Slof gebruiken week voor Wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthiaaapje

Slof gebruiken week voor Wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 16:40

Ik weet dat als je een slof goed gebruikt je je geen zorgen hoeft te maken en ik kan er mee rijden. Maar mijn vraag is kan ik hem ook een week voor de wedstrijd gebruiken? mijn plan was namelijk: ik rij nu met pessoa en dan een ander bit er in en dan deze week met slof rijden? zodat hij niet moeilijk gaat doen als ik er een weekje mee rij? kan dit denken jullie?

Bij voorbaat dank

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:43

lijkt mij niet slim. waarom wil je trouwens die slof nu gebruiken? ik denk dat je beter kan rijden zoals je altidj red bespaard helehoop verwarring en verzet!

Roadracer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:45

Ik zou, als je een wedstrijd serieus neemt, sowieso niet 1 week voor je wedstrijd allerlei dingen gaan veranderen. Dat geldt dus voor je bit, maar ook voor het rijden met slof.
Een paard moet de tijd krijgen te wennen aan een ander bit, sommige paarden reageren er prima op, maar je kunt ook een paar weken bezig zijn.
Voor de slof geldt dat een paard er heel beroerd op kan reageren wanneer je m er weer afhaalt. Met slof kan hij geen kant op, dus heb je kans dat ie lekker met z'n kop in de lucht gaat lopen als de slof er weer af is.
Niet echt bevorderlijk voor een wedstrijd dus, lijkt mij...

Persoonlijk verander ik de laatste week voor een wedstrijd niks. Je moet het jezelf en je paard niet onnodig moeilijk maken, gewoon lekker bevestigen waar je naar toe hebt gewerkt, niet met nieuwe dingen gaan experimenteren.

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 16:46

Oke dan ga ik gwn met de onderlinge wedstrijd met pessoa rijden

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:48

Ben ik raar als ik zeg dat ik vindt dat als je wedstrijden wilt rijden dat je zonder hulpmiddelen zoals pessoabit of slof moet kunnen rijden....

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:48

Roadracer schreef:
Ik zou, als je een wedstrijd serieus neemt, sowieso niet 1 week voor je wedstrijd allerlei dingen gaan veranderen. Dat geldt dus voor je bit, maar ook voor het rijden met slof.
Een paard moet de tijd krijgen te wennen aan een ander bit, sommige paarden reageren er prima op, maar je kunt ook een paar weken bezig zijn.
Voor de slof geldt dat een paard er heel beroerd op kan reageren wanneer je m er weer afhaalt. Met slof kan hij geen kant op, dus heb je kans dat ie lekker met z'n kop in de lucht gaat lopen als de slof er weer af is.
Niet echt bevorderlijk voor een wedstrijd dus, lijkt mij...

Persoonlijk verander ik de laatste week voor een wedstrijd niks. Je moet het jezelf en je paard niet onnodig moeilijk maken, gewoon lekker bevestigen waar je naar toe hebt gewerkt, niet met nieuwe dingen gaan experimenteren.

hier ben ik het helemaal mee eens.

RJS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:52

Dan ben je niet raar hoor, iedereen heeft zijn eigen visie op hoe een paard te trainen.. Mijn visie is het niet
En verder kun je niet alle paarden over een kam scheren, mijn paard reed ik wel veel met slof in de training en ik had nooit problemen zonder slof op wedstrijd dus ach, je moet doen wat voor jou het beste aanvoelt, als je niet weet wat het beste aanvoelt zou ik dat uitproberen op een moment dat er geen druk van een aankomende wedstrijd is en verder zou ik het samen met je instructeur of instructrice doen

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:55

Ik bedoel het ook niet negatief

Maar het is wel min of meer mijn motto !!! Maar dat is denk ik ook voor iedereen persoonlijk en idd ieder paard is weer anders...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:56

Waar ik nieuwschierig naar ben is, waarom wil je voor deze wedstrijd in enen gaan rijden met een ander bit en slof?

Je zal er vast een reden voor hebben, het lijkt mij dat je dat niet zomaar doet....

RJS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:08

Ludora schreef:
Ik bedoel het ook niet negatief

Maar het is wel min of meer mijn motto !!! Maar dat is denk ik ook voor iedereen persoonlijk en idd ieder paard is weer anders...

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 14:26

mijn paard reageert goed op die pessoa en het lijkt me sterk dat je daar niet mee mag rijden op een onderlinge wedstrijd maar het gaat goed met pessoa heb al een aantal x een ander bit geprobeert zonder resultaat ik was benieuwd of dit misschien kan helpen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:28

Bel eerst maar eens naar de organisatie.
Want op genoeg plaatsen gelden gewoon de regels van een echte wedstrijd.

