Watch me move (v. Flemmingh): ik voor de tweede keer erop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ellen_vg

Watch me move (v. Flemmingh): ik voor de tweede keer erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 14:00

Zaterdag heb ik voor het eerst op Watch me gezeten. Watch me wordt in mei drie jaar, maar omdat het zo'n ongelooflijk intelligent en soms 'heet' dier is, hebben we besloten van haar in de paasvakantie al aan het zadel en een ruiter te laten wennen... Na de paasvakantie gaat ze terug de weide op en dan pakken we het tegen de zomer terug rustig op.
Dit zijn foto's van vandaag.
Gelieve niet al te veel op mijn houding te letten:
1. Ik heb al maanden op geen paard meer gezeten (drie maand om precies te zijn)
2. Ik kom van een pony van 1.47m...
3. Ik ben nog stijf van zaterdag (en nu nog stijver dan ik al was )
1. Lekker longeren (pas de tweede keer!)
Afbeelding
2. Nog steeds aan het rondslingeren
Afbeelding
3. En nog steeds...
Afbeelding
4. Van kant veranderen, want daar kunnen we het ook!
Afbeelding
5. Ik erop en mijn lesgever ernaast.
Afbeelding
6. Zie hoe trots!
Afbeelding
7. En een plezier dat we hebben!
Afbeelding
8.
Afbeelding
9.
Afbeelding
10.
Afbeelding
11. Pfft, wat beult ze me af, moeilijk om dat te volgen!
Afbeelding
Dat waren ze... Ze doet het superbraaf! Ik hoop dat ze zo blijft.
PS: Het bit is te groot en schuift makkelijk door haar mond, deze morgend stond ik dus ook in de ruitershop om een maatje kleiner te gaan halen :wink: Op de laatste foto heeft ze haar mondje open, maar mijn teugel nog de longe hangen strak, denk dat dat met het kauwen en de grootte van het bit te maken heeft!

0nina0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:08

mooi paardje, ik vind nog geen 3 wel jong om dan al zo bezig te zijn maar dat moet je natuurlijk allemaal zelf weten:)

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:09

Wauw wat leuk. En wat makkelijk is ze.
Haar even oude familielid lijkt ook zo makkelijk te worden. Wiz is wel wat groter (1.82) maar heeft ook al een zadeltje opgehad. Ik heb er nog niet opgezeten. Hij is nog te veel in de groei,dus ik laat hem het eerste deel van de zomer nog lekker in de wei lopen.

Mooi wordt ze hoor. Maar dat kan ook niet anders met zo'n afstamming hihi

Een keertje erop zitten kan geen kwaad, als ze nog maar tijd krijgt om sterk te worden onbelast.

Fysiomeid

Re: Watch me move (v. Flemmingh): ik voor de tweede keer ero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:11

Woo leuk paardje!!

Ik vind je houding helemaal nog niet zo slecht hoor, je moet bij zo'n beestje toch een beetje voorzichtig rijden (beetje naar voren zitten enzo) en het is extra moeilijk omdat ze hun balans nog niet hebben. Ik vind dat je het goed doet hoor!

FF een vraagje, hoe groot is ze eigenlijk? Ze toont niet zo heel groot onder het zadel. Verder wel een mooi paard (kan haast niet anders met zo'n vader ) en zo te zien zit er genoeg beweging in. Ze toont onder het zadel wel heeeel relaxed hoor, ga zo door!

ellen_vg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 14:12

Ikzelf vind drie ook jong, maar als je kijkt naar wat je paard je aangeeft vind ik dit nog wel ff kunnen. We zijn er btw maar tien minuten mee bezig en al helemaal niet elke dag. Na deze vakantie gaat ze gewoon enkele maanden terug de weide op, om nadien alles rustig terug op te pakken. Als ze het op deze manier relaxed kan leren heb ik er geen problemen mee.
@Fysiomeid: Bedankt, ze is inderdaad erg relaxed! Ze is 1.57m niet zo groot dus, maar dat hoeft voor mij niet...

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:13

leuk paard, jullie doen het mooi zo het beleren.

Wij gaan misschien ons Wtje eerder beleren, ze word begin juli 3 maar ze kan het makkelijk aan

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:16

Anya schreef:
Wauw wat leuk. En wat makkelijk is ze.
Haar even oude familielid lijkt ook zo makkelijk te worden. Wiz is wel wat groter (1.82) maar heeft ook al een zadeltje opgehad. Ik heb er nog niet opgezeten. Hij is nog te veel in de groei,dus ik laat hem het eerste deel van de zomer nog lekker in de wei lopen.

Mooi wordt ze hoor. Maar dat kan ook niet anders met zo'n afstamming hihi

Een keertje erop zitten kan geen kwaad, als ze nog maar tijd krijgt om sterk te worden onbelast.

