Beginselen van het wijken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Obsessed

Beginselen van het wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 09:39

Ik heb mijn merrie nu een paar maand goed onder het zadel en de hele basis zit er in, alles gaat heel goed en nu wil ik dus een stapje verder gaan met haar. Ik ben met het wijken begonnen en in stap gaat het super; ze neemt de goede stelling aan, blijft ook voorwaarts en laat de achterhand niet "vallen". Nu wil ik dus bezig gaan met het wijken in draf, maar ik weet niet goed hoe ik daar het beste mee kan beginnen. Het probleem is niet dat ik het zelf niet kan, maar ik wil graag weten hoe ik het haar het beste kan aanleren

Groetjes, Sjoukje

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:49

probeer het eerst rustig vanuit de volte, dus volte vergroten en weer verkleinen. als dit goed gaat, dan neem je stukje rechtuit mee. let er op, dat je paard licht gebogen mag zijn, maar zeer zeker niet te veel.

succes

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:47

Je kan ook proberen vanaf A of C een schuine-rechte lijn te rijden
Dus bijvoorbeeld vanaf A naar M en dan stukjes wegzetten voor je linkerbeen. Gewoon steeds rustig een ophouding maken en dan iets opzij. Goed belonen voor elke stap.

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:14

Probeer het eerst een paar meter van de hoefslag af, hoeft maar twee of drie, je paard wil nl graag terug naar de hoefslag, gelijk vanaf de middenlijn kan wat te ver zijn.
Verder voltes openen en sluiten of een kleine volte met contrastelling

horseNL00

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:17

nou, da's vlug, als de basis er na een paar maanden al in zit. Ik zou zeggen dat als de basis goed gelegd is, de oefeningen dan vanzelf goed gaan... maar da's mijn mening.
ik zou wijken inzetten vanuit de 2e hoek richting de AC-lijn.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:48

Ik heb ook een jong paard en ik ben ook rustig aan het oefenen met wijken, wat bij mijn paard goed werkt: ik wend iets eerder af dan de hoefslag en duw hem dan met mijn binnenbeen naar de hoefslag.
Meestal willen jonge paarden graag naar de hoefslag dus vaak gaat dat erg goed.
Eerst doe je gewoon een klein stukje en als dat goed gaat dan kan je steeds eerder afwenden totdat je kan afwenden op de A-C lijn.

Mijn tip: oefen niet te lang achter elkaar, dan krijgt je paard er een hekel aan, doe het gewoon een paar keer en als hij het goed doet belonen, niet straffen als het niet goed gaat, het alleen maar leren door te belonen.
Als het een paar keer goed is gegaan gewoon weer lekker even wat anders gaan doen.
Geduld is een schone zaak

Succes!