steeds maar harder en harder..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikj

steeds maar harder en harder..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 14:08

hallo,

Sinds ik met mijn pony L (dres.) ben gestart gaat het heel slecht. In 't begin deed hij alles aardig netjes etc. maar hoe vaker ik 't oefenen hoe slechter 't gaat.
Het begint al met 't wijken .. Voor 't rechterbeen is er niks aan de hand, maar wanneer ik voor 't linkerbeen begin gaat hij steeds harder en harder totdat hij in de galop zit of iets. Of hij zet z'n achterkant voor de voorhand, OF hij loopt over de schouder weg.
Ik weet dus écht niet waarom hij 't doet, omdat op 't begin deed hij alles heel netjes.

En nu rijd ik wel haast nooit dressuur.. ik ben écht meer springen, en m'n pony ook, maar zo nu en dan, en vooral nu met de nieuwe proeven moet ik van m'n vader best een x dressuur doen.

weten jullie wat ik hieraan kan doen ?

en oja ! ik kan niet terug naar de B ivm dat ik m'n winstpunten vol heb

alvast bedankt ! groetjes.

Keedie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:14

Heeyy

Met je rechterhand inhouden

Gr mY

ben de eerste(

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:46

Heb je les? Misschien is hij je aan het testen, of vind hij het saai en ziet je vader het niet in? Ik zou goed les nemen.
Als je al les hebt hoe lost je instructrice het op?

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:33

Ik zou inderdaad zorgen voor begeleiding, iemand die jou in het echt ziet rijden en ook echt de ervaring en kennis heeft kan je vast verder helpen!

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:48

hij heeft duidelijk geen respect voor je been en probeert er zo onderuit te komen. hier had ik ook zo'n mooie die dat deed. op een bepaald moment hebben ze in de gaten dat ze onder je weg kunnen rennen. vooral als de oefeningen moeilijker worden. probeer met wijken steeds een paar pasjes te wijken en weer rechtdoor te rijden. op die manier hoef je je been niet heel lang te verleggen en heb je minder kans dat hij onder je vandaag gaat rennen

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:01

of hij heeft haken aan zn kiezen aan 1 kant van zn mond?

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:32

wellicht is je paard scheef. het rennen kan ook namelijk komen door te weinig balans. daar zou ik eerst naar kijken. verder is het dan zaak om je paard eerst sterker te maken. ook zou ik meer eerst met dressuur bezig zijn (lees:basis) en minder springen. zonder een goede basis kun je namelijk ook niet gaan springen. succes!

TouchAndGo

Re: steeds maar harder en harder..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:43

HeJ
Dat heeft mijn pony ook.. zodra die met wijken onder je weg probeert te lopen ga je stil staan.. of je maakt een kleine volte..
Succes!

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:53

Iriskee schreef:
HeJ
Dat heeft mijn pony ook.. zodra die met wijken onder je weg probeert te lopen ga je stil staan.. of je maakt een kleine volte..
Succes!

Ik denk zelf niet dat dat de juiste oplossing is, je kunt dan (zoals al eerder in dit topic vermeldt) beter weer een aantal passen rechtdoor gaan, en dan weer zijwaarts.

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:55

Ik ga helemaal mee met de tips van Klomp.

Succes

Nikj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 14:05

ten 1ste, allemaal bedankt al voor de reacties.

maar ten 2de.. Klomp zei dat m'n paard misschien scheef was, maar dat lijkt me sterkt. Hij is namelijk ingereden door iemand die Z2 is, en de andere oefeningen doet hij allemaal wel netjes. en ik kan niet zomaar stoppen met springen ivm dat ik gesponsort word en het is eigelijk een springpony. dus ik kan zowiezo niet teveel qua dressuur van hem verwachten.

en ja, ik heb les. 2 x in de week van iemand die hij hem ook heeft ingereden ( en die rijd zelf Z2 ) en 1 x ponyclub. en mijn vader ziet zelf ook wel in dat het niet goed gaat met wijken, maar hij is zelf ook van 't springen EN geen gediplomeerd instructeur .

en hij heeft zeker geen haken op de kiezen. dat weet ik ECHT wel zeker

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:13

Nikj schreef:
ten 1ste, allemaal bedankt al voor de reacties.

