Halthouden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alytje

Halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 22:51

Mijn paard wil al vanaf dat ik hem heb niet halthouden. Als ik wil halthouden doet hij zijn kop omhoog en begint te trekken.
Ik houd mijn benen eraan als ik wil halthouden en maak ophoudingen, maar hij stopt gewoon niet. Hij snapt me wel, want vaak gaat hij wel langzamer of staat hij bijna stil maar trekt dan door en loopt verder.
Ik krijg hem alleen stil tegen de bakrand en soms aan de lange teugel wil hij nog wel eens stil gaan staan
Wat doe ik fout, of heeft iemand tips om mijn paard normaal te laten halthouden?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:53

ga een paar keer oefenen door op de bakrand af te rijden en dan rustig ophoudingen maken en uiteindelijk recht voor die bakrand stoppen en goed belonen. nooit trekken, dan stopt je paard niet.

Ineke2

Re: Halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:58

Wat zegt je instructie hiervan?

Waarschijnlijk ontspan jij niet genoeg. Je wil te graag dat hij halthoud.
Zorg dat je paard mooi actief doorstapt, maak jezelf lang en zwaar, kijk naar boven, maak een ophouding en adem uit.

Heb zelf hetzelfde probleem... pas als ik ontspan en zo weinig mogelijk doe gaat hij mooi stilstaan.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:41

sommige paarden hebben een hekel aan halthouden omdat hun zadel niet lekker zit en als ze maar in beweging blijven voelen ze het minder, heb je dat al gecheckt? Jonge paarden of paarden met wat minder bespiering hebben daar vaak ook wat moeite mee.

Annefie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:35

Kan aan verschillende dingen liggen.

Zeg HOOO of HALT of .... en laat hem stilstaan.
Zelfs als hij maar 1 sec. stilstaat beloon hem daarvoor dan en prijs hem de hemel in (op een lieve toon : flink,braaf,super,...)

Doe dit meerdere malen na mekaar.
Als hij terug begint rond te stappen zeg je kordaat 'neen' en maan je hem meteen weer aan om halt te houden,terug met commanda 'hooo' je herhaalt dus weer het bovenstaande.

Leer hem dit commando aners eerst kennen tegen de bakrand en oefen het nadien gewoon in 'volle' bak. Vergeet inderdaad niet 'de regels' bij het halthouden (zie INEKE 2)

Veel succes

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:16

zo zwaar mogelijk gaan zitten, ga maar achterover zitten.
Handen laag zodat hij zijn hoofd niet omhoog kan doen.
En zitten, zitten, zitten, laat maar gaan je paardje.
Tot dat hij stilstaan en dan beloon je hem uitbundig! Geef hem desnoods iets lekkers.
Dan heeft hij het zo geleerd!

Aphrodite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:23

ik sluit me aan bij de rest. ik heb soms ook last van sommige paarden dat zij niet willen stoppen. wat ik doe is diep gaan zitten, hooo roepen en met mijn handen ietsje knijpen. een soort van trekken - los. ik vind het erg moeilijk uit te leggen, maar je moet niet letterlijk aan je teugels gaan hangen...

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 19:51

dankjewel voor de tips, ik ga het zeker allemaal proberen. Aan het zadel ligt het iig niet, want die is net helemaal op maat gemaakt.
en aan de longeerlijn moet hij stilstaan bij 'Ho', maar ook dan gaat hij langzamer lopen, maar echt stilstaan wil meneer zelden.
Alleen al als ik een ophouding maak om halt te houden begint hij al ontzettend te trekken en gaat zijn kop omhoog en loopt hij gewoon door.
Tegen de bakrand aan doet hij het wel gewoon, dat weet hij nu wel, maar het probleem is dat hij zonder bakrand gewoon niet stilstaat.

kels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 23:38

Je kan ook twee balken achter elkaar neerzetten (met een aantal meter ertussen) je stapt/ draaft over de eerste, voor de tweede ga je halthouden(met de gewone hulpen die je normaal ook geeft). Als je paard dan stil staat dan stap je de ene keer of het laaste balkje en de andere keer ga je gewoon rechts/ links en ga je niet over het balkje. Ik weet niet waarom het werkt(ik kreeg de tip van mijn oude lesgeefster) , maar het werkt wel (bij mijn verzorgpony teminste)!

