Te diep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sisco4life

Te diep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 20:55

Hajj,

Ik heb een poos geleden mijn paard aan de teugel leren lopen.
Nu ik mijn 1st concours had gereden( vorige week) had ik er als commentaar bij staan dat hij te diep loopt.
Nu is mijn vraag, wanneer rij je nou te diep??
Ik heb het op internet opgezocht en dan krijg ik iets van boven de loodlijn ofzo...Allemaal leuk en aardig maar waar licht zo'n loodlijn?

Ik zal er een foto bij doen dan kan je zelf oordelen.
Hij is niet al te duidelijk ( sorry)

Afbeelding

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 20:59

niemand??

mymyhorses

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:05

ik weet het ook niet wat de loodlijn is hoor! maar het paard mag sowiezo niet te dicht bij de borst komen met de snuit. maar als hij/zij dat weer gaat doen(te diep rijden) moet je maar wat aansporen zodat hij zijn hoofd zelf leert te dragen en niet gaan hangen in je handen.

groetjes xxx

CarmN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:15

De loodlijn is een verticale lijn (van het hoofd) waar het paard niet achter mag komen.
Jou paard loopt achter die loodlijn (neus zit te dicht bij de borst)

flopper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:41

het woord "lood"lijn zegt het al.. het is een loodrechte (doorzichtige) lijn van de voorkant van het paard.. kijk maar een keer naar anky ofzo dan snap je vanzelf wel waar ik over praat want het is een beetje moeilijk uit te leggen zo..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:46

Pak een touwtje vast met aan de onderkant wat zwaars en laat dat naar beneden hangen.
Dat hangt loodrecht naar beneden.
Dat is dus de loodlijn.

En aan die denkbeeldige loodlijn moet je paard liefst 2cm voor lopen met zijn hoofd, evt precies op de loodlijn, maar niet erachter.

samyrah

Re: Te diep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:56

Je paard loopt inderdaad te diep, zoals hiervoor al gezegd is moet je een denkbeeldige lijn trekken loodrecht naar beneden. Dit is de loodlijn. Je paard moet op, of het liefst iets voor de loodlijn zijn met zijn neuslijn. Als je naar jouw foto kijkt zie je dat jouw paard met zijn neus 'achter'die loodlijn loopt, dus dichter naar zijn borst toe.
Samen met je instructrice kun je er aan gaan werken om je paard meer met zijn neus naar voren te laten lopen. Dit moet voortkomen uit een reactie op jouw aandrijvende beenhulp.
Veel succes!

flopper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 22:00

Afbeelding
dit paard houd zich super aan de loodlijn.. je ziet dan dat het hoofd van het paard met een denkbeeldige lijn loodrecht naar de grond loopt.. nu moet je zelf ook wel zien dat jou paard ietsje te diep loopt toch?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 22:13

Afbeelding

Voor

op

en achter de loodlijn.

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 11:01

Super bedankt allemaal!!

2e vraag: als zijn hoofd op de hoogte blijft waar hij nu zit is het dan goed of moet ook zijn hoofd in het geheel naar boven?

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:06

Hij mag wel wat hoger. De nek, dus het stukje net achter de oren, hoort het hoogste punt te zijn.

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 11:08

OKay, daN gaan we oefenen!
Enig idee hoe je hem weer zo hoog terug krijgt dan ?

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:16

Poeh, dat kun je beter aan de dressuur-experts hier vragen. Die weten dat vast veel beter uit te leggen dan ik. Ik weet alleen dat het veel oefening kost om je paard naar een mooie oprichting te rijden waarbij de nageeflijkheid behouden blijft. Is best zwaar voor een paard en je moet ervoor waken dat je hem niet zomaar omhoog gaat halen, dan heb je kans dat hij zijn rug gaat wegdrukken. Maar over hoe je het precies aan moet pakken kan ik je helaas geen tips geven. Succes ermee!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:01

Dat noemen ze oprichten geloof ik. Veelal in het begin van de training heb ik mijn teugels iets langer om eerst een paard los en over de rug te laten lopen. Oftewel, lang en laag met de neus. Waarbij de rug wordt gebruikt en alle spieren worden gebruikt.

Wat verder in de training ga je naar het oprichten. Goed voorwaarts rijden van je paard en je doet hem zijn hoofd iets hoger laten instellen.. Echt wel iets om met je instructrice te oefenen, voordat je per ongeluk teveel met je handen gaat werken omdat je hem hoger wilt instellen. Anders krijg je een soort getouwtrek en op zoveel spanning van voor reageert je paard vast ook niet beter..

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:25

Voor B en L is dit opgericht genoeg. Als je verder komt in de training ga je vanzelf werken aan meer verzameling en achterhandgebruik waardoor je paard ook meer opgericht gaat lopen.

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 20:42

OK,
Wat ik nu doe is als hij te laag gaat extra aansporen zodat zijn hoofd weer omhoog gaat... ( is dit OK?) maar wat moet je dan doen om hem te belonen? Teugels iets losser? ontspannen? dan zou het dus hetzelfde overkomen als bij in zijn geval te diep aan de teugel lopen, of moet ik als hij dat doet weer extra druk geven?

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:41

paard loopt te diep ja, het hoogste punt moet zijn tussen de oren eigenlijk, het liefst met het neusje iets voor de loodlijn, maar vaak lukt dit pas als je je paard goed op het achterbeen hebt.... in de B is het bijv. niet erg als je paard de hals wat meer buigt ipv hem opricht, maar je moet dus wel ten alle tijden de neus op de loodlijn houden !
een simpele oplossing hiervoor is gewoon naar voren rijden, veel overgangen, veel toestaan met je hand, en vooral niet terugwerken met je hand!
vaak is dta te diep lopen bij paarden er vrij moeilijk uit te krijgen, dat is wel jammer altijd...

het is trouwens bes oke wat je doet, been geven.... dan maar zijn hoofd omhoog! en niet laten duiken, zodra hij weer te diep gaat lopen, gelijk been ! en blijft hij da mooi bovenin lopen, gaat ie niet automatisch weer terug beloon je hem, met stemhulp , of klein klopje op de hals of desnoods laat je hem heel even een rondje aan lange teugel stappen, en pakt hem weer op en probeerd opnieuw of hij dus niet automatsich weer te diep gaat lopen.. zo kan je steeds dus ook langere stukken volhouden altans, dat kan hij

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:47

Ik zou zeggen, neem een goeie dressuurinstructeur-instructrice die daar verstand van heeft (dus niet zomaar een manege instructrice ofzo) en ga veel oefenen. Tuurlijk zijn bokttips fijn, maar begeleiding in de praktijk is het beste om dat voorelkaar te rkijgen

KirstenFranc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:51

Ik heb geleerd dat de oren met het bit gelijk moeten lopen dus bij de afbeelding van runningkawa de 2e

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 17:12

Dank Jullie.
Ik ga er zometeen mee aan de slag