Nelisco, de hyperactieve superspringpony van Elza!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Nelisco, de hyperactieve superspringpony van Elza!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 21:37

Ik wist wel dat ie altijd errug druk werd met het springen, maar nu ze alleen in de bak was kon ik het nog beter zien
en zelf aanvoelen want ik heb ook 2 sprongetjes met hem gemaakt, ging niet bepaald charmant
daarna ff nelis 'rustig' wat gereden terwijl Elza met Q aan het springen was(zie: viewtopic.php?f=10&t=570040&start=0&st=0&sk=t&sd=a ) want nelis wordt beeeeetje heet als er een hindernis in de bak staat

ikke op de achergrond
Afbeelding

en elza met nelis aan t springen/vliegen...
er ligt geen afzetbalk omdat nelis die graag samen met de hindernis in 1x springt, wel oefenen ze veel in-uitjes en gaat het springen steeds beheerster en beter.
elza heeft hem nog niet zo lang en hij heeft bij de vorige mensen altijd heel hard en op zn eigen manier erover mogen vliegen,erg succesvol op concours maar iets minder geslaagd als je thuis rustig wat wil springen
maar dat gaat helemaal goed komen!

Afbeelding

vrolijk er op af
Afbeelding

en weer veel te enthousiast vliegen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

weer blij er op af
Afbeelding

Afbeelding

en als laatste een nette beheerste sprong
Afbeelding

Afbeelding

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:44

Wat een ontzettende bagger houding heeft de ruiter zeg! Probeer je knieën wat meer in het zadel te drukken zodat ze niet alle kanten op wapperen en je met de benen niet achter de zweetbladen terrecht komt. Ik zie ook dat de afstanden vaak niet kloppen, als dit te vaak voorkomt kun je een paard er flink mee in de stop rijden. Probeer ook niet te vroeg naar voren te gaan zitten, als de pony dan stopt mag je zand happen.

Succes.

Rowy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:56

Heej! is het een vogel? is het een vliegtuig? Neeeeeee het is.... SUPERNELIS!!! Suziej dat met die houding valt wel mee hoor, zo op de foto's lijkt het mee te vallen, maar nelis springt echt superonstuimig. Daar kun je haast niet op blijven zitten zo'n ontploffing is dat als hij springt dus zit ze naar omstandigheden juist supernetjes. Ontzettende baggerhouding is nogal overdreven... vraag me dan af hoe je de houding van de helft van HAW noemt...

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:59

Jaa, en omdat hij zo 'superonstuimig' springt kun je beter op je kont blijven zitten, en pas als hij afzet naar voren gaan zitten. Dan voelt hij iig nog wat weerstand en zal hij kwa tempo ook wat terug komen. En als je zo vroeg naar voren gaat zitten en hij trapt een keer op de rem lig je er flink naast.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 22:04

ontzettende bagger houding is miss overdreven, maar er moet wel aan gewerkt worden!
Blijven zitten totaan de afzet, dan komt ie ook niet elke keer zo raar uit, en maakt hij ook geen rare sprongen!

wel gave pony hoor!!

ElzA_NT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 22:08

mijn houding is echt niet geweldig, dat weet ik zelf ook wel hoor, maar als je wil mag je het best zelf eens komen proberen, maak ik wel foto's zullen we eens kijken hoe die er uit zien!

MikeRick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 22:10

Als je voor de sprong al naar voren gaat zitten tuimel je er niet alleen af als hij weigert maar valt het paard voor de sprong ook nog eens op de voorhand. Blijven zitten totdat hij afzet en dan meegaan met bovenlichaam en handen op de sprong.

Knieen goed aansluiten en je benen niet naar achter gooien je zit bijna in zijn flanken met je benen.

Laatste foto ziet er al een stuk beter uit.

Succes gewoon veel blijven oefenen !

marije86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 22:11

voor de uitleg bij de foto's heb je nette houding hoor,weet wat het is om een paard te rijden die alleen maar knoeterhard derop af wil en dan het liefste mega hoog derover heen is echt niet makelijk!
oefening baard kunst!

leuk paardje om te zien!

ElzA_NT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 22:17

ja dankje maar hij gaat niet alleen super hard.. hij springt ook nog eens als een hert

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 22:18

ElzA_NT schreef:
mijn houding is echt niet geweldig, dat weet ik zelf ook wel hoor, maar als je wil mag je het best zelf eens komen proberen, maak ik wel foto's zullen we eens kijken hoe die er uit zien!

Ik heb zelf ook een kanon onder mijn kont met springen, dus weet precies hoe het voelt. Daarvoor hoef ik niet naar jou te komen. Ik geef je alleen advies. En als je daar niets mee wilt doen maakt het mij ook niet uit.

