Ik heb een jong paard......

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Ik heb een jong paard......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 10:37

Hallo allemaal,

Ik schaam me er een beetje voor maar ik ga het toch vragen.
Sinds een halfjaar heb ik een Engels Volboed van 5 jaar.
Dit paard heeft een behoorlijk verleden achter de rug en hij was dan ook een down paard toen hij bij me kwam.
Het kon hem allemaal niet zo veel meer schelen en daarbij zat hij over zijn hele lijf helemaal vast.
De veearts had hem al min of meer opgegeven en liet doorschemeren dat ik van dit paard maar niks meer moest verwachten.

Ik heb het daar natuurlijk niet bij laten zitten en heb doorgezocht naar oplossingen om hem beter de maken.
2 maanden geleden heb ik een ostheopaat bij hem laten komen en zij heeft echt wonderen vericht, hij is weer veel soepeler en speelt weer lekker met de andere paarden in de wei.
Met veel liefde, aandacht, geduld en rust is mijn ruintje weer helemaal opgeknapt en is hij in een halfjaar van een down en chagrijnig paard opgebloeid tot een nieuwschierig en vrolijk paard.

Ik heb het laatste half jaar dus zeer weinig kunnen rijden, nu hij weer beter is kan ik dat weer rustig gaan oppakken.
Ik ben nu 24 jaar en rij al vanaf mijn 5de jaar paard.
Ook heb ik meerdere eigen paarden en pony's gehad.
Maar nog nooit een jong paard.

Ik loop nu tegen verschillende problemen aan, mijn paard moet rijtechnisch nog heel veel leren.
Maar ik heb nog nooit eerder een paard dingen moeten leren, de paarden die ik in het verleden heb gehad die konden alles al.
Ik weet daarom niet zo goed wat ik moet/kan doen.

Daarom zou ik heel graag tips van jullie weten, mensen die ervaring hebben met het beleren van een jong paard.
Stappen, draven en galloperen kan hij.
De echte basis is geen probleem meer, maar ik wil zeker weten dat ik hem goed rijd, om problemen aan bijv. zijn rug te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Arrabel op 06-04-06 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

haan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:45

Wat een leuke nieuwe uitdaging voor je! Begin rustig met longeerwerk en bouw het langzaam op eerst zonder longeersingel of zadel, na een week ongeveer ligt eraan hoe je paard het oppakt, een singeltje om en na ongeveer een weekje een zadel erop. Ik ben geen voorstander van touwtjes en bijzetteugels dus zelf doe ik dat niet.
Als je eruiteindelijk op stapt zorg ervoor dat er iemand bij is om je te helpen, stap er alleen op als het vertrouwen tussen jou en je paard 100 % is.

Wees geduldig en zeer consequent dan komt het allemaal goed.

Succes !!

Liene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:47

Via de computer leren hoe je een jong paard moet beleren,is redelijk moeilijk. Ik zou iemand zoeken die er veel van kent en je kan helpen.

Kleine tip=
•Zie dat je paard dus eerst correct aan de longe loopt,dat leert jou al wat gezag over hem hebben en vertrouwen in hem krijgen zonder dat je er al direct op moet.
•Dan,herinner je even wat jij als eerste hebt gedaan als je leerde paardrijden, laat je hem de basis van de basis doen. = Vooral stappen en kleine stukjes draf.

Ik hoop dat je hier al iets mee bent

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 10:48

Sorry, ik was misschien niet helemaal duidelijk.
Hij is zadelmak, hij kan stappen, draven en galloperen, hij is verkeersmak, loopt lekker voorwaarts neerwaarts.
Maar dat is het ook wel.
Wat moet/kan ik nog meer met hem doen?

Liene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:52

Wat wil je dan dat hij nog kan,is er een bepaalde richting waar je met hem naar toe wilt ?

Zunzuncito

Re: Ik heb een jong paard......

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:59

Citaat:
mijn paard moet rijtechnisch nog heel veel leren. Maar ik heb nog nooit eerder een paard dingen moeten leren, de paarden die ik in het verleden heb gehad die konden alles al.

Wat had je dan als idee toen je hem kocht? Ik zou zeggen: neem les, maar daar heb je waarschijnlijk al aan gedacht...
Niet alleen kan je dan gecorrigeerd worden in wat je (on)bewust fout doet, maar door contact te hebben met andere mensen kan je er ook achter komen wat je leuk vind, wat je interesse wekt, kortom: wat je wilt met je paardje.
Succes met je volbloed!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 11:02

Als ik nu ga rijden dan "doe ik maar wat" zeg maar.
Ik weet niet of dat het juiste is.

zijn er dingen die belangrijk zijn om een jong paard te leren?
Als ik hem rijd dan slingert hij best wel, geeft stelling naar buiten, hij valt naar binnen in de gallop, en valt vaak uit elkaar.

