Wat is de BESTE manier om je paard terug te nemen!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M3isSi3j

Wat is de BESTE manier om je paard terug te nemen!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 10:46

Als die niet meer te houden is!?

De aanleiding van mn vraag is de volgende situatie: ik heb een merrie die nogal heet is met tijd en wijlen.. Ik moet over de rijksweg waar honderden vrachtwagens, auto's en ander verkeer op nog geen meter afstand keihard voorbij razen (80km/h).

Op de terugweg wilt ti merrie nog wel eens raar gaan doen (lees: op der plek galoperen, met 4 benen van de grond, onder mn vandaan willen rennen, uithalen naar alles wat passeerd ed.) Het wilt dus nog wel eens gebeuren dat als ze op der plaats galopeerd ze onder me vandaag schiet..

Welke methode is vriendelijk, veilig en efficient om een paard terug te krijgen volgens jullie!?

arjaaaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:15

T is geen manier om haar terug te krijgen, maar ik zou op dat stuk, over de snelweg afstappen. Ik zou het een stuk veiliger vinden.

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:31

afstappen, weet ik niet. als ze er dan van door gaat, dan sta je daar. weet ook niet wat echt prettiger is dan erop of er naast. kan je de handen niet laag zetten? of juist hoog? een zweepje tussen jou en het verkeer? je schrijft dat ze het doet, op de terugweg. ben je dan alleen? kan er niet iemand je tegemoet fietsen? of iemand die haar een tijdje begeleid (er voor lopen). moeilijk geval. volgens mij kan je beter niet in een hoog tempo over het stuk heen. zal eens een vriendin vragen die moet ook altijd de rijksweg over.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:32

Ik verplaats het even naar praktische problemen.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:37

Afstappen..
Mijn paard doet dit ook en ik weet ook geen enkele manier om haar vriendelijk terug te nemen.
Meestal als ik blijf zitten eindig ik met een hoop getrekt in de mond, of we liggen in de sloot. Daarom stap ik af..

Nu hoef ik niet noodzakelijk naar buiten. Dus ga ik ook niet meer alleen op buitenrit. Ik ga nu alleen met een ander paard of iemand met fiets op stapritjes..
Mijn paard doet het ook alleen als ze mag draven of galoperen. Als ze een galopje of drafje heeft gedaan draait ze helemaal door.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:12

Als je ruimte hebt, kun je voltes stappen. Dan hoeft je paard niet stil te staan en het is voor jou makkelijker om te blijven controleren.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:38

Opvangen en ontspannen en paard proberen zoveel mogelijk op gemak te stellen voor zover dat mogelijk is. Ik had vroeger ook altijd een bloedkikker onder me. En vooral bij parades was net een hert... of kangaroo. Opvangen en ontspannen was op dat moment de enige optie. Langs rijksweg is het natuurlijk wat anders. Afstappen is dan ook een optie, tot paard wat meer rustiger word en meer wend want ja je bent alleen en stel dat er wat gebeurd, het heil is niet te overzien en je wilt niet weten wat er allemaal kan gebeuren.

Sily

Re: Wat is de BESTE manier om je paard terug te nemen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:43

Bij Par doe ik het hetzelfde als Bets zegt.

Maar zij heeft het helaas op elke weg, druk of rustig, welke kant we ook opgaan

Maar idd, rustig diep gaan zitten, ontspannen en ik hou dan mijn been eraan omdat ze anders gaat huppelen.
Ook mijn teugels hou ik los/ontspannen maar wel zo dat ik haar meteen kan terug nemen als ze naar voren gaat, waarna ik meteen weer ontspan.

Het werkt iig wel.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 16:09

volgens mij begrijpt hier niemand wat ik bedoel..

Mijn vraag is: Wat doe je als ti ervan door gaat.. Niet hoe voorkom ik dat ti er vandoor gaat!!

Het is ook geen practijk probleem.. het is een discussie!

Sammiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:01

Jezelf zwaar mogelijk maken, jezelf in het zadel duwen.
Goed achterover blijven zitten zodat je er niet elk moment af valt.
En het belangrijkste, je lang maken, opproppen helpt niet, dan val je alleen maar sneller.

Zolang je paard niet bokt, of je bent niet op buitenrit, het is niet glad, gevaarlijkheden.

Zoek eerst uit waarom je paard er vandoor gaat, is het automatisch, of omdat je paard schrikt.
Als je paard automatisch wegspringt, heeft ie of ergens last van, of is wel erg eigenwijs.

Annemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:04

Als hij er vandoor gaat:
- niet in de stress proberen te schieten
- je zwaar maken en diep in je zadel proberen te ziten , hakken uitdrukken, niet voorover hangen
- niet te hard trekken, dit werkt soms averechts

Rachel_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:12

Eerst kijken wara het ana kan liggen, neem een vriendin/ vriend mee die mee kan lopen en het paard goed belonen als het goed gaat..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:47

Citaat:

Hoezo een discussie?
Wil je geen tips dan wat je bij jou paard moet doen als hij al aan de kletter is?

Sammiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:52

Ik denk dat ze bedoeld dat sommige een andere manier gebruiken.
en met een discussie op een betere manier, of andere manier komen dan dat ze bijv. nu zou gebruiken.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 23:04

runningkawa schreef:
Citaat:

Hoezo een discussie?
Wil je geen tips dan wat je bij jou paard moet doen als hij al aan de kletter is?

nee ik wil geen tips of adviezen.. ALS mn merrie onder mn vandaan vliegt weet ik wat de oorzaak is, weet ik hoe ik der terug moet nemen en heb ik der binnen 200 meter weer onder controlle..

Waarom een discussie? Omdat mensen het altijd beter weten, dat is menselijk. Ik ben benieuwd wat mensen denken dat DE methode is om een paard terug te krijgen als ti ervan door gaat.. Of het nou op een rijksweg is, op een ruiterpad, in de bak of op het strand..

Ben gewoon benieuwd wat iedereen van ieder zn methode vind en wat eruit komt..

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 23:45

Eerst je paard in de rijbaan leren halt te houden , met een slap teugeltje stil laten staan en dit ook belonen !!! Doe dit eventueel samen met een ander heel rustig paard . Pas als je dit goed onder controle hebt ga je samen met rustig paard een buiten rit maken . Ga op de heenweg zo nu en dan halthouden en dit ook weer belonen natuurlijk . Als je de weg over moet steken(ik geloof dat dat niet anders kan) ook weer samen met ander paard rustig halthouden evt. dat iemand jou paard vasthoudt weer belonen en rustig oversteken . Misschien helpt het zo ?
buitenrit eerst in stap houden , de rust erin houden !

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 23:49

Voorkomen is beter dan genezen !!!!!

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 08:33

ben het met je eens andafries.. maar ik ben er van overtuigd dat als een paard wilt gaan, hoe goed je hem normaal ook onder controlle hebt en hoe goed je ook kan rijden, dat er toch geen houden meer aan is..

als het altijd voorkomen kon worden, zou er nooit meer een paard vandoor gaan! Het gaat er nu over: wat doe je als je paard er wel vandoor gaat!

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:56

Nou ik denk dat je alles eraan moet doen om het te voorkomen. Als ik jou verhaal goed gelezen heb , gaat jou paard regelmatig aan de haal , met zo'n paard zou ik dus nooit alleen de weg op gaan.
En een paard kan natuurlijk altijd schrikken en dan aan de haal gaan . Advies rustig blijven en niet gaan trekken ( is moeilijk , meeste mensen doen dat toch ), want als je gaat trekken raakt het paard nog meer in paniek . Op houdinkjes geven mag natuurlijk wel. Tja en kijk maar waar het schip strand , en als je iets kan sturen zorg dat je bij de weg weg blijft ,succes ermee.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 09:01

Het is afhankelijk van wat je verstaat onder "aan de haal gaan".. Mijn paardje doet altijd raar, op der plek draven, dribbelen, bokken, op de plek galoperen, met 4 voetjes van grond is min of meer normaal ondertussen..

Bij ervan door gaan versta ik dat ik in galop terug kom thuis! Dit gebeurd misschien 1x in de 5 a 6 maanden (ligt ook een beetje aan het weer enzow..). Ik heb tijden gehad dat het echt eng was, toen heb ik ook besloten om te rijden met een pessoabitje met dubbele teugel. Die 2de teugel nam ik alleen op als ze ervan door ging en niet meer terug te rijden was.. DIt is gelukkig maar 1x voorgekomen!

Ik denk dat het heel moeilijk is om te oordelen of je wel of nie tmet zn paard naar buiten meot gaan! Als ik het neit doe, zal ik nooit meer van ht erf af kunnen! Simpelweg omdat ze dan alleen maar gekker word de keer dat ik aan de weg kom..

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:56

Of je gaat met de trailer (als je die hebt tenminste)ergens naar het bos of strand. En eens kijken wat jou paard dan doet . Dan weten ze de terug weg vaak niet. Niet naar huis terug rijden maar naar de trailer. Paard is heel goed in het terug vinden van zijn erf . Zo hebben wij een paard gehad (voor de koets loopt) ,we waren al een paar jaar verhuist en toen kwamen we een keer langs het oude huis en daar wilde ze het erf op gaan, wel slim he!!!

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 09:57

Dat is idd wel een hele goeie!!! Had ik zelf nog niet bedacht!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:04

Ik krijg de indruk dat het paard graag - te graag - terug naar huis wil.
Je kunt proberen om het paard af te leren dat de terugweg betekend dat hij ook echt naar huis gaat. Dus even voor de weg die je overmoet, keer je om en ga je dezelfde weg weer terug die je gekomen bent.

Het er vandoor schieten voorkom je niet, wel kun je er voor zorgen dat je hem snel terug hebt. Een mogelijkheid is de One Rein Stop zoals hij hier wordt uitgelegd:

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 10:12

Ok.. ff voor de duidelijkheid, en de 3de keer.. dit is geen topic voor goed bedoelde adviezen! Zn probleempaard heb ik ook weer niet hoor! Die 2x per jaar dat dit paard 100 meter onder me vandaan schiet overleven we wel! VOlgens mij is er geen ruiter die iedere dag rijdt die nooit zn paard 200 meter kwijt is in een jaar!

Gooi er maar een slotje op, heb op advies van Apple een nieuw topic geopend bij Discusie

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:17