Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Beetje apart. De beugels horen gewoon onder de bal van je voet. En gewoon recht. Wat trouwens met de standaard beugels niet altijd mogelijk is, omdat ze door de beugelriemen gedraaid worden.) 

Goofy44 schreef:De kleine teen iets hoger dan de grote teen. Hierdoor komt de kuit beter tegen het paardenlijf. Als je de voet dan alleen nog goed houdt, links in de stand 11 uur en rechts in de stand 13 uur, dan is alleen het indrukken van de hak voldoende om het goede deel van je onderbeen (kuit) aan te laten zetten en zo kuit of been te geven. Je hoeft niet te knijpen met de kuit of te schoppen met je voeten om hulpen met je benen te geven. Er is dan geen enkele kracht nodig om kuithulpen te geven en je zit meer ontspannen en meer op je eigen evenwicht. Voor het paard is dit kuitcontact wat hulpen betreft ook veel duidelijker. Als je naar de bewegende benen van de ruiter kijkt tijdens rijden, dan is het simpel om te zien, dat het voor een paard heel moeilijk is om een bedoelde kuit- of beenhulp te kunnen onderscheiden van de steeds terugkerende kuitdruk van de ruiterbenen, omdat die niet stil liggen en verkeerd aanleggen. Je moet deze houding van de voet niet afdwingen, dat geeft alleen maar spanning. Het moet zo soepel en gemakkelijk gaan, dat het automatisch gaat.
DendroFleur schreef:Daarom vraag ik mij altijd af in de les hoe ik mijn hakken uit kjan drukken en kan veren in de enkels. Die aanwijzing heb ik altijd tegenstrijdig gevondenIk heb pas een centered riding les gehad en kreeg daar de kleine tip om mijn voet iets verder in de beugel te doen. Dan druk ik mijn hak ook iets minder uit en steekt mijn been niet meer naar voren. Een uitgedrukte hak is namelijk niet meer soepel, een gewone horizontale voet is beter.
Lynn_Nikita schreef:ooooooooow, ik eb iets doms gezegt, toen ik verstuurde d8 ik al ineens, is het wel goed wat ik zeg. vanmorgen weer gereden en de beugel heb ik dus andersom in dan tekentje wat ik gebrukt heb. Ik heb dus bijn mijn kleine teen de beugel en dan iets schuin naar binnen en achteren / zo dus!!! je kan ook robbertjes kopen voor in je beugels die aan ene kant hoger zijn dan aan de andere kant, zo druk je je hakken ook meer naar beneden
Goofy44 schreef:De kleine teen iets hoger dan de grote teen. ... Je moet deze houding van de voet niet afdwingen, dat geeft alleen maar spanning. Het moet zo soepel en gemakkelijk gaan, dat het automatisch gaat.
nulnulzeven schreef:Het uitdrukken van je hakken is ook als aanwijzing bedoelt om spanning in je kuiten te krijgen en je benen niet op te trekken. Het veren in je enkels wordt inderdaad moeilijk als je je hakken vastgezet hebt ja. Het valt me trouwens vaak op dat in sommige manegelessen zo op het uitdrukken van die hak wordt gehamerd, dat sommigen zichzelf aanleren hun enkels vast te zetten.Daarom vraag ik mij altijd af in de les hoe ik mijn hakken uit kjan drukken en kan veren in de enkels. Die aanwijzing heb ik altijd tegenstrijdig gevonden