Pony héél druk wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Raposa

Pony héél druk wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 20:35

Hallo bokkers!

Ik rij wel eens op pony's, en vaak op van die onwijs drukke. Als je aan het stappen bent dan draven ze bijna, en als je in draf bent dan galoperen ze. Hoe krijg ik ze dan in helemelsnaam terug naar een normaal stap tempo en een normaal draf tempo? Aan mijn (manege) instructeur heb ik op zo'n moment weinig. Want vaak is tie er op zo'n moment niet bij of hij is net heel druk met een ander meisje . Ik vraag wel, daar niet van. Ander les wil ik maar al te graag, maar dat zit er vanwege omstandigheden helaas niet in.. En om nou te stoppen met les? De 'tips' die mijn instructeur geeft om ze terug te krijgen werken niet echt

In ieder geval bedankt!

Groetjes

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:51

Veel wendingen en figuren rijden en vooral terugrijden op je zit. Vooral niet aan de teugels gaan hangen want met touwtrekken verlies je toch. Ook je benen niet afstekn, ook al lopen ze nog zo hard. Zonder benen heb je helemaal geen controle meer. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 23:15

Probleem is dat jij niet de enige bent die op deze paarden rijdt. Met een uurtje in de week ga je dit niet oplossen.

Equidea

Re: Pony héél druk wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 23:18

Na 2 jaar 4/5 x per week is het bij chris er nog steeds niet helemaal uit dus met 1 uurtje in de week heb je het er niet uit.

wat je kan doen is goed achterover zitten, proberen nagevelijk te rijden en inhouden.

Raposa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 06:55

Jullie denken nu allemaal dat het om manegepaarden gaan? Dat is niet echt zo. Oke, soms rijd ik wel op zo'n drukke manegepony, maar dat is lang nog niet zo heel erg. En die krijg je ook een heel stuk makkelijkere terug. Ik rijd veel op andere pony's buiten de manege. Ik krijg daar helaas geen les op (kan niet vanwege het niet beschikken tot trailer) En Prive-les mag niet.. Maar het gaat dus niet om manegepony's gewoon 'eigen pony's' die ik ong. 5 a 6 keer in de week rijdt. Sorry dat ik dit er niet bij heb gezet, maar iig bedankt!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 06:57

Vooral niet inhouden

hand los, been eraan en zitten op je kont

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 07:55

Dit hoort hier niet denk ik, maar bij Rijtechnisch, ik tem wel even

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:09

Ik heb het verplaatst.

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:11

Zelf heeel rustig blijven, en die rust over brengen op je paard. Niet teveel aan de teugels zitten, niet trekken. Wel contact houden maar zorg dat je geen machtstrijd krijgt.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:44

KiWiKo schreef:
Vooral niet inhouden

hand los, been eraan en zitten op je kont

jep! dit is DE tip. als je namelijk je been gaat afsteken dan is je paard dus niet aan het been. en als je inhoud dan gaat het paard alleen maar harder. dus druk eraf en rustig op de volte zetten en rustig proberen weer terug te gaan naar een langzamer tempo, niet trekken, want dan maak je je paard onzeker en wordt het bang van je hand. het dier moet erop kunnen vertrouwen dat jij zacht blijft in je hand.

verder idd op je kont blijven zitten, hierdoor blijft je paard in balans anders haal jij hem daaruit en gaat het door onbalans weer rennen. dus een stabiele onafhankelijke zit met stille maar meegaande hand blijven rijden.

succes!