Persoonlijk zou ik nog niet aan een wedstrijd gaan denken als ik mijn paard niet op gewone optoming rond kan krijgen.
Dan oefen ik nog wel een jaartje door.
Want elk paard is op een gewoon trensje zonder rommel een B proefje door te krijgen

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:43

loopt ie met een normaal bit niet aan de teugel dan?

Marsieparsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:05

Ik kan me heel goed voorstellen dat je met een pessoa wil rijden! Mijn vorige pony was heel erg tegen de hand, en zonder slof/ander bit was hij gewoon niet door mij te rijden. Johan Hamminga heeft er zelfs een keer op gereden, zó sterk was hij! Typisch een geval dat dus níet zonder rommel op een gewoon trensje door een B proefje te krijgen was!

Maar persoonlijk zou ik ook niet vlak voor een wedstrijd van optoming veranderen. Als je altijd met slof/ander bit rijdt, dan train je gewoon die week op dezelfde manier door.. Maar als ik met slof rijd, doe ik deze af op het moment dat ik mijn proef ga oefenen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:13

Tuurlijk kun je niet van vandaag op morgen zonder rommel een B proef in. Dat kan niemand op zo'n paard, zelfs Anky niet.
Maar als een goede ruiter hem een tijd traint, weet ik zeker dat het hem gaat lukken.
En een minder goede ruiter, met goede begeleiding ook na een tijd.

Maar veel mensen denken in dagen of als je zegt, geeft het eens tijd, in weken.
Waarom denken mensen bij iets wat er flink diep ingeworteld zit niet eens in maanden of jaren?

Wedden dat het dan kan als je graag wilt?
Maar vele vinden dat te veel oefening, teveel training en gaan voor de makkelijke weg.
Ja, dat kan ook, maar dan niet zeggen het kan niet

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:26

Ludora schreef:
Ben ik raar als ik zeg dat ik vindt dat als je wedstrijden wilt rijden dat je zonder hulpmiddelen zoals pessoabit of slof moet kunnen rijden....

Ik rij Otje thuis altijd met een slofje en die wint op concours net zo makkelijk een proef hoor

Als je er gewoon netjes mee rijdt zou je geen verschil moeten merken als je hem eraf haalt.
En als het een onderlinge is zou ik juist nu dat bit omruilen, dan kun je mooi kijken of het op vreemd terrein ook wil met dat bit!

Je kan er beter op een onderlinge achterkomen dat het niet werkt dan op een officieel concours

Marsieparsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:27

Ik ben het met je eens runningkawa, en ik héb het ook drie jaar lang met die pony geprobeerd! niets was te gek! Nu is hij verkocht, aan een meisje dat niets anders wilt dan springen, en de dressuur totaal onbelangrijk vindt. Zij is veel steviger dan ik, en is dus ook veel sterker. Die pony mocht je geen milimeter lucht geven, anders ging hij het initiatief nemen. Daarvoor ben ik gewoon niet de juiste ruiter, aangezien ik niet van die manier van rijden houd... Ik ben blij dat ik nu een pony heb die wél fijn aan mn hulpen staat.

lorretafan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:58

ik vind dit een goed idee, ik doe het namelijk zelf ook, want als je de slof goed gebruikt wordt je paard er ontzettend los van

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:05

Op onderlinge wedstrijden gelden (in principe) dezelfde regels als met een officiele wedstrijd en mag er niet met een pessoa bit gereden worden...

pykarla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:47

Volgens mij mag je helemaal met geen enkel hulpmiddel rijden op wedstrijden want ik had toen een tielemanteugel maar dan zonder de tieleman maar toen werd ik ook al bijna gediskwalificeerd dus maar dat wis ik niet was mijn eerste wedstrijd

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:34

lorretafan schreef:
ik vind dit een goed idee, ik doe het namelijk zelf ook, want als je de slof goed gebruikt wordt je paard er ontzettend los van

Als je een slof nodig denkt te hebben, om in de week dat je met een minder scherp bit rijdt, te voorkomen dat je paard moeilijk doet..

Hmmm... Ik zie de link niet met bovenstaand, vandaar dat ik die heb gequote

Inderdaad kun je een paard er lekker los mee krijgen tijdens de trainingen. Dat zeker, maar bij Cynthiaapje klinkt het niet alsof ze hem daarvoor gaat gebruiken...

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:14

Ik vind dat als je er goed mee om kan gaan je m er best om mag doen, ik doe het ook wel s als het echt even niet meer gaat gewoon voor de zekerheid losjes de slof erbij, ook gewoon een week voor de wedstrijden, als je m goed gebruikt is het echt geen probleem, maar zo heeft iedereen zijn/haar eigen mening