Tenen als richtingaanwijzers.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scott

Tenen als richtingaanwijzers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 11:18

Er is al heel wat te lezen over doorzit problemen. Ook ik heb hier last van, wat is het probleem. Mijn paardje laat zijn rug niet echt los dus als ik van lichtrijden naar doorzitten moet je raad het al druk rug weg en ik ga stuiteren, plus die tenen ik geef echt richting aan vreselijk (op paarden die hun rug loslaten gaat het wel beter en kan ik hier ook mijn aandacht op vestigen). In galop gaat het weer stukken beter. Wat kan ik hier aan veranderen, mijn instructrice zegt ook dat mijn paard niet een van de lekkerste is om door te zitten maar ik ga eind van de maand mijn debuut L1 rijden en wil geen flater slaan. Als ik vanuit stap moet doorzitten gaat dit stukken beter. Alleen als ik figuren moet gaan rijden dan komt mijn paard terug in draf en ik krijg meer moeite om met mijn benen hem te begrenzen. Nu heb ik een zadel met hele grote wrongen (stubben) en wil van de zomer een nieuw zadel aanschaffen die zowel goed voor paard als mijn zit is. Hebben jullie ideeen om wat aan die tenen te doen. Ben wel elke dag aan t oefenen even paar passen lichtrijden daarna doorzitten ga ik stuiteren weer lichtrijden. Alvast bedankt.

monsera

Re: Tenen als richtingaanwijzers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:43

Ik denk dat het belangrijkste is om je paard beter los te rijden en zo trainen dat hij zijn rug wel los laat.Dan kun je veel beter zitten en zal je minder last hebben van je voeten.

Jaduuh

Re: Tenen als richtingaanwijzers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:45

monsera schreef:
Ik denk dat het belangrijkste is om je paard beter los te rijden en zo trainen dat hij zijn rug wel los laat.Dan kun je veel beter zitten en zal je minder last hebben van je voeten.

Ja inderdaad, als je paardje zijn rug losser heeft, dan is het voor jou al veel makkelijker doorzitten. Misschien een keer laten masseren?

Aurora3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:54

Het helpt je waarschijnlijk ook om je paard iets langzamer te laten lopen in draf als je door wil gaan zitten. Dan zit hij ook wat makkelijker. Dit is natuurlijk geen permanente oplossing, maar je kunt het tempo daarna langzaam weer opvoeren. Het is namelijk goed mogelijk dat je paardje zijn rug juist niet ontspant doordat jij stuitert, waardoor je dus juist nog meer gaat stuiteren. Dus je moet je paard het vertrouwen proberen te geven dat jij niet gaat stuiteren. Als je nog begrijpt wat ik bedoel tenminste
Ook zou ik er als ik jou was goed opletten dat je je bekken recht houdt, veel mensen kantelen hun bekken naar voren als ze moeten gaan doorzitten. Dit kun je zelf moeilijk zien, maar probeer de positie van je bekken maar eens een btje aan te passen, dan voel je vanzelf of het hierdoor beter wordt

bruine1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 08:29

als je paard zijn rug los laat kun je iid makkelijker zitten, je kunt proberen steeds kleine stukjes door te zitten en dit uit te bouwen. wat je tenen betreft, als je je tenen naar buiten steekt klem je met je onderbenen en steek je je knieen iets van het zadelblad af, probeer je knieen losjes tegen je zadelblad aan te houden en niet gaan klemmen met je onderbenen zo draaien je voeten vanzelf in de goede positie.

Scott

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 19:14

Bedankt voor jullie reactie, gemasseerd word hij 1 x in de maand, en zelf doe ik het ook voor het rijden. Langzamer laten gaan is niet helemaal de oplossing denk ik aangezien hij zelf in tempo juist terug gaat, in iedergeval ga ik deze week en komende weken ook extra zitlessen nemen.

Thanks allemaal