Barroco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:52

heb je ook al een paar keer geoefend met de hulp van iemand?
Dat jij de hulpen geeft en dat je hulpje het paard tegenhoud.
Je kunt ook veel aan de hand gaan oefenen.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:57

Ik, je zadel is dus gecheckt, heb je wel een HO als je je paard aan de hand leidt? stopt ie dan wel? Die moet je eerst hebben dan kun je weer een stapje verder.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:52

Paard kan onvoldoende aan het been zijn waardoor hij de rug kan wegdrukken en de achterhand onvoldoende erbij heeft. Zorg voordat je gaat halthouden dat je diverse korte tempowisselingen maakt.
Daarna ga je voorbereiden aan halthouden, halve ophouding maken, diep zitten (knieeen naar beneden duwen, hakken op loodlijn van je heupen en schouders) en toch blijven drijven tot hij gaat halthouden om actief te laten halthouden zodat zijn achterhand erbij blijft.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 21:11

bedankt voor de tips, ik zal morgen weer eens goed gaan oefenen. Het ging laatst al beter als ik heel zwaar ga zitten en blijf ontspannen.
en ja zijn achterhand mag wel wat actiever dus daar zal het dan ook wel aan liggen. Bedankt iig en als mensen nog meer tips hebben hoor ik het graag

samyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 23:35

Wat ik van jouw bericht begrijp is dat jij blijft trekken tot je paard stil staat. Als je paard zijn hoofd in de lucht gooit heeft hij er minder last van, dat zou dus ook een logische reactie zijn. Probeer eens een ophouding te maken met je hand en vervolgens je hand weer te ontspannen.

Ik hoor veel mensen roepen dat je zwaar moet gaan zitten. Ik ben van mening dat je paard dan juist niet ontspannen terug kan komen. Je zit hem immers enorm in de weg en op zijn rug te drukken. Kan niet ontspannend zijn. Bij mij is het juist zo dat als ik me ontspan en 'licht' maak, dat ze heel netjes terug komt. Ik heb het zelf ook anders geleerd, maar daar reageerde ze eigenlijk heel slecht op. Mijn instr. vertelde me dit verhaal, het klonk me logisch in de oren. Het frappante was dat Samyr gelijk de eerste keer terug kwam op mijn zithulp, terwijl ze dat dus niet geleerd had. En ze kwam ook heel mooi ontspannen terug. Misschien is dit ook een idee om te proberen?

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 22:24

Sommige mensen ( zeg niet dat jij dit doet, maar misschien kun je er een rekening mee houden) die gaan heel zachtjes trekken gaan ze teugel en dieper zitten, dit is goed.. maar zodra de paarden niet reageren op de zit en op de teugels gaa die mensen langzaamaan harder trekken. Dit heeft geen zin. Je kunt beter een wat hardere ruk geven aan de teugels en daarna gelijk weer normaal, zodat het reageert dan dat je steeds harder gaat trekken. Want als je dat doet dan zal je paard alleen maar tegenstrijdiger worden. Maar probeer altijd met een diepere zit en meer naar achter zitten.. maar jezelf zwaar

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:52

Wat je ook moet doen, is om met je gewicht halt te houden.. goede oefening:

Ga op een houte kruk zitten en probeer de achterste 2 poten van de vloer te halen..

Deze beweging moet jeoook maken om je paard te laten halt houden

karlijnd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:04

mijn paard wilde eerst ook niet blijven staan, ben toen na hat rijden vaak gewoon gaan halthouden en met iemand een praatje maken of zo. op dat moment ben je er zelf ook niet zo mee bezig en dan zul je zien dat hij op eens wel wil blijven staan. (ik neem aan dat hij met afstappen ook stil moet staan) dus dit moet te doen zijn. succes ermee

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 22:19

dankje voor alle tips! RicardoOpa ik ga dat van het krukje snel proberen. en nu leer ik hem eerst maar eens halthouden aan de longe, weet hij iig echt wat hij moet doen bij het woord 'Ho'