MikeRick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 22:19

Marije86: Juist als je paard er knoeterhard op af rent moet je op je kont blijven zitten en niet naar voren gaat hij alleen nog maar harder van rennen !!!

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 22:20

MikeRick schreef:
Marije86: Juist als je paard er knoeterhard op af rent moet je op je kont blijven zitten en niet naar voren gaat hij alleen nog maar harder van rennen !!!

Precies wat ik zei in mn 2e berichtje.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 22:25

Ik heb ook op herten gesprongen hoor, daarom weet ik hoe het is!!

Als je nou meer blijft zitten springt ie ook niet zo als een hert, omdat hij dan én beter uitkomt en beter op die achterhand terug komt. Als hij niet normaal wil naderen begin je laag en oefen je alleen op het tempo.
Hoe verzamelder hij erop af gaat (dus wel met een actieve achterhand), hoe soepeler de sprong..

Jaan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 22:27

ik kan er eigenlijk niets aan toe voegen
maar je kan voor de sprong best naar achter zitten
en contact houden met de teugels (want er zijn een paar
foto's dat je teugels los hangen voor de sprong) en
zo weigert je pony veel sneller. jou pony lost dit goed voor je op.
dat is natuurlijk een super voordeel :D . maar andere paarden
zouden weigeren als je zo zou rijden. maar oefening baart kunst; zeg ik altijd (ik had namelijk ook deze problemen toen ik net
begon met springen ;) )

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 22:30

Ik vind dat er nogal overdreven wordt gereageerd door oa suziej, vind het allang knap dat elza hem uit kan zitten!
ik heb zelf een springpony gehad en later op een springstal gewerkt & gereden dus aardig wat ervaring van groen tot Z springpaarden, maar ik klapte er haast vanaf, heb het bij 2 pogingen gelaten

nelis laat zich wel wat terugnemen, tot een meter of 4 voor de sprong, dan ineens vertrelt hij en zet hij af en heb je niets te vertellen over hoe hij springt en wanneer hij afzet

ik bleef zitten, expres wat achterover en goed op mn kont, zodat hij idd terug zou komen, ja dat klinkt leuk maar dit is het gevolg:
Afbeelding

oftewel, geeen gezicht, bagger voor je eigen rug en voor de pony ook alles behalve fijn

hij komt terug , zeker omdat ik extra lang bleef zitten, maar ineens klapt hij over de sprong heen en blijf je als ruiter extreem achter in de beweging
nelis heeft het springen op deze manier geleerd(hard en zelf zn eigen gang mogen gaan qua afzetten) en altijd mogen doen wat prima ging in het parcours bij de vorige mensen(wat sprongen ze er mee, M dacht ik of Z? ) en dat krijg je niet 123 afgeleerd en al helemaal niet makkelijk netjes uitgezeten

in-uitjes werken daar goed voor, en daar wordt dus ook goed mee geoefend!

en ach, ook de betere springruiters zitten er weleens wat vreemd op

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 22:33

Toydoll schreef:
Ik heb ook op herten gesprongen hoor, daarom weet ik hoe het is!!

Als je nou meer blijft zitten springt ie ook niet zo als een hert, omdat hij dan én beter uitkomt en beter op die achterhand terug komt. Als hij niet normaal wil naderen begin je laag en oefen je alleen op het tempo.
Hoe verzamelder hij erop af gaat (dus wel met een actieve achterhand), hoe soepeler de sprong..

daar wordt ook op geoefend, lage in-uitjes, eindeloos tussen de hindernissen doorijden omdat hij al hyper is zodra hij een hindernis ziet staan en het gaat steeds beter
maar zoals ik al zei, terugpakken en terug blijven zitten werkt gewoon niet bij hem
ik kreeg achterlijk springende paarden van 1.70 terug, maar nelis als smal pony'tje verrastte me en ik kreeg het dan ook niet voor elkaar
vandaar dat ik het knap vind hoe elza hem er steeds netter overheen krijgt, en ook steeds beheerster, zie laatste foto

lotttttttt

Re: Nelisco, de hyperactieve superspringpony van Elza!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 22:37

whaaa die springt echt stoer, poinggg, vlieggg , land

marije86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 22:47

MikeRick schreef:

ik zeg ook niet dat dat niet moet mijn woorden zijn dat ik weet hoe moeilijk het is!lezen

Reggs

Re: Nelisco, de hyperactieve superspringpony van Elza!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 23:13

hee elza!
leuk joh!
eigenlijk moet je gewoon net zo lang zeuren totdat je hem wel mee magnemennaar kamp haha
xxx Nadia

ElzA_NT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 08:23

het is ook echt niet geweldig hoor, dat weet ik, maar het ligt ook super aan de pony en daar wordt ook hard aan gewerkt

Afbeelding

Hier op een heel andere pony, heel ander moment.

