Ik schaam me er een beetje voor maar ik ga het toch vragen.
Sinds een halfjaar heb ik een Engels Volboed van 5 jaar.
Dit paard heeft een behoorlijk verleden achter de rug en hij was dan ook een down paard toen hij bij me kwam.
Het kon hem allemaal niet zo veel meer schelen en daarbij zat hij over zijn hele lijf helemaal vast.
De veearts had hem al min of meer opgegeven en liet doorschemeren dat ik van dit paard maar niks meer moest verwachten.
Ik heb het daar natuurlijk niet bij laten zitten en heb doorgezocht naar oplossingen om hem beter de maken.
2 maanden geleden heb ik een ostheopaat bij hem laten komen en zij heeft echt wonderen vericht, hij is weer veel soepeler en speelt weer lekker met de andere paarden in de wei.
Met veel liefde, aandacht, geduld en rust is mijn ruintje weer helemaal opgeknapt en is hij in een halfjaar van een down en chagrijnig paard opgebloeid tot een nieuwschierig en vrolijk paard.
Ik heb het laatste half jaar dus zeer weinig kunnen rijden, nu hij weer beter is kan ik dat weer rustig gaan oppakken.
Ik ben nu 24 jaar en rij al vanaf mijn 5de jaar paard.
Ook heb ik meerdere eigen paarden en pony's gehad.
Maar nog nooit een jong paard.
Ik loop nu tegen verschillende problemen aan, mijn paard moet rijtechnisch nog heel veel leren.
Maar ik heb nog nooit eerder een paard dingen moeten leren, de paarden die ik in het verleden heb gehad die konden alles al.
Ik weet daarom niet zo goed wat ik moet/kan doen.
Daarom zou ik heel graag tips van jullie weten, mensen die ervaring hebben met het beleren van een jong paard.
Stappen, draven en galloperen kan hij.
De echte basis is geen probleem meer, maar ik wil zeker weten dat ik hem goed rijd, om problemen aan bijv. zijn rug te voorkomen.
de instructeur kan dan nieuwe uitdagingen voor jullie bedenken. 

paar dagen later kan je voorzichtig op de rug gaan leunen en dan er rustig op gaan(met hulp wel!!) Eerst lekker aan de longe en dan voorzichtig los