Correcte stand van de beugels aan de voet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nulnulzeven

Correcte stand van de beugels aan de voet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 11:50

Ik vraag me af wat nu eigenlijk de correcte stand van de beugels aan de voet is. En of andere methodes beter zijn dan wat ik aangeleerd krijg. Allereerst een simpele vraag die ik aan mijn instructeur stelde maar ik kreeg er geen echt antwoord op.

Als ik de beugel aan de bal van de voet heb, dan kun je de beugel recht of schuin aan de voet zetten. Voor zover ik weet is schuin beter, maar naar welke richting moet hij? Als ik de vorm van mijn voet volg dan moet de binnenkant naar voren steken want zo lopen mijn tenen tenslotte ook. Maar zoals ik geloof dat mij verteld is wijst juist de buitenkant van de beugel naar voren.

Verder vraag ik me dus af of andere methodes handiger zijn...
Mijn instructeur van gisterenavond heeft pas geleden een heel goed resultaat behaald op het nk springen en sinds toen leert hij iedereen aan de beugels aan de dikke teen te houden (voorkant tegen de dikke teen en dan de beugel plat tegen de binnenkant van de voet gedrukt). Dit zou de beenligging bevorderen en de mogelijkheid geven de hakken nog verder uit te drukken. Niet erg comfortabel en ik ben er iets meer aan gewend, maar vindt het nog steeds niet erg handig rijden. Bovendien spring ik niet dus vraag ik me af of als het voor springen zo geschikt is of het dat ook is voor dressuur / recreatief rijden...

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:44

Alsof ie daardoor z'n goeie resultaten heeft gehaald Beetje apart. De beugels horen gewoon onder de bal van je voet. En gewoon recht. Wat trouwens met de standaard beugels niet altijd mogelijk is, omdat ze door de beugelriemen gedraaid worden.)

nulnulzeven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 14:33

euh, volgens mij zijn er topruiters die dat bedacht hebben (beugel tegen de dikke teen) dus wat dat betreft zal er wel iets bij zitten. En ik neem aan dat hij het goede resultaat voornamelijk behaald heeft door gewoon goed te rijden en trainen

Ik heb wel vaker gehoord dat de beugels ietsjes scheef beter is...

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:19

ik heb beugels altijd beetje schuin. als je van boven af bekijkt is het een beetje \ deze stand bij mij ( niet zo heel overdreven) dan je aan binnenkant iets meer nij de tenen hebt en dan buitenkant iets verder naar achteren. Beetje moeilijk uit te leggen zo, hoop dat je me begrijpt

Groetjes Dominique

nulnulzeven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 21:15

Je zegt dus met de binnenkant van de beugels naar voren gericht?

Goofy44

Re: Correcte stand van de beugels aan de voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:49

De kleine teen iets hoger dan de grote teen. Hierdoor komt de kuit beter tegen het paardenlijf. Als je de voet dan alleen nog goed houdt, links in de stand 11 uur en rechts in de stand 13 uur, dan is alleen het indrukken van de hak voldoende om het goede deel van je onderbeen (kuit) aan te laten zetten en zo kuit of been te geven. Je hoeft niet te knijpen met de kuit of te schoppen met je voeten om hulpen met je benen te geven. Er is dan geen enkele kracht nodig om kuithulpen te geven en je zit meer ontspannen en meer op je eigen evenwicht. Voor het paard is dit kuitcontact wat hulpen betreft ook veel duidelijker. Als je naar de bewegende benen van de ruiter kijkt tijdens rijden, dan is het simpel om te zien, dat het voor een paard heel moeilijk is om een bedoelde kuit- of beenhulp te kunnen onderscheiden van de steeds terugkerende kuitdruk van de ruiterbenen, omdat die niet stil liggen en verkeerd aanleggen. Je moet deze houding van de voet niet afdwingen, dat geeft alleen maar spanning. Het moet zo soepel en gemakkelijk gaan, dat het automatisch gaat.

nulnulzeven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 23:42

Hmpf, in draf mijn benen stil houden is best lastig alhoewel me dat steeds een beetje meer lukt (maar er is nog veel beweging) In stap en galop is het geen enkel probleem; dan zit ik alsof ik nooit ander heb gedaan voor mijn gevoel. Niks schuift verplaatst of beweegt tenzij ik dat wil

Maar zo te zien verschillende theorieen over wat goed is?

