Pony héél druk wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Raposa

Pony héél druk wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 22:22

Hallo bokkers!

Ik rij wel eens op pony's, en vaak op van die onwijs drukke. Als je aan het stappen bent dan draven ze bijna, en als je in draf bent dan galoperen ze. Hoe krijg ik ze dan in helemelsnaam terug naar een normaal stap tempo en een normaal draf tempo? Aan mijn (manege) instructeur heb ik op zo'n moment weinig. Want vaak is tie er op zo'n moment niet bij of hij is net heel druk met een ander meisje . Ik vraag wel, daar niet van. Ander les wil ik maar al te graag, maar dat zit er vanwege omstandigheden helaas niet in.. En om nou te stoppen met les? De 'tips' die mijn instructeur geeft om ze terug te krijgen werken niet echt

In ieder geval bedankt!

Groetjes

Showtime_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:25

even longeren van te voren kan je altijd proberen

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:42

Ja inderdaad even longeren.. Als dat niet altijd kan (vb. als je op een manegepony zit) dan zou ik tegen hem/haar veel praten, en aaien etc. Zodat hij/zij rustig wordt. Want vaak zijn ze dan als ze zo doen heel erg druk.

Laurier

Re: Pony héél druk wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:44

langzaam lichtrijden wil ook nog wel eens helpen, en inderdaad beetje proberen gerust te stellen d.m.v je stem en vooral belonen als die dan eens een keer rustig is!

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 03:36

Probeer zelf zo rustig mogelijk te blijven en ontspannen hoe moeilijk dat ook is

supertygetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 03:41

Tja, het ligt toch wel aan welk paard je onder je kont hebt. Soms kan even uit laten galopperen helpen, maar bij een paard wat ik wel eens rijd helpt dat helemaal niet. Daar wordt het alleen maar erger van.
Dat probleem kan of niet opgelost worden of met heel veel consequentie etc.

nienke_storm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:15

of longseren en anders op een heelen kleinen volte zetten

x_Charlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:21

Bij mij op de manege hebben ze ook een erg drukke pony staan, die ook wil gaan draven als je stapt en wilt gaan galloperen als je draaft. Je moet gewoon heel rustig en ontspannen gaan zitten. Je teugels ook niet superstrak houden, daar gaat ie alleen maar harder van lopen. Ook als ie weer harder gaat lopen dan jij wilt, hem gelijk op een volte halve baan zetten. Met galloperen ook; niet rechtuit gaan galloperen, maar gewoon op de grote volte blijven. Als ie dan wat rustiger is en beter luisterd, beloon hem dan, ook met je stem. Deze 'trucjes' doen wij altijd op de manege, en het werkt super!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:43

Ontspannen zitten, contact met de mond houden en vooral niet trekken. Beetje praten tegen zo'n pony, ik moest vroeger altijd liedjes zingen bijvoorbeeld.

Oja, en vooral niet klemmen!

Sioux15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:14

Paard 24/7 buiten....kan dit wegens omstandigheden niet dan moet je helemaal ontspannen gaan zitten....laat alles los....benen van het paard af en handen stil. Adem diep in en diep uit..... zorg dat je je energie omlaag stuurt zodat je paard rustiger word. En blijf vooral veel met hem/haar praten.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Greetz Sioux

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:10

Mijn merrie is een onwijze heethoofd.En uit galoperen werkt echt totaal niet wordt het alleen maar erger,en we galoperen ook alleen op de dag dat ze gewoon onder me kan blijven.Ze komt gewoon buiten of los.Ook van longeren wordt het niet minder het enige wat helpt. Is opvangen,ontspan,opvangen ontspannen gaat ze echt te hard maken we kleine volte soms rij ik er wel heel veel maar dat is het enige wat bij mijn merrie werkt. En hoelanger ik rustig blijf en gewoon netjes probeer te blijven opvangen..op het moment krijgt ze het redelijk door en kunnen we een stap verder weer.Maar druk zal ze altijd blijven

Denk dat dit ' probleem' het echt per dier verschild idd de ene helpt longeren van te voren,de andere uitgaloperen enz

Naimz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:44

Ik ga met SultanLove mee.. Wij hadden ook zo'n druktemakertje op de manege.. Het beste is dan gewoon ontspannen, niet gaan trekken, je teugels niet te kort en voltetjes rijden, hou em bezig..

ik_Floppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:50

mijn verzorgpony heeft er ook last van!
ik los het vaak op door de dingen die ze geod doet te belonen en de andere dingen te negeren, natuurlijk wel eens terug nemen, maar als hij/zij het niet doet dan gewoon maar laten gaan en steeds naar de overkant rijden!

Sioux15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 16:18

Over het algemeen (er zijn uitzonderingen natuurlijk) werkt het oppakken en ontspannen het beste. Maar het komt vooral ook voor bij paardne die de hele dag op stal staan en eens 2 uur ofzo op de wei mogen en evrder gereden worden. Ik zou dan ook gaan rennen als ik een paard was en blij zijn dat ik eindelijk uit die stomme stal mag. Maar goed hier heeft ieder zijn eigen mening over.

Greetz Sioux