Nu ik dit allemaal opschrijf besef ik dat het erg moeilijk is omdat allemaal uit te leggen zonder dat je elkaar ziet.
Maar alle tips zijn welkom!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 11:04

Citaat:
Wat had je dan als idee toen je hem kocht?

Ik dacht dat een jong paard alles al kon, wijken, rechtlopen,piaffe, gallopwissels enz. ik dacht eigenlijk dat hij al ZZ zou lopen.
Duuuuuuhhhhh (sorry hoor, maar ik stel hier een hele normale vraag, en dan krijg je weer zoiets, soms kan ik het hebben maar nu even niet)

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:38

Het is ook belangrijk dat hij niet met zijn hoofd in de lucht loopt, hij hoeft niet aan teugel, maar wel nageeflijk, anders maakt hij zijn rug hol. Als hij slingert is het belangrijk dat je hem voorwaarts houd.

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:38

neem les de instructeur kan dan nieuwe uitdagingen voor jullie bedenken.

ga lekker met ham over zandpaden draven, beetje kilometers maken, omdat je zegt dat hij wel wat slingert heeft hij zijn balans nog niet helemal gevonden als jij erop zit..

heb je niet de mogelijkheid om met hem naar buiten te gaan rij dan lekker veel op de binnenhoefslag, rij in het midden grote voltes zonder dat hij op de hoefslag komt (dus van binnenhoefslag naar binnenhoefslag)...
Om hem een beetje soepel te maken kun je voltes sluiten en weer openen, gaat hij ook goed van op je verschillenden beenhulpen letten..

Heel veel succes met hem!!!!! echt super dat je gewoon bent doorgegaan terwijl de DA het eigenlijk opgaf!!!

Effy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:46

Je reactie op Ekkie vind ik een beetje overbodig en respectloos, volgens mij bedoelde ze alleen maar wat je voor ogen hebt met dit paard en dat is al meerdere malen gevraagd.

Nu nogmaals dus, wat is je doel met dit paard? Buitenrijden? Nou, dat moet me geen probleem lijken zo, daar heb je geen oefeningen in een bak voor nodig...

Dressuren, springen? Ik zie nergens staan dat je les hebt, dus als dat niet zo is lijkt me dat een eerste vereiste. Mensen kunnen hier namelijk wel een heleboel dingen opnoemen die belangrijk zijn om een aankomend dressuur- of springpaard aan te leren, maar het hoe wordt toch wel moeilijk via internet.

Aangezien je zegt dat je paard stelling naar buiten aanneemt, slingert, en naar binnen valt lijkt het me zaak om hem eerst recht te richten. Het uit elkaar vallen in galop is een kwestie van nog niet goed in balans zijn, wat wederom met rechtrichten en van achter naar voren rijden opgelost kan worden. Dit zijn typische jongigheid probleempjes en die zijn simpel op te lossen door het paard in balans te brengen. Maar zoals ik al zei valt vanachter een computer niet uit te leggen hoe je zoiets doet, dus ik zou toch fysiek aanwezige hulp erbij zoeken.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:50

Ik denk dat het tijd is om lekker met hem naar de les te gaan.
Misschien lid worden van een rijvereniging.

Verder zou ik gewoon veel overgangen rijden, voltes enz.
En ervoor zorgen dat hij lol in het werk blijft houden. Dus ook regelmatig naar buiten als dat kan.

Ik ken je gevoel wel een beetje, je zit op een dood spoor. Dat had ik ook.

Dus... op naar de les en daar ervan genieten.
Succes

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:51

Ik zou idd contact opnemen met iemand die verstand heeft in het beleren van paarden. Een jong paard GOED opleiden is Vakmanschap!

SuMii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:07

Inderdaad wat les nemen en proberen eerst lekker neerwaarts en rond en naar de onstpanning te rijden...dus veel overgangen waarbij je paard lekker ontspannen en bij elkaar blijft lopen. Als dat allemaal goed gaateens wat verzameling proberen en als je dat allemaal goed voor elkaar hebt (basis) kun je wat meer oefeningen gaan rijden zoals wijken e.d.