Een keertje erop ronddraven (op een volte ook nog!) kan zeker kwaad, de rugwervels schieten zó verkeerd en zitten daar dan volgend jaar nog.
Wat de ts doet moet ze zelf weten maar dat het geen kwaad kan ben ik het niet mee eens!
Dat ze het geestelijk aankan betekend nog niet dat ze het lichamelijk aankan!
Wel een leuk paard ik hoop dat het bij deze ene keer blijft!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:18

Dit paard is op drie weken na drie. Dat wil zeggen dat de groeiplaten gesloten zijn. Ik ben het met je eens dat longeren op een circel niet goed is voor met name de pezen, maar de rug kan al wel wat hebben op deze leeftijd.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:25

Erg mooi paardje, maar ik vind persoonlijk ook dat dit veel te vroeg is. Heel dat gedoe met 'er eerst eens op en dan weer een paar maand de wei op' ontgaat mij ook volledig. Waar ik rijd worden paarden vanaf 3 jaar en half gelongeerd, vanaf 4 gaat er pas iemand op, dan zijn ze al lekker sterk, hebben ze al veel balans, en kunnen ze makkelijk de ruiter dragen. Dat sterk zijn is nog nooit een probleem geweest. Integendeel, daar profiteren ze alleen maar van. Natuurlijk moet je er wel wat meer voorbereiding insteken dan (longeren, grondwerk, dagelijks toch eens mee bezig zijn al is het maar poetsen).
Paard ziet er nog erg iel uit ook.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:39

Anya schreef:
Dit paard is op drie weken na drie. Dat wil zeggen dat de groeiplaten gesloten zijn. Ik ben het met je eens dat longeren op een circel niet goed is voor met name de pezen, maar de rug kan al wel wat hebben op deze leeftijd.

He?
Echt niet!
Eerst eens goed informatie inwinnen voordat je deze uitspraak doet, hoor, de rug heeft helemaal nog geen bespiering om een mens te dragen, daar gaan ook de meeste blessures zitten als je er te vroeg opstapt!
Maar ik wil het topic niet verpesten, dus laat ik het hierbij zitten, maar een paard is op 3 ook nog lang niet volgroeid!
Heb je dit wel eens goed gelezen?
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer/artikels/welzijn/oudgenoeg.html

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:47

Geen enkel paard waar waar je net op gaat zitten zit goed in de spieren. En verder hoef je met mij de discussie niet te voeren. Ik zit nog lang niet op mijn nu driejarige paard. Ik wacht liever.

Tegelijkertijd is er ook onderzoek gedaan naar de effecten van mensen die op driejarige leeftijd op hun paard gaan zitten (en drie is toch een redelijk gangbare leeftijd). Het gros van de paarden houdt daar geen schadelijke gevolgen aan over, mits dit met heel veel mate gebeurt. TS zit 10 minuten op een jong paard en geeft aan dat ze daarna weer een paar maanden de wei in gaat. TS heeft m.a.w. wel degelijk het beste met haar paard voor. Dus de reacties in dit topic alsof zij bijna dierenbeulerig vroeg even op haar paard gaat zitten zijn enigszins overdreven.

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:50

Ziet er fijn uit hoor en niets aantrekken van de mensen hier. Ze weten het toch allemaal beter.

postbodesiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:52

Jee wat een commentaar allemaal , als ellen denkt dat haar paardje er klaar voor is dan is het toch goed om rustig aan te beginnen.
Als ze erg rustig aan doet kan het best. En ze zal heus wel voorzichtig zijn met haar trots !!

Succes, leuke combinatie hoor !

Vala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:53

He jongens zit toch niet zo te zeuren met z'n allen. Altijd als iemand wat op Bokt zet vind er wel weer iemand wat om over te miepen.
Ze laten dat paard nu vast wennen en dan gaat ie de wei op tot de zomer, niks mis mee en dat moeten ze helemaal zelf weten.

Ik vind het een heel erg leuk paard!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:57

Ik ben geen voorstander van vroeg zadelmak maken.
Maar 3 jaar is helemaal niet vroeg, maar een mooie leeftijd om te gaan beginnen.
(maak er anders maar een topic over op RT-D)

Maar verder gaat het hier niet om de leeftijd van het paard, maar om de rest. (wat ik niet zou zeggen bij een 2 jarige)
Dus graag ontopic

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:57

grappig wat wondertje zegt, zo denk ik er ook over, waarom moet er elke keer weer een discusie komen hier over, laat deze mensen, in mijn ogen doen ze niks verkeert.

Mooi paardje, hopelijk groeit ze nog wat, ze is nu toch net een paard of niet ? maar voor de KWPN stamboek keuring moeten ze toch 1.60 zijn voor opname in het stamboek, denk dat deze dat nog wel word.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:59

Anya, jij baggataliseerd de schade die opgelopen kan worden bij te vroeg inrijden.
Daarom voer ik deze discussie met jou!
Bovendien zit de ts geen 10 min. op haar paard ( wat nog niet eens 3 is!) want dit is al de 2e keer en de vakantie is nog niet afgelopen!
En als jij vindt dat het niet uitmaakt en geen kwaad kan, waarom wacht je dan wel met je eigen paard?
En ik vind de ts geen dierenbeul, ik probeer haar te wijzen op de evt. gevolgen van te vroeg inrijden, omdat ze vast van haar paardje houdt en het beste met haar voor heeft!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:05

Beetje offtopic vind je niet...

