hebt gemaakt. Dan loop je al snel het risico op 'trekken' ipv korte ophoudingen maken. En dat trekken zal een paard winnen, misschien uit zich dat bij jou in zwaar in de hand worden. Maar ik weet niet of dat het is?

_Lisanne

Re: Wat doe ik fout?? paarden hangen in mijn handen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:30

paardemeisje schreef:
Het is me opgevallen dat als ik ze beter los en goed voorwaarts heb ze wel wat lichter in mijn handen worden. .

Dat moet je dus doen!
Ik heb ook zo'n pony gereden en die hing gigantisch op je handen. Als ik hem dan losliet liet hij ook los, ik hoef echt geen 50 kilo aan mijn handen!
Je kunt ook gewoon goed les nemen, aangezien je jezelf hebt leren paardrijden..

Succes ermee

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:30

veel drijven met je been. daar moet je heel condequent in zijn! reageert het paard niet op je been, dan zou ik een keer je zweepje erbij pakken, om m eens ff lekker wakker te tikken ( niet slaan ofzo, gewoon ff bijtikken). ik deed teveel met mijn handen, te weinig met mn been. ik doe nu veel meer met mn been, en merk dat het paard wat meer op zn eigen benen gaat lopen nu.

Veel succes!

paardemeisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 20:32

Ja de ene keer heb ik idd het gevoel of ik een gevecht aan ga dat ik nooit ga winnen, maar zelfs kleine ophoudingen maken heeft niet altijd zin. zodra ze dan ligt worden wil ik ze geven zo van dat is braaf en dan beginnen ze weer en ben ik elke keer weer een gevecht aan het aan gaan. Van wie houdt het vol en wie gaat er winnen. Je wordt daar op dat moment ook best kriebelig van en ja misschien doe ik het ook wel fout? ik weet het niet, daarom vraag ik jullie om hulp misschien weten jullie wat ik fout doe of hebben jullie wat tips.

Ja en les nemen wil ik best doen maar dan wil ik wel me paard eerst lekker aan het rijden hebben en niet lopen te vechten heel de les lang.

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:35

een paard moet vanuit de achterhand aan de teugel komen, vaak als je op de voorhand rijdt dan heb je het gewicht in je handen. Paardjes veel overgangen laten maken daardoor moeten ze de achterhand meer gebruiken en moet je ze op je pinken kunnen rijden. Als het echt in het paard zit dat hij zou gaan hangen kan je hem laten schrikken door de teugels ineens los te laten. Maar zoals je schreef heb je het bij alle paarden dus moet je dat niet doen. En de oorzaak in je eigen rijden zoeken.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:35

Citaat:
Ja en les nemen wil ik best doen maar dan wil ik wel me paard eerst lekker aan het rijden hebben en niet lopen te vechten heel de les lang.

whahaha
Waarom zou je les nemen als hij al goed loopt?
Je neemt juist les om dingen op te lossen

Maybe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:36

Ik zou weinig hand gaan gebruiken, wel wat drukjes geven maar niet constant steeds weer ontspannen. Het paard moet zichzelf dragen en niet andersom. Verder zou ik in het begin om op te warmen goed instappen en zeker 10 min. draven zonder veel te vragen met je hand als je paard dan ontspannen is kan je wel wat meer gaan vragen maar wel steeds ook je hand ontspannen en erop letten dat ze looplust heeft. Als je paard te zwaar in de hand wordt, kan je ook een klein liftje geven. Je brengt je handen dan even kort en snel recht omhoog en weer terug. bij mij helpt dat meestal wel. Succes ermee.
Laatst bijgewerkt door Maybe op 12-04-06 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

paardemeisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 20:39

superwoman schreef:
Citaat:

whahaha
Waarom zou je les nemen als hij al goed loopt?
Je neemt juist les om dingen op te lossen

Nou daarmee bedoelde ik eigenlijk dat ik geen geld aan les uit wil geven als ik zoiets misschien ook wel zelf op kan lossen. heb ik me paard lekker aan het lopen en is die niet meer zo zwaar in de hand dan kan ik les nemen voor andere dingen. Voor zoiets ga ik geen dure lessen betalen, want daar heb ik het geld niet voor!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:40

Het probleem van het hangen op de hand heeft vooral met aanleuning te maken.

