Naar beneden duiken...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Patriciavt

Naar beneden duiken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 23:20

Mijn bijrijdpaardje duikt wanneer hij in de aanleuning loopt regelmatig met zijn kin op zijn borst. Ik moet hem dan echt weer omhoog trekken en hem opnieuw mijn handen aanbieden.
Hebben jullie hier nog tips voor om dit te voorkomen/herstellen, want op dit moment heb ik vaak plaatjes zoals deze...
Wil wel even zeggen dat hij voldoende op het been is en actief genoeg in het acherbeen.

Hier doet hij het tijdens het stappen, maar tijdens het draven gebeurd het ook. Tijdens de galop heb ik er eigenlijk geen last van.
Afbeelding

Alvast bedankt voor de racties!

Patriciavt

Re: Naar beneden duiken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 23:25

Even een tegebeeld: zo loopt ie normaal als ie 'er door is'... Jammer dat zijn hoofd er niet opstaat. Hij mag met rijden wel wat lager, maar dus niet duiken. (hij is trouwens van vandaag en die andere ook)

Afbeelding

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 23:38

ik zou zeggen je handen omhoog zetten en drijven met je benen.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:36

Omhoog?

Ik snap het niet helemaal, die eerste foto vind ik er niet lekker uitzien. Daar zou ik juist naar het laag en rond gaan toewerken en als hij achter dan wat sterker is wat meer oprichting gaan vragen.
Niet andersom.

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:37

Ik vraag me eigenlijk af wat voor bit je erin hebt hangen?
Die 1e foto ziet er niet echt lekker uit.

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:40

wil je nou dat ie zn hoofd houdt zo als op de bovenste foto?? of duikt ie anders achter de teugel zeg maar? Verder ben ik het wel met maaitjuh eens.
offtopic: waarom rijdt je trouwens met zo'n bit? Heeft dat hier ook iets mee te maken (lijkt me niet natuurlijk )

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:53

Tijdens de galop heb je hem denk ik toch wat actiever/ minder sloffend dan in de stap en draf. Komt ie stiekem niet toch een beetje onder het werk uit? Zet je je handen niet teveel vast, maar ontspan je deze en kun je onafhankelijk van elkaar beide handen spannen/ontspannen zonder vastzetten?

Werk even aan voorwaarts neerwaarts, lekker lang en laag en zorg dat hij lekker over zijn rug gereden wordt. Daarna pas beginnen met oprichting..

En juist als je merkt dat hij teveel ruimte van voren neemt, nog meer voorwaarts. Reageer door direct een middendraf te vragen waarbij hij zijn massa meer boven de achterbenen moet plaatsen. org wel dat je dan ook wat ruimte geeft van voren door je handen te ontspannen, zodra je handen tegenovergestelde hulpen geven dan je benen wordt het heel moeilijk voor een paard te begrijpen wat je nu precies wil..

P.s. vraag me ook af wat voor bitje erin hebt hangen.. Een iets scherper bitje omdat ie van voor wat sterk lijkt soms?!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:00

Ik rijd ook zo'n duikboot, echt frustrerend. Zoals Bienotje zegt: vooral veel voorwaarts rijden en houdt hem aan het werk, zodat hij niet de kans krijgt naar beneden te duiken.
Als hij daar al is, niet zo gaan trekken als op de eerste foto ( vind het er echt verschrikkelijk uitzien als ik eerlijk ben ). Geef even een arretje ( geen idee of dat goed gespeld is ): even kort lucht en dan even laten 'botsen' aan het bit, oftewel een supersnelle korte ophouding. Als hij vervolgens zijn hoofd omhoog doet, veel meegeven en been eraan! Succes ermee, het duurde bij mij maanden voordat ik het er een beetje uit kon rijden.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 09:30

Ben het compleet met jullie eens dat de eerste foto er niet fijn uitziet! Ik schrok zelf ook, al ik het een momentopname.
Me naar beneden duiken bedoel ik dat hij echt met zijn kin op zijn borst gaat lopen waarna ik hem wel voorwaards kan rijden (hij is verder goed actief voor het been, vooral met les ben ik daar heel erg mee bezig) maar hij niet zelf omhoog komt. Als ik mijn handen dan omhoog doe (zie foto 1 ) dan gaat zijn hoofd weer omhoog en ontspan ik zelf daarna ook weer.

Zoals je op de foto kan zien hangt er een men-hoofdstel in met een bijbehorende stang. De redenen hiervoor zijn dat ie ook in de lessen loopt ('t is niet mijn paardje) en dat hij voor een paar maanden geleden nog nooit een binnenbak heeft gezien (hij is bijna 11 en heeft altijd voor de kar gelopen) Hij vertoond zonder die kleppen echt extreme schrikreacties, vaak heel onverwacht en ruiters kunnen die 9 van de 10 keer niet uitzitten. Geloof me, het liefste zou ik er gewoon weer een normaal hoofdstel met een trensje ingooien, maar dat gaat op dit moment gewoon niet! (waarschijnlijk wordt dat anders wanneer ze weer de wei opkunnen er er weer in de buitenbak gereden gaat worden)

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:57

misschien heeft dit niet echt iets met je vraag te maken, maar heb je hem al eens ooit gelongeerd (in de binnenbak) dat kun je met gewoon trensje/hoofdstel en kijken hoe hij daarop reageert. Verder gewoon goed voorwaarts rijden denk ik.