paar probleempjes, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mano88

paar probleempjes, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 20:53

ik verzorg sinds een maandje of drie een heel leuk paardje, ik rij hem daarbij ook, ik kan prima met hem overweg, en opzich gaat het rijden ook niet zo slecht, hij is een half jaartje uit de routine geweest, en ik ben dus de eerste die hem weer wat vaker rijdt. alleen is hij om en erbij 1.80 en door een half jaar stilstaan is hij ook behoorlijk aan de maat. nu heeft hij natuurlijk een beetje moeite met stelling, en loopt behoorlijk vierkant een volte

nu veranderd dat natuulijk wel na een poosje goed mooi rond rijden, alleen vind ik het behoorlijk moeilijk om zijn aandacht erbij te houden. hij is namelijk helemaal weg van een merrie op stal (staat ook in de box naast hem) maar zodra er iemand met die merrie bezig is weigert hij verder te gaan en moet ik hem haast vooruit trappen, en dat vind ik geen stijl en geen kunnen tegenover het paard. ook kan hij helemaal over zn toeren raken al wordt zij uit haar box gehaald (als in we geven even een klein rodeo showtje) ik heb hier niets van maar als ik lekker een half uur aan het werk ben laat hij zich dus zo afleiden.

ook al lopen er andere mensen rond, wil hij het liefst stilstaan bij de bakdeur... het is zo vervelend, en ik vroeg me af of er mensen zijn die misschien weten wat ik hiermee moet?

samyrah

Re: paar probleempjes, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:59

Het probleem is hier, zoals je al zegt, dat je zijn aandacht niet vast weet te houden. Je paard is niet goed aan je hulp. Het belangrijkste is dus je paard aan je hulp te zetten. Dit doe je door heel consequent te zijn in het rijden. Hulp=reactie. Je moet er voor zorgen dat hij zijn aandacht bij jou heeft gedurende de hele training. Dit doe je door veel af te wisselen. Veel overgangen rijden, tempowisselingen en eventueel, als jullie daar aan toe zijn wat andere oefeningen er tussen doen. Maar nooit hetzelfde, veel afwisselen, zodat hij moet gaan opletten wat jij van hem vraagt. Als iets zijn aandacht afleidt, moet je gelijk die weer terug op jou verstigen, dus gelijk iets van hem vragen (bijvoorbeeld een verruiming in de gang).
Ik denk dat je hiermee uiteindelijk wel een eind komt, al zal het wel wat tijd nodig hebben.

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 22:29

Ben het er helemaal met samyrah eens..
Wil die dan nog niet naar voren.Vraag dan iemand om in de bak te gaan staan.Om hem vooruit te krijgen.En dan hoef niet met geweld etc--

Mano88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 09:49

@samyrah: bedankt, ik ga ermee aan de slag, zou nog een behoorlijke kluif worden, hij is immers behoorlijk sterk en heeft op die ''dram-momenten'' ook een sterke eigen wil.

@sharonaollie: ik ben vaak alleen op stal, dus iemand die in de bak zou kunnen staan is er dan niet.. maar toch bedankt!

verder niemand die nog tips heeft?

monsera

Re: paar probleempjes, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:10

Goed bezig houden is de tip.Probeer zelf ook niet te veel op dat andere paard te letten dat versterkt de uitwerking op het paard waar je op rijdt.Zodra je merkt dat zijn aandacht verslapt direct een opdracht aan je paard geven.Dus een volte rijden of een gebroken lijn rijden op de gebrokenlijn kun je bij X ook nog een kleine volte mee nemen.En veel overgangen rijden om hem goed naar je been te laten luisteren.Stap-draf-stap-draf-stap-halthouden-stap-halthouden-draf-stap-draf-stap-halthouden-stap-enz.Je merkt heel goed aan je paard als hij zijn aandacht er niet meer bij heeft.Als hij lekker ontspannen is en op jouw let staan zijn oren een beetje naar achteren toe naar de zijkant.Als hij zijn oren recht naar voren heeft staan let hij op iets anders.

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:22

paard=lief-->jij=lief

als je paard zit te klooie mag je best laten merken dat je dat niet pikt

Mano88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 12:04

@monsera, die overgangen zijn een goed idee, ben ik ook al mee bezig, alleen is halthouden bij hem ook nog een probleem, hij kan niet ontspannen halthouden, behalve al kan hij die merrie zien, dat is dus als hij in het midden van de bak op de a-c lijn staat (boxen staan langs de bak) dus dat is vaak ook nog een gedram. meestal zet ik hem dan juist expres met zijn hoofd zo, dat hij die merrie niet kan zien. helaas gaat hij me daarna nog meer dwars zitten en nog meer drammen. maar ik geef niet op ik ga absoluut met jullie tips aan de slag! bedankt!