Een paard dient van achteruit naar voor te lopen, en doordat je ophoudingen maakt, komt hij terug in het tempo, gaat actiever zijn achterbenen en rug gebruiken en wordt lichter in de hand.

Probeer eens een aantal overgangen te rijden van draf naar halt en daarna weer actief wegdraven. Hierbij moet een paard direct op je hulpen reageren, en dat mag eigenlijk geen pas langer duren. Dit doe je gewoon een aantal keer totdat je merkt dat ie makkelijker wordt. Mocht je nou ontdekken dat ie weer zwaarder wordt en trager op je hulpen, doe je dit weer een aantal keer.

Wat ook een probleem kan zijn van het hangen op de hand is dat je te stil bent. Teveel beweging in je hand is niet goed, maar van te weinig beweging in je hand wordt hij dood in zijn mond...

Suskes...

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:38

[. Als je paard te zwaar in de hand wordt, kan je ook een klein liftje geven. Je brengt je handen dan even kort en snel recht omhoog en weer terug. bij mij helpt dat meestal wel. Succes ermee.

Wat maybe zegt is inderdaad waar.
Ik dacht ook eerst van dit werkt voor geen meter maar ben een paar dagen bezig en mevrouw begint het waarrempel te snappen. Is echt het proberen waard. Ik doe het niet omhoog maar even goed aanknijpen ( echt streng) daarna direct weer ontspannen. Vooral die ontspanning niet vergeten anders word het inderdaad een gevecht zonder einde. Je bent er even mee bezig maar als ze het door hebben is het een genot!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:24

Een paard dat gaat hangen en dus zwaar wordt op de voorhand kan alleen maar gaan hangen als hij iets heeft om op te gaan hangen. Loslaten van voren dus. Als jij niets vast hebt, kan hij niets vastpakken om op te gaan hangen.
En dit soort dingen los je juist op met goede lessen....

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:44

Heel veel tempowisselingen maken en inderdaad paard klein beetje losser laten (je moet natuurlijk wel controle behouden over je paard) maar rij hem eerst van achteruit naar voren, tot tempo dat jij zegt van,ho even opvangen en begrenzen en daar blijf je tegen aan drijven met je been, zodat paard erop kan nageven (als deze voldoende rechtgericht is)
Alleen maar tempowisselingen rijden, paard moet ook sterker worden en zichzelf kunnen dragen en spieren ontwikkelen en niet op jouw hand leunen en als 5e been zien.
Beste controle of je paard in evenwicht is om hem lange teugel te geven in draf bijvoorbeeld, blijft hij in zelfde tempo dan is hij aardig in evenwicht, maar gaat hij harder of bijna op zijn snufferd, dan loopt hij te veel op voorhand en moet je meer aan werken om op achterhand te krijgen.
Tempowisselingen en veel binnenhoefslag, kleine voltes rijden om je paard nog meer te sluiten en bij je te houden, achterhand eronder te krijgen.

paardemeisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 23:30

Nou bedankt voor de tips en adviezen. Ik ga het morgen al uit proberen en ik ben heel erg benieuwd of ik al verbetering voel. Het zijn goede tips volgens mij dus ga mijn best doen.

Barroco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:54

Heel veel drijven en zo min mogelijk druk uitoefen op de teugels en voornamelijk alleen lichtjes spelen, als je dat al niet doet

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:11

Kris25 schreef:
Een paard dat gaat hangen en dus zwaar wordt op de voorhand kan alleen maar gaan hangen als hij iets heeft om op te gaan hangen. Loslaten van voren dus. Als jij niets vast hebt, kan hij niets vastpakken om op te gaan hangen.
En dit soort dingen los je juist op met goede lessen....

