Overgang galop-stap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Overgang galop-stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 18:08

Hey allemaal!

Ik ben momenteel bezig met de overgang galop-stap. Andersom dus van stap naar galop is geen enkel probleem!!
Als ik van galop naar stap wil, dan laat ik haar eerst heel langzaam galoperen, pak ik een kleine volte en probeer haar dan te sluiten en een overgang naar stap te maken. Meestal draaft ze toch nog een paar pasjes ertussen door of dramt ze gewoon door. Dan rijd ik haar gelijk naar het HH en doe ik een paar passen achterwaarts als ze zo dramt. Dit doe ik nou al een tijdje, maar er zit niet echt verbetering in. (Ik heb ook gewoon les hoor...en heel veel tips gekregen, maar wilde even weten of er meer bokkers zijn die dit probleen hebben of gehad hebben )

Heeft iemand nog tips voor deze oefening of heeft iemand hetzelfde probleem gehad en hoe heb je dat dan opgelost?

xxHHxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:29

Ik heb precies hetzelfde! De ene keer doet ie het heel goed en dan dramt ie 5 passen door. Ik zet hem gewoon een paar keer echt stil mbv de steugels en dan inderdaad achterwaards. Maar het blijft moeilijk. Ben benieuwd of mensen tips hebben!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:54

Niet langzaam laten galopperen van te voren, dan draagt de achterhand minder, vallen ze op de voorhand en kunnen ze bijna niet anders dan doordrammen om hun balans goed te bewaren.

Wel heel veel oefenen met schakelen in galop, paar passen naar voren, paar passen terug, praktisch op de plaats laten galopperen maar wel met een actief onderspringend achterbeen! Zodra je merkt dat de activiteit minder wordt rij je vlot weer weg. Het zal misschien even duren voor je paard sterk genoeg is om zich te blijven dragen hoor, daar moet je niet van opkijken. De bedoeling is dat je op een gegeven moment een enorm verzamelde galop kunt rijden, vrijwel op de plaats, waarbij het achterbeen steeds actief blijft. Kan hij zichzelf in het terugkomen goed dragen, dan rij je eens een overgang naar stap. Eventueel kun je dan alsnog gebruik maken van een klein voltetje maar ik denk dat je gaat merken dat het niet meer nodig is vanaf het moment dat je paard kan blijven dragen.

Equidea

Re: Overgang galop-stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:56

Je paard heeft een sterke achterhand nodig. ik heb dit twee jaar geleden ook een weekje geprobeert en het kwam eruit dat ze het gewoon niet kon toen.

Vorige week heb ik het weer gedaan en toen kreeg ik haar zover om van galop naar halt te gaan (ze is nu flink bespierd)

Probeer verzamelt te rijden

Renee__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:06

Begin bij het begin, zelf geen ervaring mee ofzo, maar gewoon galop, probeer naar stap, als die draaft in het begin is niet erg. Mssn snapt je paard het niet goed of wil ze niet En gaat ze steeds minder draven beloon je haar en mssn komt het uiteindelijk wel goed. Gebruik je tips

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:44

Weet je heel zeker dat het drammen is en geen onbalans, dat er draf tussen blijft zitten?

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:51

Inderdaad, niet langzaam laten galopperen! Je paard vlug houden, aan je been en voorwaarts! Probeer haar steeds kleiner te laten galopperen ipv langzamer, want anders kan ze die overgang niet maken.

Ook overgangen terug moet je voorwaarts rijden (zonder sprong-/takt-/ritmeverlies), dus werk daar eerst aan. Op een gegeven moment merk je dan wel dat je met hetzelfde ritme minder bodem maakt (dus wat jij probeert te bereiken door langzamer te gaan).
Dan aan halthouden denken en de overgang inzetten!

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 15:13

Urielle schreef:
Niet langzaam laten galopperen van te voren, dan draagt de achterhand minder, vallen ze op de voorhand en kunnen ze bijna niet anders dan doordrammen om hun balans goed te bewaren.

Wel heel veel oefenen met schakelen in galop, paar passen naar voren, paar passen terug, praktisch op de plaats laten galopperen maar wel met een actief onderspringend achterbeen! Zodra je merkt dat de activiteit minder wordt rij je vlot weer weg. Het zal misschien even duren voor je paard sterk genoeg is om zich te blijven dragen hoor, daar moet je niet van opkijken. De bedoeling is dat je op een gegeven moment een enorm verzamelde galop kunt rijden, vrijwel op de plaats, waarbij het achterbeen steeds actief blijft. Kan hij zichzelf in het terugkomen goed dragen, dan rij je eens een overgang naar stap. Eventueel kun je dan alsnog gebruik maken van een klein voltetje maar ik denk dat je gaat merken dat het niet meer nodig is vanaf het moment dat je paard kan blijven dragen.

BEdankt voor de uitleg, maar ik heb het zelf verkeerd uitgelegd hier denk ik Want met langzaam galoperen gaat mijn paard ook heel verzameld galoperen en heeft ze het achterbeen er goed onder! Maar ik heb het zelf verkeerd gezegd met langzaam galoperen..ik had verzameld galoperen moeten zeggen Ze is ook echt al behoorlijk ontwikkeld in haar achterhand dus de oefening kan ze goed aan...alleen lukt hij nog niet super Maar bedankt voor je uitleg!!

