pony neemt bit vast

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan

pony neemt bit vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 19:39

nou ik heb soms wel een redelijk lastige pony.
(hij kan heel lief zijn en mooi in de hand rijden enzo)
ze soms haar bit vast (meestal rechts) en dan kan ik haar
niet meer sturen, ze begint dan heel hard te rennen.
ook als ik wil galopperen heeft ze nogal veel protest, ze schud dan
haar kop heen en weer en zwiept met haar staart in de lucht
(net rodeo). nu is het wel al veel minder dan in het begin.
maar soms heeft ze van die dagen dat je er niets mee kunt aanvangen

heeft dat misschien te maken dat ze merrie (merriestreken heeft) is?
en wat kan ik doen als ze haar bit vastneem en wegvlucht?

ik rij met een gewoon trence bit.
maar op jumping moet ik soms een zwaarder nemen omdat ik
ze dan niet kan houden (neemt bit dan vast)
maar dat komt denkik vooral door mijn zenuwen :o

iemand tips?

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 03:38

Een bit kopen die hij niet vast kan pakken. en die zijn er echt wel

Peperkroket

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:09

hmm zou ik niet doen, een ander bit. Het moet ook gewoon op te lossen, zonder meteen zo'n bit te kopen. Dan zal ze het nooit leren.
misschien moet je gaan longeren ofzo? weet niet.. heb er niet heel veel verstand van, maar ik denk iig niet dat je meteen zo'n ander bit erbij moet pakken.

viperlover

Re: pony neemt bit vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:22

heej ik heb ook last gehad dat mijn pony zijn bit vast hield en nog wel eens maar het kwam ook omdat hij ook rechts helemaal vast zat dus heb ik hem naar een masseur gebracht het heeft goed geholpen meschien is dat wel een goeie tip.
maar het zijn denk ik geen merrie streken want ik heb een ruin en die doet het ook maar een ander bit hielp bij mij ook niet ik had een rollerbitje gekocht en daar horen ze niet vast op te houden maar..dat deed die wel dus ik denk dat het gewoon goed oefenen word en lekker door trainen het komt wel weer goed bij mij duurde het ook 1/5 jaar groetjes

jolijneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:25

"Een bit kopen die hij niet vast kan pakken. en die zijn er echt wel"

waar paardrijden ophoud begint de zadel kamer zeker!

ik kan zo niet zeggenwat er is met je pony, misschien last van zijn rug? in iedergeval niet rechts trekken, ze is toch veel sterker dan jij.

maar ik zou het aan iemand vragen met verstand die bij jou in de buurt staat, zodat ie kan zien wat je pony precies doet

Jaan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 20:38

viplover, wat jij zegt klopt. mijn pony heeft van die dagen dat ze helemaal vast zit recht. dan is het moeilijk om te wenden en loopt ze met haar kop naar buiten, ik denk niet dat dit aan mij ligt, want bij een ander paard lukt rechts weer helemaal. ik zal dan maar eens naar een masseur gaan, ik hoop dan wel dat ze braaf is, want ze is niet zo scheutig op dierenarts en hoefsmid.
en ja een ander bit helpt niet, ik heb een "sterker" bit en hier kan ze haar bit zelfs nog makkelijker vast nemen, dan bij een gewoon.
maar bedankt voor de tip!

hakkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:25

mijn ruintje deed dit ook en ook met buitenritten...egt levensgevaarlijk natuurlijkeen onstuurbare pony die t bit vast heeft.. ik heb het toen ook nagevraagt en kreeg de tip om een dubbel gebroken bit te nemen, die kunnen ze niet vast pakken.
dit heb ik idd gedaan en het werkt echt super, heb bijna een jaar met dat bit gereden en rij nu weer met een gewoon bit en alleen op buitenritten voor de zekerheid met dubbel gebroken bitje.

nienke_storm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:10

hey dat doet mijn pony ook moet je een rolletjesbit kopen dan gaat die rollen als die het bit vast wild pakken

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:22

Hoe los en gymnastisch is het paardje waar het om gaat? Je hebt kans dat het een uitvlucht is om aan deze spieren te werken. Vandaar, probeer dus vooral aan het begin in stap lekker veel voltes/ alngenvoltes en stelling te vragen op lange zijdes bv. Voorkom dat jij dat doet door rechts strak te houden.

Misschien vind deze pony rechts loslaten moeilijk, waardoor jij reageert door rechts gespannen te houden, waardoor paard rechts nog meer vastpakt etc..

Een paard dat iets moeilijk vindt, kan nog wel eens eindigen met een ruiter die ongemerkt toch iets fout doet bedoel ik..

Al sjij rechts niet teveel druk op aanneemt, kan je paard het bit ook niet vastpakken en sterk worden..

Houdt je dit paard niet te strak, waardoor deze geen bewegingsruimte heeft. Dat zou namelijk de reactie in de galop kunnen verklaren..Loopt je paard wel op eigen benen, kun je in draf bv je paard laten halsstrekken zonder dat deze onder je vandaan rent? Misschien rijdt je teveel met je handen ipv je zit.

Wat raad je instructrice je verder aan en wat vind zij ervan?

Jaan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 10:35

vroeger reed ik wel veel met men handen, maar dat probeer
ik nu af te leren. maar ik rij wel met redelijke losse teugel.
het probleem is dat ze recht altijd met haar hoofd naar buiten
loopt en dan probeer ik binnenstelling. ik denk
dat ze daarom soms irritant wordt, meestal heb ik dit op
jumping voor (ik ben dan heel zenuwachtig) dus ik denk dat het
aan mij ligt dan.