teugels trekken, lange teugel eissen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

teugels trekken, lange teugel eissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 10:10

Hoi

Mijn pony word nu gereden door een meid van 10. na 45 min. rijden als ze in gaten heeft dat ze niet meer veel hoeft te doen blijft ze lange teugel "eissen". Kindje geeft niet op en geeft gewoon geen lange teugel maar kukelt elke keer wel naar voren. Ze gaat dit steeds erger doen omdat ze in de gaten krijgt dat dat kindje niet zo sterk is al mij. Wat zijn jullie tips. Bruggetje maken met teugel doet ze al en ga vandaag in de les bijzetteugel aan zadel vastmaken en als ze begint klik ik die vast aan het bit. Zo kan ze niet zo heel laag gaan hangen
Tips.......???

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:48

Op een bijzetteugel is het JUIST lekker hangen....

Tips? Been, been en nog eens been.
Als het op kracht aan moet komen, ben je heel verkeerd bezig. Paardrijden is geen krachtsport.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:42

Sonja schreef:
Op een bijzetteugel is het JUIST lekker hangen....

Tips? Been, been en nog eens been.
Als het op kracht aan moet komen, ben je heel verkeerd bezig. Paardrijden is geen krachtsport.

eens met sonja, verder als het paard niet reageert op been, dan een tikje erbij

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:44

ga helemaal met de bovenstaande meiden mee.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:20

Als je paard na het rijden de teugels uit je handen''rukt'' is dat meestal een teken dat er teveel in de mond is getrokken.Probeer eens tussendoor de teugels wat langer te laten en kijk dan eens hoe hij reageerd.Been been en nog eens been kan alleen als het paard de kans ook krijgt om naar voren te gaan,dus als je je teugels strak houd dan trek je ook je handrem aan en voorwaards en een handrem erop gaan niet samen.

_Nicky

Re: teugels trekken, lange teugel eissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:22

Mijn paardje eist alleen nog meer teugel als ze even lang mag... Dan trekt ze ze als het ware uit mijn handen, maar de klap krijgt ze in haar mond, dus ik hoop dat ze het afleert. Maar ik ga ook mee met de bovenstaande berichten.

Lindske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:33

hey,

ik ga ook akkoord met been been been en nog eens been. Maar wat ook kan helpen is de hand vastzetten van de kant waar ze zo op hangt of trekt. Dus niet met bijde handen maar 1 hand vast zetten dan botst ze als het ware op de teugel bij dit mag je niet overdrijven enkel als je geen andere keuze hebt.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:08

Lindske schreef:
hey,

ik ga ook akkoord met been been been en nog eens been. Maar wat ook kan helpen is de hand vastzetten van de kant waar ze zo op hangt of trekt. Dus niet met bijde handen maar 1 hand vast zetten dan botst ze als het ware op de teugel bij dit mag je niet overdrijven enkel als je geen andere keuze hebt.

je hand vast zetten is nooit goed in mijn ogen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:28

Lindske schreef:
hey,

Elke actie vraagt om een reactie. Vastzetten van de hand heeft alleen maar vastzetten in de kaak tot gevolg. Leert een paard niet van.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:29

hand naar voren, en been geven, geef haar een zweepje ofzo, en zeg dat ze moet drijven zodra de pony gaat hangen aan de teugels... gewoon voorwaats oplossen werkt meestal wel bij dit soort problemen... dus contact houden, niet je pony dr hoofd laten zakken, maar hoog houden, en constant ritme laten lopen, en blijven drijven zodra je voelt of ziet dat ze terugvalt... lekker op dr eigen benen laten lopen, niet laten sjokken als ze het zat is... }>

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 23:08

Maar als dat meisje van 10 nog niet super kan rijden dan redt ze het natuurlijk niet om het rijtechnisch op te lossen.

Volgens mij zie je het ook bij manegepony's als er kleintjes opzitten, als die uitvinden dat ze kunnen doen wat ze willen is het ook feest. (zeker met buitenrijden, bij elke graspol beginnen ze te snacken en liggen die kids bijna naast de hals)

Heb wel eens in een boek een bepaald soort constructie met strotouwtje om het hoofdstel gezien. Weet helaas niet meer hoe (dus je hebt er niets aan ) maar kwam er inderdaad neer op soort bijzet.

Zou het misschien paar keer proberen zodat de pony wordt ontmoedigd en daarna weer het ruitertje leren om het zelf op te lossen met been.

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 12:58

volgens mij hebben inderdaad de meeste me verkeerd begrepen. ik kan haar wel houden hoor. Maar dat kindje is niet zo heel groot en sterk en zij wil gewoon lange teugel als les bijna afgelopen is. Als je nl lange teugel geeft is niks aan de hand. Zij trekt niet onder het rijden aan haar mond, kan alleen niet vast houden als ze met haar hele hoofd omlaag duikt. Net als met gras eten idd. Op manege waar zij in les meerijd op mijn pony doen ze ook vaker met buitenrijdne touw aan bit en dan aan zadel zoals een bijzetteugel. Ik wil niet hele les zo rijden, alleen als ze begint te trekken, dat ze begrijpt dat trekken niet mag, dat beter is om gewoon door te lopen en niet met neus over de grond kan gaan. Wilde gewoon doen dat ze niet elke keer wint van haar en het misschien volgende keer laat. Niemand anders tips?

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:03

Mijn paard geeft zo aan dat ze het wel weer genoeg vind. Ik negeer het gedrag en geef af en toe tijdens het werk een langere teugel en dan zit ze haast met haar neus op de grond. Na een paar seconden neem ik de teugels weer kort en ga dan weer aan het werk.

Omdat ik het zo aanpak, trekt ze na het werk ook geen teugels meer uit mijn handen

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:06

Ik denk dat je niet van een meisje van 10 kunt eisen dat ze het super rijtechnisch op kanlossen.

Ik zou niet alleen been geven maar misschien zelfs een schopje (een pedachogisch verantwoord schopje ) en een keer de hand tegen laten komen als de pony weer vooroverduikt.

Die slimme pony's weten natuurlijk weer precies wanneer ze dit kunnen doen