flippe onbekend terrein

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cointreau

flippe onbekend terrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 13:36

Hoiz, ik zit me probleemke
m'n paardje is altijd gereden geweest in de binnenpiste van de manège. Ik heb hem nu net van deze manège overgekocht en het klikt echt. Met de indoor dressuur ben ik 1ste geworden en m'n instructrices zeggen dat ik hem moet uitbrengen in wedstrijd.
Hij is ondertussen 6 jaar en staat al heel z'n leven op deze manège
nu nog steeds.
Over laatst ging ik 'ns in de buitenpiste rijden omdat het zo'n goed weer was en hij heeft me der superhard afgeknald. Hij loopt helemaal met z'n neus in de lucht en trippelt constant, als ik hem vooruit rij schiet hij weg en begint superhard te bokken. Op wandeling doet hij net hetzelfde.
Nu ben ik in de buitenpiste beginnen longeren en stilaan begint het wel wat te lukken.
Maar als ik nu op wedstrijd ga, zal dit wsch net hetzelfde effect hebben. Een domein dat hij niet kent en hij wil alles zien, schrikt van het minst en wil me der weer afgooien.
Ik weet dus echt niet wat te doen, ik kan hem toch geen uur longeren en dan nog 4 uur inrijden zodat hij het domein "vertrouwt". Ik heb nochtans een heel goed paardje, met veel mogelijkheden en een goeie kans in wedstrijd. Hij flipt gewoon op onbekend domein en vergeet dan compleet dat ik op z'n rug zit. Op elke hulp van mij reageert hij dan met schrik en weet totaal niet wat te doen, hoe duidelijk ik ook ben.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:39

Je paard is pas 6 en heeft zn hele werkzame leven enkel en alleen dezelfde binnenbak gezien.

Dat is voor jou wat lastig. Wat je kunt doen is langzaam maar zeker hem laten wennen aan vreemd terrein. Nu inderdaad laten wennen aan de buitenbak, eens mee op buitenrit, eens naar een wedstrijd in de buurt en daar alleen maar op het losrijterrein rijden, is er toevallig niet een bak ergens in de buurt waar je kunt rijden?

Laat hem de komende periode redelijk veel 'vreemde' terreinen zien zodat dit normaal voor hem wordt.

Als het goed gaat dan zal dit steeds beter gaan waardoor je ook gewoon met hem op wedstrijd kunt gaan .

ClauH

Re: flippe onbekend terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:42

Véél op stap gaan, voordat je echt een wedstrijd gaat starten. Misschien kan iemand met je mee wandelen en hem vast houden, of kun je op een andere manege terecht om een keer te oefenen ?
Ik weet natuurlijk niet hoe lang je je paard al hebt, maar je zal merken dat hij op een gegeven moment ook in jou meer vertrouwen zal krijgen en dan niet zo gauw meer zal schrikken.

Kimbers

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:02

Wat de mensen voor mij ook al zeiden. Juist veel met hem gaan oefenen op onbekende terreinen. Eerst gewoon aan de hand en als dat beter gaat kun je ook gaan rijden. Laat het gewoon eerst rustig wennen en neem er ook echt de tijd voor. Niet na 1 keer denken dat het al wel goed is.
pas nadat hij minder angstig is voor deze onbekende terreinen zou ik met hem op wedstrijd gaan.

Veel succes!

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:08

Mijn pony heeft er ook een handje van helemaal balistic te gaan, zodra ik van de manege weg ben.
Gewoon blijven oefenen, dan gaat het vanzelf beter. Desnoods met een ander bekend paard erbij, dan wil nml ook nog wel eens helpen

cointreau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 22:27

heb hem nog maar 2 maandjes, dus helemaal niet lang. Het maakt totaal niks uit of hij met andere paarden is die hij kent of niet. alleen wandelen doe ik toch niet.
Heb hier even filmpje bij gezet van in de buitenpiste.

http://www.zippyvideos.com/590415982468 ... okfilmpje/

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:32

Aaaaaai, wat ziet dat er vervelend uit zeg! Lijkt bijna een geval van aanstelleritus

Heb je enig idee waarom hij zo 'flipt'?

cointreau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 22:36

ja, op die moment kwam er een auto voorbij. Had hem eerst alles goed laten zien en hij was vrij braaf. Maar elke keer als er een auto langs kwam, begon hij zo te doen. heb je wel veel bekijks.
Aan die piste passeren ook alle paarden die gaan uit stappen en elke keer als er eentje voorbij kwam, begon hij ook.
Nu moet ge nog weten dat ik zijn hoogste bokken niet eens heb kunnen filmen. Dit was nog zo de middemoot

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 23:00

Bah, ik zit echt te gruwelen als ik naar dat filmpje kijk.

Bij mijn paardje heb ik een martingaal omgedaan, om stijgeren te voorkomen (dat werkt opzich best ok). Ik heb alleen geen idee wat je hier aan zou kunnen doen hoor

In ieder geval, veel sterkte!

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:42

Nou, je blijft goed zitten zeg .

Dit is idd niet iets waar je erg vrolijk van wordt . En dat doet hij dus niet in de binnenbak .

Ik zou als ik jou was iig eerst flink gaan longeren voordat je buiten gaat rijden.

cointreau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 11:02

ja, ne martingaal moet'k hem dringend 's aan doen. Nu dat longeren heb 'k gedaan hoor. En dit filmpje is gemaakt toen 'k al een uurtje aan het rijden was. Zie je ook aan bokkwaliteit, normaal houdt hij het iets langer vol en ook iets hoger en harder.
Lig er wel geregeld langs. Wil er echt wel iets aan doen, want het is echt een superpaard. Wil em nooit meer kwijt