rijden met een handicap??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EquiNatura

rijden met een handicap??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 11:31

Hallo Bokkers!

Zijn hier ook mensen die rijden met een handicap? zowel paard als ruiter??? Ben je hierin ook moeilijkheden tegen gekomen? hoe is dit opgelost? doe je ook mee aan wedstrijden enz?

ben hier wel nieuwsgierig naar!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:35

Ik heb wel een soortement van handicap ja, maar waarom wil je dit weten? Gewoon ordinaire nieuwsgierigheid, of...?

EquiNatura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 11:38

nee absoluut niet.. Ik ga bezig met de commedantencursus van het FPG en (federatie paardrijden voor gehandicapten).. vandaar dat ik ook wat meer achtergrond te weten probeer te komen. Er is over dit onderwerp nog niet zo heel erg veel bekend, en verder ken ik ook weinig mensen die met een handicap rijden. Als ordinaire nieuwsgierigheid is het zeker niet bedoeld. Misschien hebben mensen nog tips? vandaar...

Anoniem

Re: rijden met een handicap??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:49

EquiNatura schreef:
Hallo Bokkers!

Zijn hier ook mensen die rijden met een handicap? zowel paard als ruiter???

** Mijn paard heeft als enige handicap dat ik erop zit maar ik heb maar 1 arm, heb links een armprothese.

Ben je hierin ook moeilijkheden tegen gekomen?

** Tuurlijk kom je wel eens moeilijkheden tegen. Opstijgen is en blijft lastig want als ik teveel kracht zet op de band over mijn rug dan knapt de kabel. Maar met een krukje kom je een heel eind.
En hoewel ik een soort van 'gevoel' heb ontwikkeld voor beweging van iets wat ik vasthoud met mijn prothese, zal het nooit zo fijngevoelig worden als een 'normale' ruiterhand. Daardoor is het maken van zeer fijne ophoudingen ietsjes lastiger (geen groot probleem hoor) en moet ik er erg bewust op zijn dat ik mijn paard niet sterker maak op links doordat ik er zelf wat minder en anders mee voel.

hoe is dit opgelost?

** Door er altijd attent op te zijn, door instructeurs goed uit te leggen wat ik wel en niet kan/voel/wil etc. Meer oplossing is er niet. Ik zal het er mee moeten doen

doe je ook mee aan wedstrijden enz?

** Ja, ik heb vroeger 'Engels' gereden. Niet zo hoog hoor want ik had geen eigen paard dus kon nooit lekker doorrijden. Dressuur M2 en met springen Z geweest maar ik geloof maar 1x gestart.
Tegenwoordig rij ik western en rij ik in de Amateur (Non-Pro) best aardig mee, allround.

Mocht je minder algemene/specifiekere vragen hebben, dan mag je me gerust PB'en.

Groet, Sonja

EquiNatura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 11:50

dank je wel.. super! nogmaals het onderwerp is echt niet bedoeld om mensen voor het hoofd te stoten..

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:55

mijn zoontje is wel verstandelijk gehandicapt, hij rijd soms, in de toekomst heel waarschijnlijk vaker.
hij vind het heel leuk om op een pony te zitten, zit eerst in elkaar maar als de pony gaat stappen gaat hij heel mooi rechtop zitten.
zakt wel vrij snel scheef, en het probleem dat ik tegenkom als moeder is dat ik graag een geschikt zadel wil hebben waarin hij wat zelfstandiger kan rijden, wel met extra persoon erbij maar zodat hij niet steeds hoeft te worden vastgehouden, want zogauw hij ergens steun krijgt (een hand achter zijn rug) gaat hij daarin hangen, en zit hij minder goed zelf.
ik weet niet of je hier iets aan hebt voor mijn gevoel is het nogal een algemeen iets, verstandelijk gehandicapte ruiters heb je zoveel.. (toch?)

EquiNatura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 12:05

Verstandelijke ruiters zijn er idd veel.. alleen lang niet iedereen wil hier wat over los laten.... vandaar ook een oproep hier... Onze droom is ooit een zorgboerderij met paarden te starten... daarbij is het zeker heel belangrijk wat er in de praktijk gebeurd en tegen welke dingen men aanloopt...

iedere reactie is welkom.. of het nu algemeen is of specifiek...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:40

De andere manege bij ons op het dorp is vrij actief met paardrijden voor gehandicapten, die zou je anders eens kunnen benaderen voor je vragen. Dat is Manege Snorrewind in Holten (of is dat officieel al Markelo, dat kan ook). Ze hebben een website, dus is wel te googlen.

marieke82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:04

ik werk met gehandicapten en nu weet ik dat er bij manege van loon verschillende rijden met een handicap. probeer hun anders even te mailen! want de mensen met wie ik werk rijden geen paard. Verder op manege het halster worden ook lessen gegeven aan gehandicapten. zijn allebei wel op internet te vinden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:49

Ik ben zelf licht spastisch, heb rechts minder gevoel dan links. Mijn spieren werken minder goed wat zich uit in coördinatieproblemen en daarbij is mijn evenwicht niet zoals het zijn moet.

