Vriendin durft er niet meer op.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LuckyRemi

Vriendin durft er niet meer op.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 22:23

Mijn vriendin durft niet meer haar paard op...Ze heeft een fikse tijd niet gereden, en ze heeft een erg jong/druk paard. Ze durft er helemaal niet meer op omdat ze hem amper kan houden met longeren. Bokken en steigeren dat hij kan, dus ze wil er met geen mogelijkheid op.

Ze vroeg of ik wil helpen, en dat wil ik wel maar ze hebben echt een superkleine bak, en weet echt niet zo goed hoe ik het moet aanpakken.

Iemand tips? Heel graag!

Ineke2

Re: Vriendin durft er niet meer op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:58

Ik zou eerst maar eens aan het werk gaan met het longeren en verder het grondwerk, wandelen, verder omgang e.d. tot hij dat allemaal gewoon braaf doet.

Daarna kun je weer aan gaan denken om er veilig op te klimmen.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:42

En dat veilig erop klimmen kan misschien het beste onder begeleiding van een instructrice.

Trouwens, het gedrag van een paard aan de longeerlijn zegt vaak niet veel over het gedrag van paarden onder het zadel. Tenminste, veel paarden leven zich extra uit aan de lijn, terwijl dat onder het zadel best meevalt.

ClauwieMoon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:29

Ik ben het helemaal eens met Loesjuh. Als ik jou was, zou ik er gewoon op gaan en dan gaat het paard er maar vandoor! Zweep erbij.. Ja.. dat zou ik doen. maar waarschijnlijk vinden jullie dat weer zielig...
En als je een druk paard niet aankan,, (wat ik niet weet hoor!) Moet je er een ander op laten rijden.

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:35

Durft ze helemaal geen paarden meer te rijden of alleen die van haar niet?? Laat haar anders eerst een keer op een brave goedzak dat ze weer zin in het rijden krijgt..
Laat dan haar jonge paardje een heleboel energie eruit bokken en gek doen en dan haar erop laten dat al zn gekkigheid eruit is..
Ook vertrouwen opbouwen zoals Ineke2 zei..

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:38

ik ben ik natuurlijk , maar ik rij hengstjes en ja die kunnen het ook uithangen , wat ik dan doe is erop gaan zitten en aanpakken , aantonen dat jij de baas bent. tik van de zweep als ze ambetant zijn , laten rondgaloperen in de piste.. en als ze wat gekalmeert zijn belonen. Misschien als je erop gaat wel onder begleiding van iemand die er misschien wat meer van kent.. De paardenfokker waar ik bij rij, is er ook altij bij als ik op zen hengsten rij.. !

Ineke2

Re: Vriendin durft er niet meer op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:00

Als de ruiter op de grond al bang is voor haar paard, omdat hij zo gek doet, moet ze er natuurlijk niet opgaan. Dan brengt ze haar angst over en gaat het zeker mis. Daarom gaf ik al eerder in dit topic dat ze eerst haar beestje op de grond zover onder controle moet hebben en vertrouwen voor ze erop gaat.

Overigens kun je voor grondwerk ook al een instructrice zoeken die je daarna kan helpen met het rijden. Doordat je dan je instructrice al een beetje kent en zij (of hij natuurlijk ) jouw en je paard heeft diegene al een beeld hoe dat allemaal aan te pakken zodat het veilig en rustig verloopt.

Succes!

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:03

of iemand die het wél durft erop te laten gaan zodat het paard braaf is en dan kan je zelf zien, dit kan ook wel vertrouwen geven
! Een vriendin van mij durfde ook niet meer op haar paard dus had ze gevraagd aan mij of ik er eerst wou opgaan en dan zij als hij braaf was en na een half uurtje aanpakken en de nodig ontspanning als het mogelijk was kon zij er terug opgaan.. Ze zag dat hij nu wel braaf was en wou er dan zelf ook opgaan.. eerst had ze nog wat schrik , maar toen het ging creerde ze terug vertrouwen.

ik wil nu ook niet zeggen dat ik alles kan en durf , neen hoor , ik hou ook soms mijn adem in als ik op een paard stap.. en heb zelf ook nog paardrijlessen nodig, maar ik heb wel een beetje ervaring met 'probleempaarden'

LuckyRemi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 20:20

Goeie tips allemaal, bedankt!

Ik ga er zeker wat mee doen, bedankt!