Inrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MandyL

Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 19:09

Ik ga binnekort een shet van 1.15 in rijden.
Het blijkt dat er wel eens een meisje op had gezeten en dat de pony helemaal flipte in draf en galop.
Ik ben er vandaag even opgegaan zonder zadel ( we hebben nog geen passend zadel) de eigenaaresse hielt haar vast en we hebben een rondje over het erf gestapt ze was steeds aan het stampvoeten staartzwiepen en oren in dr nek.
zodra we het zadel hebben ga ik er echt mee aan de slag. maar hebben jullie nog tips voor me? Alvast bedankt!

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:11

geduld hebben en een band creeren met de shet...
en goed belonen als de shet iets goed doet ! En zien dat de shet terug plezier krijgt in het rijden.. maak er een spel van , geen gevecht !

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:13

ilovequinten schreef:
geduld hebben en een band creeren met de shet...
en goed belonen als de shet iets goed doet ! En zien dat de shet terug plezier krijgt in het rijden.. maak er een spel van , geen gevecht !

Helemaal mee eens! En geef je pony niet zomaar een tik als hij het fout doet. Want hij moet het allemaal nog leren!

Gr lois

MandyL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 19:43

bedankt! daar heb ik wat aan
ik ben al bezig een band op te bouwen ik poets haar elke dag en blijf meestal nog even in de stal zitten knuffelen

poes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:31

aan de slag gaan met een longe, er pas opgaan als ze op de grond naar je luistert. Steeds naar de ontspanning toe werken.

Ineke2

Re: Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:44

Leer de shet alvast de stemcommando's aan, aan de longe.
Stap,draf, galop en HO
Longeer overigens niet te vaak en zeker niet te lang (hooguit 10 minuutjes) want dat is slecht voor de pezen en gewrichten.

Verder eerst lekker poetsen, wandelen etc... zodat het diertje je vertrouwd.
Ondertussen is er als het goed is een passend zadel en hoofdstel aanwezig en kun je aan de slag met een ervaren persoon erbij die op de grond blijft en kan ingrijpen/helpen bij eventuele problemen.

MandyL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 19:25

bedankt voor de tips! ik wil idd ook aan de slag met de longe...en ik ben vandaag al een stukje weze wandelen

irisselada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:11

wat ik begrijp (miss kan ik t mis hebben) maar wat ik begrijp is dat er 1x een meisje op heeft gezeten en al meteem draf en galop heeft gedaan? jha dan is het logish dat het beestje flipt. begin heel rustig aan. eerst het stappen net zo lang tot hij doorheeft dat er helemaal niks ergs aan is. en na het rijden altijd super overdreven belonen, alof hij de weereld van een ondergang heeft gered. maar boven alles! doe rustig aan. bij elk paard maar shets zijn ook nog eens superslim en ze vergeten niks.

MandyL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 23:36

heb een poging gedaan tot longeren.. in het begin was het helemaal niks.. maar later snapte ze het kga onder het poetsen ook meestal ff over haar heen hangen en dan lekker kriebelen.. en aaien dat het leuk is dat ik er op "zit"/ hang....

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 23:39

Niet rijden op het erf, maar in de bak. Als je valt op de stenen, dan val je meestal veel harder dan in het zand.

MandyL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 23:50

ja dat is waar.. maar het is nog al een gedoe om bij de bak te komen .. en omdat het meestal niet langer dan 10 min is, is het een beetje te veel gedoe maar als ik echt aan de slag ga rij ik wel in de bak hoor b

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:09

Juìst de eerste keren is het slimmer om de bak in de gaan!