Martingaal goede oplossing voor mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suusiej

Martingaal goede oplossing voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 21:28

Hoi,

vaak is mijn vz-paard best wel druk buiten. Soms kan hij gewoon niet normaal stappen, dan is ie maar aan het dansen. Hij is vrij verkeersmak maar is gewoon dolenthousiast en wil graag hard draven en galopperen.
Ik heb laatst een strandrit gemaakt op een paard dat een martingaal had. Ik had het gevoel dat het een goede rem was wanneer hij weg wilde sprinten. Verder ben ik helemaal niet bekend met de martingaal.

Zou het helpen om buiten met een martingaal te rijden? Ik denk dat hij dan minder snel zijn hoofd in de lucht kan gooien om een sprintje te trekken en dat je wat meer 'rem' hebt. Kan iemand me raad geven?

Groetjes,

Susan

Aurora3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:42

voor info over de werking enzo van een martingaal zou ik als ik jou was eens in de FAQ van dit subforum kijken

Of het voor jou paardje zal helpen weet ik niet, maar je kunt mss eerst andere dingen proberen voordat je naar een hulpteugel grijpt. Ik weet niet wat je al geprobeerd hebt?? Minder krachtvoer zou een oplossing kunnen zijn, of voor het rijden eerst losgooien/longeren. Verder is het waarschijnlijk verstandig om les te nemen als je die mogelijkheid hebt, of laat gewoon eens iemand met veel ervaring meekijken, die kan je waarschijnlijk nog wel meer tips geven op gebied van rijden.

Suusiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 21:47

Voor het rijden gooi ik hem altijd los.. en daar maakt hij goed gebruik van. Hij krijgt 1 schep voer, 's ochtends en 's avonds 1. Heb geen idee of dat zoveel is, maar daar gaat de eigenaar over.
Verder heb ik 1 x in de 2 weken privéles. In de bak is hij vrij rustig.
Buiten gaat het gewoon de ene keer goed en de andere keer (vooral bij veel vrachtwagens, rennende dieren in de wei of veel wind) wordt hij erg druk. En mijn vraag daarom is of martingaal een oplossing kan zijn.

Sanco

Re: Martingaal goede oplossing voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:30

als je paard niet zijn hoofd in de lucht gooit lijkt mij dat een martingaal weinig nut heeft... maar ik ken jouw paardje niet dus ik weet t verder ook niet...

wat ik je wel kan vertellen is dat mijn paardje wel beter stuurbaar is als ie een jolige bui heeft buiten... wij maken weleens een galopje op een grasveld en dan kan die weleens raar gaan doen.. maar omdat ie niet zijn hoofd heel hoog kan steken blijft hij ten alle tijden redelijk stuurbaar... (maar dat is mijn idee)

wat jij doet moet je zelf weten als ik jou was zou ik het gewoon proberen.. een martingaal kan nooit kwaad als ie gewoon 'goed' zit..
werkt t niet?.. dan kan je m er zo weer afhalen toch?

(ik hoop dat je er wat aan hebt..)

Rytm

Re: Martingaal goede oplossing voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:32

Ik denk dat het wel een goed idee is.
Het is niet zon strenge hulpteugel, en zolang je paard zo'n hoofd niet omhoog gooit werkt hij niet in. Als je hem goed bevestigt natuurlijk.

Relien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:32

Mijn vriendin haar pony heeft precies het zelfde maar als een paard door een martingaal heen wil rennen doet hij dat ook gewoon. bij haar heeft hij dus totaal geen effect.