Aansterken van de lendenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Onienke

Aansterken van de lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 10:52

Hey,

ik heb even een vraagje, mijn (pas nieuwe) paard heeft 5 weken stil gestaan ivm een dik achterbeen, en is daarna gekeurd (toen het helemaal over was natuurlijk) de DA zei alleen dat haar lendenen sterker moesten worden, en dat daar dus aan gewerkt moest worden. nou kwam gister de man van de verzekering en die zei precies het zelfde, nou is mijn vraag hoe ik dat het beste kan doen, gewoon veel rijden? of met hulpteugels?
ook steekt ze haar hoofd vaak weg (ze wil dus niet graag over haar rug lopen) waarschijnlijk omdat haar rug nu dus erg verzwakt is.
heeft er iemand tips?

sorry voor het onduidelijke verhaal.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:44

Lekker over de rug aan het werk zetten en daarin veel schakelen, wel rustig aan beginnen. Kleine stukjes laten wachten, laat ze het daarin los rijd je weer wat voorwaartser, pasje verruimen en weer terug, enz.enz, niet te lang hetzelfde tempo rijden.

Je zegt dat ze niet makkelijk over de rug en door het lijf te rijden is, dit kan lichamelijk zijn maar ook rijtechnisch. Zoek dus goede instructie, voor je het weet ben je verder van huis af dan nu! Ik zou er dus ook zeker niet zomaar een hulpteugel bij pakken. Begin eerst eens met bijgezet longeren om haar zonder ruiter op een juiste manier haar lijf te laten gebruiken. Evt. zou je in overleg met je instructie dan later een keer bijv. een slofteugel erbij kunnen pakken om het onder het zadel ook net wat te kunnen begrenzen (begrenzen, dus niet naar beneden dwingen ). Maar wat ik denk is dat als ze weer een tijdje in het werk staat en de stijfheid er wat af is het rijden vanzelf ook weer stukken beter en makkelijker gaat, maar daar moeten jullie dus wel even doorheen zonder overvragen en/of forceren. Succes ermee!

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:46

ik sluit me helemaal aan bij Remember! Wat ik er nog aan wil toevoegen is dat longeren met pessoateugel een toegevoegde waarde heeft bij het versterken van zn volledige achterhand en bovenlijn. Dit is iets wat je wel moet laten doen door iemand die er verstand van heeft, vraag je instructeur je erbij te helpen bv.

Wat mijn paard heel erg heeft geholpen (voor het volledige verhaal moet je bij de rijfoto's uit mn onderschrift kijken..) is accunpuntuur. als je daar meer info over wilt moe tje het ff zeggen!

Succes iig

Onienke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 13:26

hey,
heel erg bedankt hier kan ik wel wat mee, ik ga het er vanmiddag overhebben met mijn instructrice.

Goofy44

Re: Aansterken van de lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:58

Je moet niet gaan focussen op de lenden. Je moet er rekening mee houden en zorgen dat het paard zodanig gegymnastiseerd wordt, dat het paard zich harmonisch ontwikkeld, en daardoor ook harmonisch kan bewegen.

Voorwaarde is een paard dat voorwaarts en aan het been (aan de kuit) is.

Dan:
Beginnend aan de voorkant van het paard.

Unlocken van:
1. de hals door uitstrekken

2. de nek door laterale buiging (stelling)

3. de kaak door kauwen

4. de buik door longitudinale buiging

5. de rug/lendenen door overgangen en tempo wisselingen binnen een gang.

6. de heupen door zijwaartse bewegingen

7. de knie door het verhogen van stuwkracht

De blokkades en de stijfheid in het paardenlijf moeten verminderen,
en na verloop van tijd verwijnen en zwakke punten moeten versterken.
Dit is het beoogde eindresultaat van goede gymnastische
training.

Daarom doen we al die dressuur proefjes, die voor ons (ruiter) een rijkunstig doel zijn, maar voor een paard de ingredienten bevatten om gezond en lang mee te gaan, al de proefjes te minste goed worden uitgevoerd in op de juiste manier in onderling verband tot elkaar worden uitgevoerd.