maar ten 2de.. Klomp zei dat m'n paard misschien scheef was, maar dat lijkt me sterkt. Hij is namelijk ingereden door iemand die Z2 is, en de andere oefeningen doet hij allemaal wel netjes. en ik kan niet zomaar stoppen met springen ivm dat ik gesponsort word en het is eigelijk een springpony. dus ik kan zowiezo niet teveel qua dressuur van hem verwachten.

en ja, ik heb les. 2 x in de week van iemand die hij hem ook heeft ingereden ( en die rijd zelf Z2 ) en 1 x ponyclub. en mijn vader ziet zelf ook wel in dat het niet goed gaat met wijken, maar hij is zelf ook van 't springen EN geen gediplomeerd instructeur .

en hij heeft zeker geen haken op de kiezen. dat weet ik ECHT wel zeker

elk paard wordt scheef geboren, net zoals een mens links of rechtshandig is. er is maar een handjevol paarden dat recht geboren wordt. buiten het feit dat jouiw pony is ingereden door een Z2 amazone, zegt dat alsnog niets. een paard kan namelijk ook weer scheef worden. dit kan komen door verkeerd rijden, een verkeerde zit van de ruiter, verkeerd hulp gebruik, handen die onrustig zijn, enz.

dus daar zou ik me niet teveel aan vasthouden, aan de Z2 ruiter

verder vind ik het een beetje krom dat je zegt dat je dressuurmatig niet teveel kunt verwachten. elk paard hoe dan ook gefokt, kan mits goed ingereden, het Z halen. bovendien is dressuur de basis van alles dus ook met springen heb je dressuur nodig. ik begrijp dat je pony de andere oefeningen verder keurig uitvoert, ook dat zegt niks over de scheefheid van je pony. ik blijf dus bij mijn antwoord

succes in ieder geval!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:17

Nikj schreef:
maar wanneer ik voor 't linkerbeen begin gaat hij steeds harder en harder totdat hij in de galop zit of iets.

Al bij de eerst harder moet jij ingrijpen als ruiter.Als je in de galop zit ben je veel te laat.Als je pony harder gaat moet je weer even een stapje terug doen.Probeer eerst de ontspanning weer op te zoeken en ga eerst weer eens in stap wijken.Als het goed gaat goed belonen laat duidelijk aan je pony merken dat hij het goed doet.Gaat hij in stap al harder eerst weer rechtdoor terug nemen en weer een keer proberen.

Dan mijn antwoord op je laatste antwoord.Ben het helemaal met klomp eens.Elk paar is scheef.Het kan natuurlijk zijn dat hij bij het inrijden recht gereden is maar hij kan weer scheef zijn geworden.En als je pony links niet wil wijken is dat zijn slchte kant an is hij zeer waarschijnlijk toch echt wel scheef.

Verder is het jammer dat je niet wat meer vertrouwen hebt in je pony.Elke pony als die goed ingereden word kan het Z halen.

Ik weet niet in welke klasse je springt maar als je straks hoger komt heb je wel degelijk dressuur nodig om je pony goed uit te laten komen.Tot de M en mss de M ook nog wel kun je een hoop aan je pony over laten maar als je echt verder komt moet jij aangeven wanneer je pony terug moet komen en wanneer hij juist iets meer moet geven om juist uit te komen.Dan moet hij wel op je hulpen reageren.

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 16:00

monsera schreef:
Verder is het jammer dat je niet wat meer vertrouwen hebt in je pony.Elke pony als die goed ingereden word kan het Z halen.

Ik weet niet in welke klasse je springt maar als je straks hoger komt heb je wel degelijk dressuur nodig om je pony goed uit te laten komen.Tot de M en mss de M ook nog wel kun je een hoop aan je pony over laten maar als je echt verder komt moet jij aangeven wanneer je pony terug moet komen en wanneer hij juist iets meer moet geven om juist uit te komen.Dan moet hij wel op je hulpen reageren.

ik spring met hem al M, en heb met hem de winstpunten al voor de Z:).
en met springen is er ook niks aan de hand, dan reageert hij gewoon.
maar zoals ik al aangaf, dressuur vind hij zelf ook niet leuk en dan reageert hij minder. maar ik ben er al mee bezig en 't word al wel wat beter.

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 19:18

ga met begeleiding rijden als dat nog niet gebeurt .. en ga steeds een paar pasjes rechtuit en dan weer 2 pasjes wijken proberen.. en dat volhouden en als dat goeed gaat dan ga je steeds verder,,

succes dr mee:)