En nog iets
Die teugels zo 'los' doe ik express omdat bij de vorige eigenaar werd nelis helemaal (als een hert) boven de sprong omhoog getrokken, en daarom gaan we nu proberen dat ie zijn nek langer maakt, door de teugels dus verder naar voren te doen. Dat is alleen moeilijker als het lijkt

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:11

Op dit paard vind ik je houding ook niet echt netjes eigenlijk.

Chaelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:20

Je hebt al genoeg commentaar gehad op je houding..
Vind het wel jammer dat hij zo naar de sprong vliegt, maar als jullie er aan aan het werken zijn, komt dat vast wel beter.
Mooie pony trouwens

Douni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:22

Leuke pony!
Gewoon blijven trainen, dan word het vanzelf steeds beter!

Beeniebrenie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:30

ElzA_NT schreef:
het is ook echt niet geweldig hoor, dat weet ik, maar het ligt ook super aan de pony en daar wordt ook hard aan gewerkt

Hier op een heel andere pony, heel ander moment.

En nog iets
Die teugels zo 'los' doe ik express omdat bij de vorige eigenaar werd nelis helemaal (als een hert) boven de sprong omhoog getrokken, en daarom gaan we nu proberen dat ie zijn nek langer maakt, door de teugels dus verder naar voren te doen. Dat is alleen moeilijker als het lijkt

als je je teugels los doet voor de hindernis dan kan je hem toch al helemaal niet afremmen en blijft hij vliegen.. Lijkt mij! Ik heb ook zo'n vlieg pony gehad en ben er ook jaren mee zoet geweest om het een beetje goed te krijgen. Wat ik heb geleerd is, in een rustig gallopje op de hindernis afsturen. Pony bij je houden en niet onder je weg laten lopen. Goed op je kont blijven zitten en absoluut niet voor de hindernis naar voren gaan met je lichaam. Zodra je dichter bij de hindernis komt en een afstand ziet, hou je licht contact met de teugels, je blijft zitten zoals je zit.. begint niet te drijven en rijd in 1 zelfde tempo door. Nou is het natuurlijk een probleem dat hij keihard op de hindernis afvliegt. Daarom zou ik hele lage hindernisjes oefenen en net zo lang tot hij er netjes overheen gaat. Ik denk dat je dit gevlieg er heel moeilijk uitkrijgt zodra een pony dit zo aangeleerd heeft. In ieder geval onder geen beding je handen naar voren steken voor de hindernis, zo geef je hem alle ruimte om te vliegen of te weigeren. Gewoon op je kont zitten, handen erbij en zodra de pony afzet kom je naar voren zoals je normaal ook boven een sprong doet. Misschien is het zowieso wel goed om de pony wat minder ruimte te geven juist, laat hem eerst maar eens rustig over een hindernis heengaan. Dan komt nek langer maken vanzelf wel. Je zult zien dat zodra hij goed op de hindernis aankomt zijn springmanieren ook een stuk verbeteren.

Wat dat andere meisje zegt, met de foto erbij dat wanneer je blijft zitten je dit soort dingen krijgt. Lijkt mij onzin, voor de hindernis moet je gewoon kunnen blijven zitten, wanneer de pony afzet ga je mee naar voren. Dat meisje blijft te lang zitten waardoor je idd dit soort fotos krijgt. In de sprong hoor je mee naar voren te gaan en hem genoeg ruimte te geven.

Heb ik tot slot nog 1 tip. Op de fotos lijkt hij steeds rotafstanden tot de hindernis te krijgen. Ik weet niet hoe je dat oplost. Maar iig als je ziet dat hij een verkeerde afstand krijgt, niet hard naar voren rijden. Gewoon blijven wachten. Hij kan dan beter een keer weigeren of een balk pakken dan dat hij er weer overheen vliegt. Want van zo'n balk leert hij alleen maar. Dan kijkt hij de volgende keer beter uit.

Leuke pony heb je en ga zo door!

Poppetjes_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:35

Suziej schreef:
Wat een ontzettende bagger houding heeft de ruiter zeg! Probeer je knieën wat meer in het zadel te drukken zodat ze niet alle kanten op wapperen en je met de benen niet achter de zweetbladen terrecht komt. Ik zie ook dat de afstanden vaak niet kloppen, als dit te vaak voorkomt kun je een paard er flink mee in de stop rijden. Probeer ook niet te vroeg naar voren te gaan zitten, als de pony dan stopt mag je zand happen.

Succes.

Ja, dat zag ik ook al Ik wil niet zeggen dat ik kan springen (want ik heb het 1 x in mn leven gedaan ) maar dit ziet er niet echt bepaald goed uit.

groetjes