SuMii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:09

O ja en afwisselend rijden is ook goed zodat je paard leert op eigen benen te lopen en in balans te blijven dus veel voltes e.d. en op de rechte lijn ook het hofd rechtrichten...succes!

Maud_82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:17

De ostheopaat die je geholpen heeft, geeft zij niet ook toevallig les Wellicht dat zij je kan helpen met het rijden ?

xDAANTJEE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:22

als hij wat slingerd veel op de binnenhoefslag rijden om hem recht te stellen wendingen rijden etc,

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 14:27

Ik heb net een afspraak gemaakt voor les.
Morgenavond om 8 uur, ik ben benieuwd!

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:56

Arrabel schreef:
Ik heb net een afspraak gemaakt voor les.
Morgenavond om 8 uur, ik ben benieuwd!

Goed gedaan
Veel plezier

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:17

Ik denk dat je je paard juist niet aan de teugel moet gaan rijden ... zorg dat hij zeker lekker over de rug rijd zodat de rugspieren tenminste gebruikt worden ... lekker recht voor je uit rijden . overgangen en tempo wisselingen maken . Later komt dat nageeflijke wel . Bij jonge paarden of paarden die veel problemen hebben gehad ben ik er zoiezo geen voorstander voor het dier aan de teugel te rijden omdat ze eerst op eigen voetjes moeten lopen.En gewoon nog lekker lol met de knol hebben ^^

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 13:22

Gister heb ik zonder zadel gereden zodat ik extra kon voelen wat er met het lijf van mijn paard gebeurt als ik rijd.
Wat heel erg opviel is dat hij rechtsom veel makkelijker loopt dan linksom.
Rechtsom geeft hij netjes stelling en kan mooi voltes rijden.
Maar linksom zit hij helemaal vast!
Hij kantelt zijn hoofd naar buiten en geeft geen stelling meer, de voltes die hij rijd lijken wel vierkanten en het is heel moeilijk om hem hier in te corrigeren.
Hij rent weg en loopt onder me vandaan als we linksom gaan.

Hoe kan ik dit oplossen?
Moet ik nu juist veel linksom gaan rijden zodat hij aan die kan lossen word'?
Of moet ik dit anders aanpakken?

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:02

ik heb wel paardjes ingereden.. ik deej het gewoon erg rustig aan.. Eerst dekje voorzichtig laten wennen en daarme stappen enzo. Daarna deejj ik het bitje in voor maar een paar sec en daarna weer uit en kreeg hij natuurlijk wat lekkers;) paar dagen later kwam het zadel aan de beurt. Heel rustig er op leggen en de eerste keer nog maar niet aansingelen. daarna kan je rustig aansingelen paar dagen later kan je voorzichtig op de rug gaan leunen en dan er rustig op gaan(met hulp wel!!) Eerst lekker aan de longe en dan voorzichtig los

Jamayka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:08

@Lois-Fjordje. Het paard is al zadelmak en de basis zit er al in.

@TS. Ik denk dat les toch de beste oplossing is. Sowieso merk/zie/voel je dingen anders dan wanneer je er op zit. Ik heb dat zelf ook. Als ik iemand dan zie rijden, dan denk ik, je zou wat meer/minder dit of dat moeten doen. Maar als ik dan zelf aan het rijden ben, heb ik geen idee wat er fout gaat. Ik voel dat er iets niet goed gaat, maar niet wat.

Een goede instructrice die bedreven is in het oplossen van fouten kan wonderen doen. Ik heb ook les (sinds kort van iemand anders)en zelfs al in de eerste les had ik een ander paard onder mijn kont.

Wil nog wel even zeggen dat ik het goed van je vind dat je er helemaal voor bent gegaan en je niet hebt laten afschepen met het verhaal dat het toch nooit iets ging worden!!

floortje_82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:13

mag ik je een tip geven laat je paard lekker paard zijn geef hem ook zijn rust lekker op wei enzo
als je hem nog echt wat wil leren en je weet zeg niet hoe het moet
zou ik zorgen dat je goede begeleiding krijgt iemand die na jou idee les geeft

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:23

Je paard is dus scheef (zoals elk paard), dus je instructeur zal vanavond waarschijnlijk met je gaan werken aan het rechtrichten van je paard.

Ik denk dat het handig is om eerst die les maar eens af te wachten, en vooral ook (als hij/zij daar zelf al niet mee komt) om "huiswerk" te vragen tot de volgende les. Dat werkt altijd heel lekker, en zorgt dat je als je voor jezelf rijdt niet doelloos rondjes gaat karren.

Veel plezier en succes vanavond!