Is allemaal niet heel ernstig, maar ik heb moeite met kleine dingen...een figuurtje uit een stukje papier knippen...ehm tja word lelijk Ik pak mijn teugel rechts onbewust een stukje korter dan links, omdat ik daar minder gevoel op heb. Mijn instructrice weet dit en iedere les word ongeveer 100x gezegd dat ik mijn handen gelijk moet houden, dus rechterteugel langer
Eerder kon ik mijn zweep en teugel op rechts niet tegelijk vasthouden, liet ik geheid mijn zweep vallen. Dat gaat nu al een stuk beter, nog niet van harte maar ik houd hem tenminste wel vast

Daarbij heb ik dan wel minder balans op het paard. Heb een jonge pony, zelf beleerd met hulp van mijn instructrice...maarja ik lig er nogal geregeld naast, omdat het diertje razensnel, wendbaar en heel slim is

Opstijgen is lastig, heb ik of een krukje bij nodig of iemand die mijn linkervoet in de stijgbeugel zet. Heel af en toe lukt het wel in mijn eentje.

Benen lang houden in het zadel, is ook bijna niet te doen. In stap wanneer ik er heel erg aan denk lukt het wel, maar verder is dat héél moeilijk. Tijdje terug was ik van een pony afgevallen en werd op een plank vast gesnoerd en in de ambulance gelegd. Zegt zo'n ambulancebroeder tegen mij "Ontspan die spieren nou is!"
Ehm...dat gaat niet meneer....

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:56

zoek is naar manege zonder drempels(dacht dat het www.manege-zonder-drempels.nl )
dat is een manege speciaal voor gehandicapten je kunt er rijden als je zelf op t dier kan maar ook in een speciale doek tussen de paarden je moet maar even kijken.

ik zelf heb alleen rugklachten waardoor ik t westernzadel er niet zo makkelijk opkrijg en uitmesten eigenlijk niet kan verder niet zoveel
verder had mijn oude paardje rugklachten en is deze merrie pas sinds haar 8ste bereden door mij.

ken verder geen extreme gevallen
er is wel een paard met een protese geloof ik.

hoop dat je genoeg informatie kan vinden

Aphrodite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:17

ik weet niet wat voor soort handicap je bedoelt?
ik heb zelf hele slechte ogen en draag een bril. geen problemen verder, ik hou me bril gewoon op...
een tijdje geleden reed er een meisje op onze manege die zowel geestelijk als lichamelijk gehandicapt was. het paard voelde dat aan op de een of andere manier en was heel lief voor haar, terwijl hij normaal best pittig is. het meisje had voorheen alleen maar prive lessen, maar instructeurs vonden dat ze makkelijk in de les kon meerijden zonder na gevolgen. het ging ook heel goed. ze is nu gestopt met rijden omdat het paardje waar ze altijd op reed verkocht is...

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:13

Ik ben heel licht gehandicapt. Mijn linkerbeen is 2 cm korter dan m'n rechter en ook m'n linkerarm is korter. Daardoor heb ik veel minder kracht in de linkerhelft van m'n lichaam. Ik rijdt sinds m'n zesde paard en ik moest eigenlijk kiezen tussen twee sporten: paardrijden of zwemmen omdat deze twee sporten heel goed voor me zijn. Dat is dus paardrijden geworden. In het begin had ik het verschrikkelijk moeilijk met rijden. Omdat ik eigenlijk niet kon drijven met links en omdat mijn rug ook niet sterk was zat ik als een zandzak op de pony. Nu ben ik 14 en het gaat echt goed. Het rijden is echt heel goed voor me geweest. Mijn linkerbeen is veel sterker geworden en ook m'n rug is sterker. Ik zit nu ook veel rechteropper (?) en ik kan nu redelijk aandrijven met links. Sinds kort lukt het me zelfs een beetje om een pony voor het linkerbeen te laten wijken. Het is natuurlijk nog steeds lastig, want soms loopt de pony gewoon keihard door m'n linkerbeen heen, en dat kan heel frusterend zijn en leiden tot schop, schop met links *klinkt gemeen, maar zelfs daar krijg ik soms nauwelijks reactie op* Maar ik ben toch blij dat ik nog redelijk kan rijden, en het veel minder ernstig hebb dan andere mensen. Het paardrijden is gewoon heel goed voor me, en ik ben blij dat ik het nog steeds met plezier kan doen! kusjeva

nikki_amigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:43

bij mij op de manege is er ook een meisje verstandelijk gehandicapt... en die wordt altijd op 3 verschillende pony's neergezet allemaal heel braaf... maar 1tje voelt het ook echt aan dat ze "anders" is dan de anderen want dan heeft hij mij bevoorbeeld er van af gegooit en dan is hij bij haar echt een engeltje , heel gemeen van hem. maarja.
ik geloof ook dat het goed is voor gehandicapten zoiets heb ik ooit gelezen. voor hun spieren ofzo iets was het

EquiNatura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 11:13

Bedankt voor jullie reacties allemaal! ik heb inmiddels een uitnodiging gekregen om bij een manege onder de linden in Beesterzwaag een dag mee te lopen. Ook mag ik een dag komen buurten bij de manege zonder drempels! Heb er enorm veel zin in!