Omdraaien op de volte

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Omdraaien op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 22:41

Ten eerste, ik neem elke week les
Ok, mijn paard heeft dus een heel leuk trucje, als we op de volte op de rechterhand zitten en we naderen terug de hoefslag (dus bv volte e-b-e, dan bij b of e) is hij op een fractie van een seconde gedraaid en zitten we op de linkerhand..

Nu doet hij dit al vanaf de moment ik hem kocht (later gebleken dat het hem niet werd afgestraft bij het inrijden of niet meteen.) Hij doet het dus ook enkel op de voltes op de rechterhand (ook tevens zijn slechte kant) Bijna altijd bij de volte A, E of B, heel amper bij de volte C.. Hij doet het ook niet altijd, hij heeft het maanden niet gedaan, en dan opeens doet hij het 10 keer in een les.

Als het hem toch gelukt is om te draaien (ik beschik over een tank van een paard op zo'n moment ) dan draai ik hem zo snel mogelijk terug (soms botst hij daarbij met zijn hoofd tegen de kant, schrikt hem niet af) en ga meteen terug in draf of galop. We hebben ook al uren telkens op dezelfde volte gereden..

Dus ik vraag nu voor enkele tips

SarahJ

Re: Omdraaien op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:54

Je schrijft dat dit gebeurt op zn slechte kant (rechts).
Ik leid hieruit af dat hij zich op zo'n moment niet laat begrenzen op de buitenteugel (= links). Neemt je paard de buitenteugel aan op zo'n moment? Zo niet, dan moet je hieraan gaan werken, zodat je hem met je buitenteugel kan sturen, en op de volte houden.

Farjen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 23:06

Met zijn slechte kant bedoel ik zijn minder soepele kant. Hij laat hem wel begrenzen maar op zo'n moment let hij nergens op. Niet op been, niet op een zweep, ..

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:15

Idd, zijn minder soepele kant .
Op deze kant pakken ze de binnenteugel vast, en de buitenteugel niet (of minder) aan, omdat ze minder gemakkelijk buigen .

Probeer hem voor te blijven, en hem goed met je binnenbeen naar die buitenteugel te drijven. Probeer contact te houden op je buitenteugel.

NessaX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 00:28

soms doet mijne ook zo, maar hij doet da zo traag da ik me kan voorbereide en hem derek terugpakken

gewoon blijven trekken, hij heeft anders gewonne als die op linkerhand fijn verder rijdt.

gewoon direct op de rechterhand terugzetten

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:47

Jij geeft aan dat dit zijn mindere soepele kant is en dus meer druk hebt op je binnenteugel. Als ruiter zijnde heb je dan snel de neiging om ook aan die binnenteugel te zitten. Je paard zal dan als het ware nog harder terug gaan trekken. Probeer een gelijke druk te krijgen op beide teugels. Rijdt hem echt met je binnenbeen naar je buitenteugel toe. Houdt je buitenteugel bij de hals en begrens hem daarmee en je buitenbeen waaks iets achter de singel. Je moet hem voor proberen te zijn. Makkelijk gezegd, maar dit is wel de oplossing. Voelen, probeer te voelen wanner je paard om wilt draaien. Als hij dan ineens vanaf de rechtervolte linksafwilt, blijf hem dan ten aller tijden met je been voorwaarts rijden. Wat ook kan helpen is, om je zweepje in je buitenhand te nemen en zodra hij dan om wilt draaien, hem een klein tike op zijn schouder te geven.

Succes.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:52

Ik vermoed ook dat je misschien te weinig begrensd met de buitenteugel, misschien zit je zelfs ongemerkt wel meer aan de binnenteugel waardoor hij scheef loopt. Zorg ervoor dat je voordat je weer op de hoefslag draait zijn voorhand niet naar buiten gericht is. Niet alleen het hoofd dus de goede richting sturen, maar juist zijn lijf. Als de voorhand te veel naar buiten is en zijn achterhand meer naar binnen loopt zijn lijf (ondaks binnenstelling) haaks de bakrand op. Hoofdhouding anders en hij is je te slim af.

Wel eens geprobeerd juist als je weer de hoefslag op komt met je buitenbeen naar binnen te duwen?

Als ie je weer eens voor is, terugdraaien naar waar die heen moest en inderdaad doorgaan met je oefening. En verder kan ik me voorstellen dat urenlang op die moeilijke kant rijden niet werkt. Hij vind het al moeilijk en dan zo´n tijd lang telkens hetzelfde rondje maakt het niet echt afwisselender. Juist dat geeft je paard een reden om extra weer onder die volte op de moeilijke hand uit te komen misschien op den duur.

Succes!!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:55

Verder kan je voordat ie dat doet teruggaan naar stap, waarschijnlijk kan je hem dan wat beter begrenzen. Ben je het moeilijke punt voorbij dan ga je weer verder met wat je aan het doen was. Verdedr inderdaad werken aan het op twee teugels rijden.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:47

Idd goed begrenzen, rijd op een paard dat me eerst ook constant zo voor de gek hield. Nu doet hij het nog af en toe, als ik niet goed zit op te letten.
Ik begrens hem heel duidelijk met mijn buitenteugel. Daarnaast ben ik heel bewust gaan rijden met mijn gewicht. Ik merk dat als ik mij n gewicht aan de buitenkant heb, het voor hem heel makkelijk is om te draaien ( hij zoekt dan eigenlijk juist het balanspunt ). Als je je gewicht aan de binnenkant hebt dan draait hij automatisch de volte in. Bij mij heeft deze bewustwording echt veel geholpen.