Ik sluit me aan bij Kris: als je paard hangt hang jij aan de andere kant!
Zeker gaan lessen meid, het kost toch al zoveel tijd om automatismen eruit te krijgen!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:03

ik begrijp dat je je les goed wilt ingaan, maar je krijgt juist les om dit soort dingen op te lossen! hoe langer je alleen prutst hoe erger het kan worden. les is gewoon bedoelt om je verder te helpen, zodat het weer lekker gaat met rijden. ik stap ook niet in een auto zonder dat ik les heb gehad. ik weet immers de handelingen niet.
een instrukteur kan van de grond meekijken hoe je paard loopt en hoe jij rijd en kan daarop een advies geven en je helpen met het probleem. ik wil je absoluut niet beledigen, dat is niet mijn bedoeling, maar je beredenering is een beetje dom. via internet kun je zeker een heleboel tips krijgen die soms kunnen helpen, maar soms moet je ook even verstandig zijn en gewoon dat lesje gaan halen.
verder ga ik mee met de tips van bets!

Roihi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:08

je kan ook 1 keer een goede les nemen en van dan af terug alleen verder.
die les is er dan om je tijdens je rijden om fouten te wijzen en oplossingen aan te bieden.
Zoals je al zei, je wilt eerst proberen zelf dingen op te lossen alvorens les te betalen. Nou, als je het zelf kon oplossen dan had je het toch niet op het forum gezet?
nou snap ik wel dat tips van hier op het forum ook goedkoper zijn dan les.

En ook, je bent na 1 les niet gebonden aan altijd les nemen.
Dus neem er 1 bij iemand heel goed, en werk dan verder met wat je geleerd hebt.

succes

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:03

Waar ik als eerste aan dacht was dat je em meer van achter naar voren mag rijden. Achter bijdrijven en dan ook echt naar voren laten gaan, dan komt zijn hoofd vanzelf wel omhoog. Je moet hem laten lopen en het werk laten doen.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:35

Ja maar als je alleen van achteren naar voren rijd en het tempo blijft hetzelfde reageert paard alleen in begin, dat je voorwaarts rijd en daarna niet meer. Maak hem scherp aan been en laat hem sneller reageren als je tempowisselingen gaat rijden, dan krijg je nog meer controle over je paard en over de achterhand.

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:51

Ja, dat staat er toch zo ongeveer dacht ik... wanneer je een paard van achter naar voren rijdt en em dan ook naar voren laat gaan (in tempo), dan moet ie wel naar voren en dat zal ie ook doen ook.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:53

FrankavdT schreef:
Ja, dat staat er toch zo ongeveer dacht ik... wanneer je een paard van achter naar voren rijdt en em dan ook naar voren laat gaan (in tempo), dan moet ie wel naar voren en dat zal ie ook doen ook.

naar voor is idd goed, maar je moet hem ook weer terug laten komen in tempo. bovendien moet je hem iets begrenzen zodat het paard daarop kan nageven. door steeds actief naar voor te gaan en weer actief terug, zal de aschterhand nog beter eronder komen en heb je zoals bets al zegt meer controle over het geheel

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:56

Als je geen en nauwelijks aanleuning hebt, kun je geen informatie van je paard krijgen dus weet je ook niet wat hij onder je doet.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:13

Ik denk dat je iets te graag controle gevoel wil hebben met je handen..Tuurlijk hoort je paard onder je geen stuurloos projectiel te zijn, maar paardrijden is en blijft de interactie van een paard dat minder logisch reageert op jouw hulpen dan bv een auto.

Deze zinnen van me verbaasde me eigenlijk..
Citaat:
Het is me opgevallen dat als ik ze beter los en goed voorwaarts heb ze wel wat lichter in mijn handen worden. Maar ik vind het rijden ervan niet erg prettig je wordt er moe van en ik heb ook niet het idee dat ik ze dan goed kan sturen

Dus omdat je er moe van wordt, terwijl je wel merkt dat het ´hangen´ dan minder is doe je het niet?

Geen les, omdat het juist niet goed gaat? Mogelijk dat je het verkeerd probeert op te lossen, waardoor het misschien wel achteruit gaat ipv vooruit? Dan kom je binnenkort helemaal niet aan lessen toe namelijk, dat zou zonde zijn..

Ga een na bij je zelf waar nu echt het probleem zit, zet op een rijtje met behulp van bovengenoemde tips wat je specifiek moet veranderen om het te verbeteren en bedenk daarna hoe je dat het beste kunt verbeteren..

Succes!