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:07

Goofy44 schreef:
De kleine teen iets hoger dan de grote teen. Hierdoor komt de kuit beter tegen het paardenlijf. Als je de voet dan alleen nog goed houdt, links in de stand 11 uur en rechts in de stand 13 uur, dan is alleen het indrukken van de hak voldoende om het goede deel van je onderbeen (kuit) aan te laten zetten en zo kuit of been te geven. Je hoeft niet te knijpen met de kuit of te schoppen met je voeten om hulpen met je benen te geven. Er is dan geen enkele kracht nodig om kuithulpen te geven en je zit meer ontspannen en meer op je eigen evenwicht. Voor het paard is dit kuitcontact wat hulpen betreft ook veel duidelijker. Als je naar de bewegende benen van de ruiter kijkt tijdens rijden, dan is het simpel om te zien, dat het voor een paard heel moeilijk is om een bedoelde kuit- of beenhulp te kunnen onderscheiden van de steeds terugkerende kuitdruk van de ruiterbenen, omdat die niet stil liggen en verkeerd aanleggen. Je moet deze houding van de voet niet afdwingen, dat geeft alleen maar spanning. Het moet zo soepel en gemakkelijk gaan, dat het automatisch gaat.

dit heb ik inderdaad ook gehoord. heb altijd ontzettend veel last gehad om mn benen (voeten) stil te houden. maar door de stand van mn voeten te veranderen zoals hierboven werkt het voor mij erg goed! veel oefenen en inderdaad veel rijden (kilometers maken).

samyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:17

Ik heb mijn beugels volgens mij gewoon recht aan mijn voeten zitten, aan de bal van mijn voet. Voorheen had ik altijd schuine beugelrubbers, maar nu gaat het ook goed met rechte, zit zelfs nog iets lekkerder vind ik.

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:59

Ik heb pas een centered riding les gehad en kreeg daar de kleine tip om mijn voet iets verder in de beugel te doen. Dan druk ik mijn hak ook iets minder uit en steekt mijn been niet meer naar voren. Een uitgedrukte hak is namelijk niet meer soepel, een gewone horizontale voet is beter.

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:58

ooooooooow, ik eb iets doms gezegt, toen ik verstuurde d8 ik al ineens, is het wel goed wat ik zeg. vanmorgen weer gereden en de beugel heb ik dus andersom in dan tekentje wat ik gebrukt heb. Ik heb dus bijn mijn kleine teen de beugel en dan iets schuin naar binnen en achteren / zo dus!!! je kan ook robbertjes kopen voor in je beugels die aan ene kant hoger zijn dan aan de andere kant, zo druk je je hakken ook meer naar beneden

nulnulzeven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 15:58

DendroFleur schreef:
Ik heb pas een centered riding les gehad en kreeg daar de kleine tip om mijn voet iets verder in de beugel te doen. Dan druk ik mijn hak ook iets minder uit en steekt mijn been niet meer naar voren. Een uitgedrukte hak is namelijk niet meer soepel, een gewone horizontale voet is beter.
Daarom vraag ik mij altijd af in de les hoe ik mijn hakken uit kjan drukken en kan veren in de enkels. Die aanwijzing heb ik altijd tegenstrijdig gevonden

Mareska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:40

Lynn_Nikita schreef:
ooooooooow, ik eb iets doms gezegt, toen ik verstuurde d8 ik al ineens, is het wel goed wat ik zeg. vanmorgen weer gereden en de beugel heb ik dus andersom in dan tekentje wat ik gebrukt heb. Ik heb dus bijn mijn kleine teen de beugel en dan iets schuin naar binnen en achteren / zo dus!!! je kan ook robbertjes kopen voor in je beugels die aan ene kant hoger zijn dan aan de andere kant, zo druk je je hakken ook meer naar beneden

Idd, zo komt je voet al wat schuin in de beugel te zitten en staan de voeten automatisch al verder naar binnen gericht. Ik heb die blokken ook aan mijn beugels zitten, maar ik vind ze persoonlijk niet zo fijn zitten, ik krijg er last van aan mijn enkels. (Ik geloof dat het ook niet zo goed voor je enkels is)

Madelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:59

Goofy44 schreef:
De kleine teen iets hoger dan de grote teen. ... Je moet deze houding van de voet niet afdwingen, dat geeft alleen maar spanning. Het moet zo soepel en gemakkelijk gaan, dat het automatisch gaat.

Ik heb het stukje een paar keer gelezen, maar toch vraag ik me af hoe je dan je kleine teen hoger houd: door meer 'gewicht' op de binnenkant van je voet te brengen? Klopt dat? En helpen die schuine beugelblokjes dan ook of is dat nog niet voldoende?

nulnulzeven schreef:
Daarom vraag ik mij altijd af in de les hoe ik mijn hakken uit kjan drukken en kan veren in de enkels. Die aanwijzing heb ik altijd tegenstrijdig gevonden
Het uitdrukken van je hakken is ook als aanwijzing bedoelt om spanning in je kuiten te krijgen en je benen niet op te trekken. Het veren in je enkels wordt inderdaad moeilijk als je je hakken vastgezet hebt ja. Het valt me trouwens vaak op dat in sommige manegelessen zo op het uitdrukken van die hak wordt gehamerd, dat sommigen zichzelf aanleren hun enkels vast te zetten.