Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Maastricht17 schreef:Met zonder beugels en teugels beginnen vind ik vreselijk overdreven, eerst maar eens gewoon balans vinden en vertrouwen erin hebben dat ze het een beetje onder controle hebben. En als ze fatsoenlijk kunnen draven eens gaan denken aan zitlessen aan de longe.

)
Citaat:Ik begin met de vraag waarom ze van mij willen leren paardrijden! Ik rijd niet op een manege, ik werk niet op een manege, ik hoef er geen geld mee te verdienen! Ik doe het omdat ik het leuk vind!
Als ze om de juiste redenen les willen (en vooral met volwassenen kun je zo goed beginnen), dan is er vanuit mij 1 voorwaarde! Doen wat IK zeg. Ik blijf niet in herhaling vallen en zowel dan is het wat mij betreft gewoon stoppen!
Als dit duidelijk is (klink allemaal heel streng, maar zoals ik al zei, met een volwassenen die echt wil leren is dit duidelijk af te spreken en voor hem/haar ook acceptabel) begin ik met erop zitten en stappen, we gaan dan goed de houding doornemen en tegelijkertijd het motoriek van een paard, van een mens en de combinatie doornemen. Vervolgens wat oefeningen in stap met correcte houding en zit op de benen (teugels wel in de hand maar geen contact).
Het draven begin ik altijd aan de longe...hoeft niet lang, maar de beginneling moet altijd eerst even het gevoel van het draven hebben! hoe voelt dat nu aan, wat is het ritme, hoe werk lichtrijden, hoe voel ik wanneer ik moet drijven hoe kan ik zien wat het goede been lichtrijden is. Als dit gevoel er is, mogen ze van mij gewoon los.
Er ligt hier gewoon ook een hele prominente taak voor de lesgever, constant opletten....op de ruiter op het paard, op de reacties van beide. Daarom is voor mij van belang DOEN WAT IK ZEG.
Citaat:Ik ben ook los begonnen als 7jarige gewoon de rij in. Pas ruim 8 jaar later leerde ik echt DEFTIG zitten toen ik met een jong paard 2 weken aan de longe aan de slag ging. Sindsdien kan ik zitten. Ervoor mocht men alle commentaar geven, het ging gewoon niet. Aan de longe hoef je alleen op je zit te letten. Ik ga nu regelmatig nog aan de longe trouwens.