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 15:14

Sonja schreef:
Weet je heel zeker dat het drammen is en geen onbalans, dat er draf tussen blijft zitten?

Nou ze wordt heel sterk in haar nek dan..en dramt dan een beetje door me hand heen...ik heb haar dan goed op het achterbeen en dan ga ik naar stap en dan dramt ze door mijn hand heen.

Oretha

Re: Overgang galop-stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 15:15

Bedankt voor de tips allemaal!!

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:17

Ik neem aan dat je les hebt, vraag het daar eens want dit is toch een Z-oefening, de eenvoudige wissel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:18

Betekent dus inderdaad dat je paard dramt
Scherp maken dus, NOG attenter op zit en ophouding. Galop-halt, werkt dat wel? Want dan is het nog slechts kwestie van puntjes op de i, nuance zoeken.

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 15:18

Charos schreef:
Ik neem aan dat je les hebt, vraag het daar eens want dit is toch een Z-oefening, de eenvoudige wissel.

Ja klopt..ik ben ook met de eenvoudige wissel bezig Ben er in de les ook mee bezig hoor Maar ik wilde ff weten of er meer bokker waren met dit probleem en evt. ook nog tips hebben.

Het gaat al wel wat beter dan ik het begin gelukkig

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 15:21

Sonja schreef:
Betekent dus inderdaad dat je paard dramt
Scherp maken dus, NOG attenter op zit en ophouding. Galop-halt, werkt dat wel? Want dan is het nog slechts kwestie van puntjes op de i, nuance zoeken.

Okeej bedankt voor de tip!
Galop halt heb ik hetzelfde probleem als galop- stap. vorige keer moest ik haar in de les ook van galop- naar HH zetten....zodat ze eigenlijk niet kon drammen en evt. nog een pasje achterwaarts. Vanmiddag heb ik weer les dus

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:30

Dat zou mijn keuze in dit geval ook zijn. Direct door naar HH en pasje back. Direct daarna (dan sta je mooi met de achterhand eronder) PAAR pasjes galop (klein houden) en weer terugnemen.
Hoef je bij de meeste paarden toch maar een paar keer te doen voor ze het doorhebben...

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 15:32

Sonja schreef:
Dat zou mijn keuze in dit geval ook zijn. Direct door naar HH en pasje back. Direct daarna (dan sta je mooi met de achterhand eronder) PAAR pasjes galop (klein houden) en weer terugnemen.
Hoef je bij de meeste paarden toch maar een paar keer te doen voor ze het doorhebben...

Thanks...ik ga het eens proberen!! Meestal ga ik na het HH direct van HH naar galop, maar dan galopeerde ik vrij lang door..misschien moet ik het idd maar een paar pasjes doen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:38

Dicht bij de oefening en bij je correctie blijven. Des te eerder valt dat kwartje.

Succes!

Kelly_Taco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 23:38

Wat ik nog wil toevoegen is dat je ook even moet letten op hoe je zelf zit.
Probeer zo ontspannen mogelijk te blijven zitten en niet per ongeluk te gespannen te gaan zitten voor de oefening.
En zelf goed denken aan stap.
Anders kom je een keertje op Taco voelen

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 15:58

Taaclover schreef:
Wat ik nog wil toevoegen is dat je ook even moet letten op hoe je zelf zit.
Probeer zo ontspannen mogelijk te blijven zitten en niet per ongeluk te gespannen te gaan zitten voor de oefening.
En zelf goed denken aan stap.
Anders kom je een keertje op Taco voelen

Bedankt voor de tip Enne...dat lijkt me wel wat...een keertje op Taco voelen Je woont alleen zo ver weg...das zo balen Misschien kunnen we een x in een vakantie een meeting doen? miss kan ik Tarja meenemen? moet wel één van me ouders willen rijden

Bonechi_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:33

Probeer ook voor jezelf te voelen op welk moment je je paard lucht geeft. Op het moment dat je heel verzameld galoppeert is nog maar een hele kleine ophouding nodig. Als je niet direct reactie krijgt, geef dan been, iets lucht op je hand en probeer het nog eens. Als je de overgang met een constant gesloten hand rijdt zal je paard daardoor misschien meer 'terugtrekken'.

Die timing is best moeilijk vind ik zelf. Soms geef je iets te vroeg lucht, en iets te weinig been en dan draven ze net nog een pasje. Toch vind ik dit beter dan doortrekken. Probeer in ieder geval de ophouding klein te houden en steeds weer te ontspannen in je hand, zeker als je t gevoel hebt dat je paard even loslaat.

Succes!

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:45

Dit is een superlastige oefening, dus je paard moet echt 100% los in zijn lijf zijn, anders kan je zijn spieren helemaal vernielen. Ook moet ie er aan toe zijn qua bespiering op zijn achterhand.
Ik denk dat wat hierboven staat wel een goede tip is.