vraagje over het bokken op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

vraagje over het bokken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 00:36

hallo allemaal......mijn paard heeft als ze even niets gedaan heeft of erg fris is en er gaat een paard mee(of alleen) erg zin om te bokken en had een tip gekregen dat je het hoofd omhoog moet houden dat wil inderdaad werken maar nou wil hij dan niet meer voorwaarts op zo'n moment en met de zweep slaan werkt averechts op zo'n moment want dan bokt hij juist nog erger wat moet ik om dat moment hieraan toevoegen....ik voel het ook vaak aankomen dat hij wil gaan bokken (oren in de nek rug bol maken en naar beneden duiken...) ik ga vaak weer eerst werken aan de ontspanning en pak dan weer op in het bos om weer te gaan draven of galoperen....bij deze tempo's doet hij het ook alleen(vooral als hij zijn dag niet heeft) haha,,

tips welkom

Rytm

Re: vraagje over het bokken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:34

Goed naar voren rijden en inderdaad zn hoofd omhoog houden.
En als hij zo fris is kan je toch ook even longeren voordat je erop gaat? Helpt vaak ook al enorm.

aur0ra_h0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:36

als ji jhet gevoelt hebt dat ie bokt, mmoet je hem gelijk voorwaarts rijden en zijn hoof omhoog houden,
en met de zweep slaan kan je verwachten dat ie nog erger gaat bokken, maar gewoon een harde por in zijn buik helpt mee

aur0ra_h0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:37

je moet henm niet de kans geven om te bokken, hij moet op jou letten en niet zomaar bokken,

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 15:34

inderdaad zal in het vervolg eens goed longeren voordietijd,kon merken dat hij de dag niet had was erg aan het klieren,hij bokt vaak als we gaan galoperen op een pad waar hij erin zin in heeft...en wacht totdat het ander paard bij hem is en merk dat die een hoge bok wil gaan geven aan die dingen die ik omschreef maar hoofd omhoog werkt inderdaad super maar dan wil hij ineens niet meer voorwaarts en blijft klieren....terwijl da tik een goede por in de buik gaf met de spoor,,,hij wil gewoon op dat moment de zin krijgen en wel willen bokken en gaan met die banaan...slimmerd
dus begrijp het enogste wat je kunt doen op dat moment is dus hoofd omhoog en voorwaarts rijden...vaak ben ik het echt zat en ga dan gewoon stappen de hele weg zodat hij niet de zin krijgt..waar hij zin in heeft

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:24

Wanneer jij het hoofd van je paard omhoog houdt en hij niet door wilt lopen, dat is niet zo heel erg raar.

Want als jij dat hoofd omhoog houdt, dan drukt hij zijn rug weg... oftewel gebruikt de spieren in zijn rug absoluut niet. Dat is onwijs zwaar voor een paard om dan door het zware zand te lopen... jij bent dan nog zwaarder om te dragen zeg maar. Én... je paard kan hier op lange termijn rugproblemen mee krijgen, dus ook al werkt het...ik zou er niet mee doorgaan.

De reden dat ie bokt is niet omdat hij wilt stappen lijkt mij... hij wil lekker rennen! Hij bokt gewoon van plezier... net zoals wanneer je ze losgooit!

Laat em inderdaad lekker bokken aan de longeerlijn of maak veel overgangen. Galoppeer eens waar je anders nooit galoppeert en stap waar je normaal gesproken wel galoppeert... Veel afwisseling, veel bezighouden.. rijdt hem eens aan de teugel voor de verandering, werk aan je zijgangen... hou em gewoon bezig en laat em na het bokken lekker doorgalopperen..

Succes!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 17:01

LindsyImmie schreef:
Wanneer jij het hoofd van je paard omhoog houdt en hij niet door wilt lopen, dat is niet zo heel erg raar.

Want als jij dat hoofd omhoog houdt, dan drukt hij zijn rug weg... oftewel gebruikt de spieren in zijn rug absoluut niet. Dat is onwijs zwaar voor een paard om dan door het zware zand te lopen... jij bent dan nog zwaarder om te dragen zeg maar. Én... je paard kan hier op lange termijn rugproblemen mee krijgen, dus ook al werkt het...ik zou er niet mee doorgaan.

De reden dat ie bokt is niet omdat hij wilt stappen lijkt mij... hij wil lekker rennen! Hij bokt gewoon van plezier... net zoals wanneer je ze losgooit!

Laat em inderdaad lekker bokken aan de longeerlijn of maak veel overgangen. Galoppeer eens waar je anders nooit galoppeert en stap waar je normaal gesproken wel galoppeert... Veel afwisseling, veel bezighouden.. rijdt hem eens aan de teugel voor de verandering, werk aan je zijgangen... hou em gewoon bezig en laat em na het bokken lekker doorgalopperen..

Succes!

inderdaad laat hem liever bokken aan de longeerlijn zal zekers hier wat mee doen ...inderdaad heeft er gewoon plezier in dat komt..maar die vreugdebokken bij hem zijn wel zo hoog da tik ze niet kan uizitten en zekers niet in het bos....op dat galopeerpad was het inderdaad zal eens een ander stuk pakken,,maar galopeer ik alleen met hem daar dan doet hij het niet alleen als ander paard bij is..in iedergeval erg bedankt voor de reactie

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 23:28

verders nog andere tips welkom wat je moet doen of is dit het enigste wat je kan doen...wie heeft hier ook last van..

LadyxCleo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:47

Ik heb juist hetzelfde probleem gehad met mijn jong paardje
Als ik in zijn eigen wei met hem reed, was er gaan probleem, maar bij het galopperen op een andere plek, bokte hij voortdurend. Na een tijdje heb ik geleerd zijn bokkesprongen uit te zitten en hem flink been te geven om hem voorwaarts te houden. Als hij sneller moest, had hij geen tijd meer om te bokken. Ondertussen is hij al bijna 5 en sinds kort doet hij het gewoon niet meer. Van de ene dag op de andere was dat bokken opeens gedaan . Ik denk dus dat de speelsheid er wat af is en hij eindelijk volwassen wordt :p.