Als je dit jong vind... wat dan te denken van de jonge hengsten bij het KWPN... Drie jaar is een prima leeftijd om het op te pakken...

Het enige wat telt is de manier hoe je dat doet...

Nou hier is niets mis mee hoor... Gewoon lekker aan de slag gaan en strakjes terug zetten op de wei... Is ideaal!!!

Ziet er leuk uit... zonde van de maat alleen, maar daar heb je zelf geen problemen mee, dus

Miesjaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:12

eej dat is patrick manintveld je lesgever..
das een broer van een vriendin van mij..

leuk paard heb je.. veel succes met de rest allemaal

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:22

Kaja schreef:
Beetje offtopic vind je niet...

Als je dit jong vind... wat dan te denken van de jonge hengsten bij het KWPN... Drie jaar is een prima leeftijd om het op te pakken...

Het enige wat telt is de manier hoe je dat doet...

Nou hier is niets mis mee hoor... Gewoon lekker aan de slag gaan en strakjes terug zetten op de wei... Is ideaal!!!

Ziet er leuk uit... zonde van de maat alleen, maar daar heb je zelf geen problemen mee, dus

Hier ga ik helemaal in mee.

ellen_vg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 16:59

Tja, dat was te denken deze discussie, maar ik vind het heus niet erg! Van discussies kan je alleen maar leren. Maar ik denk dat vele mensen met twee maten meten. Vaak is het wel OK dat de favoriete hengst, leuk z'n kunstjes doet, ongeacht zijn leeftijd. En dit terwijl een particulier géén tien minuutjes z'n beestje aan het werk mag zetten of men krijgt een hele resum: 'Weet je wel hoe slecht het is' over je heen!
Dit dier moet om de dag eens tien minuutjes werken (longeren inbegrepen) dit onder begeleiding van een prima lesgever (inderdaad Patrick). Als ze het éénmaal allemaal een beetje snapt: Op- en afstappen en het 'hey, er zit iemand op mijn rug!' dan vliegt ze terug de wei op. Als dit voor het einde van de vakantie is, des te beter. Ik heb nergens gezegd dat ik dit héél de vakantie ging doen. Als haar euro gevallen is voor het einde van de vakantie, des te beter. Als ze zo vooruit blijft gaan, kruip ik er nog maar een tweetal keer op. Dat maakt dus een totaal van een vier keertjes... Tien minuten om de dag!!!!!!
In plaats van iemand direct de bijbel, koran, of wat dan ook te gaan lezen kan je beter eerst vragen hoe we het aanpakken!

Kaia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:18

MirandaFuego schreef:
En als jij vindt dat het niet uitmaakt en geen kwaad kan, waarom wacht je dan wel met je eigen paard?

Omdat haar paard er misschien nog niet aan toe is? Omdat haar paard misschien last heeft van de groei? Misschien heeft ze nu de mogelijkheden nog niet...weet jij veel. Er zijn tal van redene te noemen om te wachten voor een paard...maar om dan gelijk te zeggen dat andere mensen het dan maar fout doen?
Ik vind het zowiezo knap dat je vanaf de foto kan zien of het paard er wel of niet aan toe is! Was het paard 3 geweest, dan was het vaak al een heel ander verhaal... En al dat gezeur om 3 weekjes...

Ik vind dat jullie het prima oppakken! Fijn dat ze het zo goed doet! Lekker van haar genieten! En hopen dat ze na de weide het ook zo goed doet

La_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:20

bij het longeren de stijgbeugels opsteken het ziet er verder mooi uit hoor!

amyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:26

Anya schreef:

Sorry dat ik het zeg hoor en ik wil je echt NIET afkraken!!
Je bent ouder oke en hebt mss meer verstand ook oke. Maar wat je zegt over de rug totaal niet oke.
Mijn paardje is bij haar vorige eigenaar zadelmak gemaakt op 2 jaar en 9 maand dus ook bijna 3 geen probleem zou je zeggen?!?! Toch wel haar wervels zijn vergoried dus als ik nu opzadel en kruip erop begint ze te bokke en te steiger omdat ze last heeft en ook nog eens zeer. Dus op die leeftijd kunnen ze het zeker niet aan ze zijn nog niet uitgegroeid ook al zijn ze in hun koppeke ouder hun lichaam is nog niet aangepast ana het werk!!
Ik hoop dat je ff nadenkt en ik zeg dit niet uit medelijde en ok niet om ruzie te stoke maar ik mag niet meer op mijn paardje rijde ze is 5 jaar moet ik ze nu late inslape door de fout dat ze te vroeg zadelmak is gemaakt??
Denk mss daar toch is overna en als je toch ruzie zou wille stuur me dan een PB ook al zou ik gene ruzie willen.
amy

Laurine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:33

Ik ben het met amyke een je moet niet te vroeg beginnen en wat jij zecht dit is de tweede keer aan de longe ga dan eerst wat meer longeren en het is slecht voor de rug als je zo vroeg begint een zadel kan wel maar een ruiter daar zou ik toch echt nog even mee wachten je kunt beter te laat beginnen dan te vroeg