Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
EquiNatura schreef:Hallo Bokkers!
Zijn hier ook mensen die rijden met een handicap? zowel paard als ruiter???
** Mijn paard heeft als enige handicap dat ik erop zitmaar ik heb maar 1 arm, heb links een armprothese.
Ben je hierin ook moeilijkheden tegen gekomen?
** Tuurlijk kom je wel eens moeilijkheden tegen. Opstijgen is en blijft lastig want als ik teveel kracht zet op de band over mijn rug dan knapt de kabel. Maar met een krukje kom je een heel eind.
En hoewel ik een soort van 'gevoel' heb ontwikkeld voor beweging van iets wat ik vasthoud met mijn prothese, zal het nooit zo fijngevoelig worden als een 'normale' ruiterhand. Daardoor is het maken van zeer fijne ophoudingen ietsjes lastiger (geen groot probleem hoor) en moet ik er erg bewust op zijn dat ik mijn paard niet sterker maak op links doordat ik er zelf wat minder en anders mee voel.
hoe is dit opgelost?
** Door er altijd attent op te zijn, door instructeurs goed uit te leggen wat ik wel en niet kan/voel/wil etc. Meer oplossing is er niet. Ik zal het er mee moeten doen
doe je ook mee aan wedstrijden enz?
** Ja, ik heb vroeger 'Engels' gereden. Niet zo hoog hoor want ik had geen eigen paard dus kon nooit lekker doorrijden. Dressuur M2 en met springen Z geweest maar ik geloof maar 1x gestart.
Tegenwoordig rij ik western en rij ik in de Amateur (Non-Pro) best aardig mee, allround.
Ik pak mijn teugel rechts onbewust een stukje korter dan links, omdat ik daar minder gevoel op heb. Mijn instructrice weet dit en iedere les word ongeveer 100x gezegd dat ik mijn handen gelijk moet houden, dus rechterteugel langer

, heel gemeen van hem. maarja.