Iemand ervaring met de "One rein stop"?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rosemarie

Iemand ervaring met de "One rein stop"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 12:09

Afgelopen vrijdag is mijn paardje er vandoor gegaan. Er zat geen rem en geen stuur meer op. Ze hield haar hals compleet stijf, dus "omtrekken". Op een gegeven moment drong het tot haar door dat ik riep dat ze moest stoppen en minderde ze vaart en kreeg ik de controle weer terug.

Ik vond dit zo eng dat ik dit eigenlijk echt nooit meer mee wil maken op de openbare weg! Nu had ik al veel gehoord over de "one rein stop" maar heb nog geen ervaringsverhalen gehoord.

Wie heeft zijn/haar paard/pony de "one rein stop" geleerd en heeft er in de praktijk ervaring mee (bij ervan door gaan bedoel ik dan)?

xxsweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:13

Ja dat vindt ik ook wel interessant
Ik laat even een berichtje achter

Klaasje

Re: Iemand ervaring met de "One rein stop"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:16

Vervelend!
Heb helaas geen tips voor je, sorry.

Anders ga je westernrijden?

Luckystory

Re: Iemand ervaring met de "One rein stop"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:18

Persoonlijk ben ik daar niet zo voor, omdat mijn merrie nogal wat evenwichtsproblemen heeft en geregeld tegen de vlakte gaat. Daarom ook dat ik ervoor kies haar geen ORS aan te leren.

Maar als je echt geintersseerd bent, kijk dan eens op paard natuurlijk, daar staat het heel begrijpelijk uitgelegd.

Rosemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 13:05

Ja, de uitleg snap ik wel, maar ik wil graag weten van mensen of ze er in de praktijk ook wat aan hebben gehad.

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:39

die van mij kan het maar ik durf er niet met een halster zoals hun zeggen het te doen. Gewwon 1 teugel los en de ander strak dat is het eigenlijk let wel op je kan op je plaat gaan al staat daar van niet. Je paard reageert wel op het comando dus draait om maar weet niet hoe. het is voor mij een laatste uitvlucht ik probeer der meestal nog harder te laten gaan als er plaats voor is in een berm ofzo gewoon harder laten gaan en toen ging ze denken van wat ik aan het doen was en stopte ze

Rosemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 17:51

Maar ze reageerde dus wel op het commando? Stopt ze dan abrupt of krijg je weer controle over de snelheid/richting?

Nog harder laten gaan vind ik niet echt een oplossing... Zeker niet in het verkeer. Dat kan goed fout aflopen als je op een auto klapt: jij in de kreukels, bestuurder in de kreukels, veel blikschade en een paard dat naar de slager kan. Ik ga liever met paard en al onderuit dan dat ik andere mensen ook nog eens in gevaar breng.

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:03

dat van harder gaan kan bij mij makkelijk ij vaak op strand is alleen een optie als het rustig is in een polder ofzo en je weet dat je nog een tijdje rechtuit kan.

bij de stop staat omgedraait en dan binnen een paar seconden dus als het glad is lig je op je snufferd.

maar is een goede nootstop voor als der geen andere opties meer zijn meestal probeer ik 1ste een volte en daarna de ORS. als laatste hulpmiddel. als de weg te dichtbij komt anders laat ik er vrolijk nog harder gaan en nu gaat ze bijna nooit meer.

lorretafan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:03

ik heb mijn paard deonerein stop geleerd toen ik haar op haar derde kreeg en ik moet zeggen dat het een uitstekende manier is om te remmen (ik heb hem in het begin vaak nodig gehad toen mijn paard de eerste keren buiten was) kijk anders even op paardnatuurlijk.nl en zoek de onereinstop maar