problemen met mijn draver

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cerise

problemen met mijn draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 22:33

Hallo
Ik heb mijn draver nu 2 jaar.
Ik ben druk bezig met dressuur rijden,maar ze wil alleen maar
harder en harder terwijl ik er tog al 2 jaar mee bezig ben.
Ik rij nu met een dubbelgebroken plastic bit omdat dat tog iets harder in der mond werkt als een trens.
Met losse teugel loopt ze rustig maar zodra ik de teugels oppak gaat ze weer onwijs aan de haal met me.
Heeft iemand een tip voor me?

Jokonootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:33

heb je les?

blieb01

Re: problemen met mijn draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 01:00

Gewoon rijden. Als je paard aan de haal gaat (weet niet op wat voor manier) en stuurbaar blijft gewoon door rijden en desnoods eens een keer je paard extra aandrijven. Misschien dat je paard dit doet om onder het werk uit te komen maar het kan ook aan de kiezen liggen dat je paard op het moment dat jij meer druk in de mond geeft je hierdoor onbedoeld je paard pijn doet. Laat iemand het gebit dus nakijken.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:20

Loslaten. Vooral heel veel met losse teugel rijden naar ontspanning toe. Veel overgangen en veel figuren (voltes en slangevoltes).

En kijk anders ook een op www.dravers.nl of www.draverspraat.nl, allemaal mededravereigenaren

jasmijn78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:22

Wordt dravers niet geleerd om voor de sulky als het ware op het bit te gaan hangen zodat ze harder kunnen? Als dat zo is zal je paard alleen maar harder gaan als je de teugels aannneemt?

Je zal hem dan eerst goed aan het been moeten krijgen en hem moeten leren wat een ophouding is.

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:26

Mijn draver deed dit aan het begin ook,ik moest veel overgangen rijden,en aant begin bijv in de hoek gaan draven,en lange zijde dan weer stappen enz. Bij mij heeft dit goed geholpen.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:48

Rij hem op je zit. Zo heb ik het mijn exdravertje geleerd. Ook heb ik hem rustig laten wennen aan druk, dmv beenhulpen. Toen ik hem net had, ging hij bij de minste druk er in de volle vaart vandoor...

Veel geduld... en je komt een heel eind

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:27

de draver hier is idd ook beter gaan lopen nu ze op je zit te rijden is. dat zou ik dus ook aanraden

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:50

vooral op je zit rijden ja en als hij er van door vliegt trap ik mijn eigen altijd aan want dat vind hij maar vreemd ik doe dan net of dat ook de bedoeling is en hij weet niet hoe hij daar dan weer op moet reageren...

cerise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 16:05

Ik heb al les 2 jaar lang
en ik weet dat ze het doet om onder het rijden uit te komen.
Als ze er vandoor ging het ik het al onwijs vaak geprobeert om gewoon flink aan te drijven maar dan werd ze nog drukker en kon ik helemaal niks meer.
Ik weet zeker dat ze het doet om onder het rijden uit te komen want aan de longeerlijn met longeersingel loopt ze ook heel rustig ze doet het dus alleen als ik erop zit.
bedank voor jullie tips ik hoop dat het werkt
groetjes

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:54

En je zadel past die goed?

cerise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 21:06

Ik ben al 1 keer van zadel verwisseld en het bleef gewoon het zelfde.

lorretafan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:01

veel longeren met bv een pessoa want dravers net zoals renpaarden zien een strakke teugel niet als ontspanning maar vaak als aanleiding om nog harder te gaan (ze kunnen dan hangen en extra snelheid maken) met een pessoa leert hij wennen aan teugeldruk en door het bontje achter de kont moet hij de achterhand meenemen en ontspant vanzelf

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:11

wij hebben zo'n pony op de manege, die gaat er ook steeds vandoor. Ik rij hem om de dag ( ongeveer)

Je moet zoizo zelf rustig in je hoofd zijn, niet denken van o jee daar gaat ze weer, maar consequent blijven, gaat ze te hard dan knijp je iets in de teugels. Gaat ze daarvan nog harder dan stuur je haar gewoon een klein rondje , dan moet ze wel gaan stappen. Belonen want dat was wat je wou. weer rustig aandraven, en teugels mooi ontspannen. Als je steeds als ze te hard gaat STOP zegt en dan een klein rondje rijdt, dan zal ze vanzelf op STOP rustiger gaan omdat ze dat gewend is geraakt.

Sucses met je (snelle) pony!!

Noraly

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:22

cerise schreef:
Ik heb al les 2 jaar lang

ze doet het dus alleen als ik erop zit.

Punt 1 als je al 2 jaar les hebt moet je mss eens om je heen gaan kijken voor een andere instructrice.Ik had na 6 lessen al veel meer tempo controle als daarvoor.

Punt 2 klinkt vervelend maar waarschijnlijk ben jij dan het "probleem".Onze merrie is een kruising draver en zij is heel erg gevoelig.Ik lees hier wel eens vaker reakties over dravers dat die ook erg gevoelig zijn dus mss is jou paard ook wel zeer gevoelig.Ze reageert op de kleinste hulpen en kan in paniek raken als ik iets niet goed doe.Als ik niet goed ga zitten ik maak me niet lang en ga op mijn kont zitten zodat ik beide zitbeen knobbels voel dan kan ik haar niet terug rijden.Doe ik dat wel goed staat ze zo maar stil.Dus elke keer als ze wil versnellen dan zit ik waarschijnlijk niet goed.De truuk is om je paard goed los te rijden en heel goed aan de hulpen te zetten nou moet dat natuurlijk bij elk paard maar ik merk dat ik onze draver voor 200% moet rijden.Tempo controle is het eerste waar je aan moet werken.En het heeft idd echt geen zin om aan te drijven en je paard flink door te laten lopen maar dat had je zelf ook al begrepen.Elke keer als je paard wil versnellen langzaam gaan lichtrijden en zorgen dat je paard jouw tempo gaat volgen.Veel voltes rijden groot en klein geeft rust aan je paard.Maar ook niet overdrijven en ook veel andere figuren rijden anders word het zo saai voor je paard.

Als je paard zo sterk reageert op de teugels aanpakken moet je mss een stapje terug doen en de teugels eerst maar een heel klein beetje oppakken.Houd wel altijd contact met de mond maar daarvoor hoef je niet percee de teugels strak te hebben.

jessy1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:39

heey ik heb oook een draver en die was in het begin ook een beetje druk, je moet veel overgangen rijden en niet boos worden!
ook niet aan de teugels trekken want dan word ze alleen maar hard in haar mond, miss kan je ook eens haar gebit na laten kijken miss heeft ze wel pijn

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:46

teugels losser laten en heeeeeel rustig gaan lichtrijden... Voor je gevoel laat je je echt uit het zadel duwen en langzaam weg gaan zitten..
Aan de longe goed het commando HOOOO leren... dat ze dan rustiger moet gaan..

en het belangrijkste; Heeeeel Veeeeeel Belonen als ze het goed doet

en hoe gaat het met de galop??

cerise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 22:30

Met de gallop gaat het super het is enkel die draf.
Ze is idd heel gevoelig voor de beenhulpen.

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:33

ik denkt dat je maar westernlessen moet nemen en ik ken dat probleem namelijk... Ik las ergens op bokt dat iemand westernlessen heeft gehad met een draver dat die draver niet op de bit ging hangen.

ik zou ff naar die onderdeel "western" gaan om te vragen of ze die probleem weet op te lossen ??

wat denken jullie

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 06:42

Lijkt me niet nodig. Ik ken er namelijk genoeg die geen western rijden, including myself.