galop is echt een probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Dunja_

galop is echt een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 21:00

Mijn 4 jarige pony heeft echt een galop probleem..
In het begin kon ze alleen verkeerd aanspringen dat gaat nu perfect.
Ze kan ook heel goed aan de teugel lopen alleen sommige stellingen vooral rechtsom is het nog wat lastig voor haar.

Nu met de galop op de rechterhand dan gooit ze eigenlijk haar hoofd in het hek, ze loopt wel netjes de bochten door maar het zit en rijd niet lekker zonder stelling of iets..

Ik heb 1 keer per week priveles en het gaat steeds een beetje beter, maar ze heeft ook een hele erge korte nek dus misschien blijft dit wel een probleem.

Is het een idee om een keer met bijzetjes te longeren, zodat ze dan doorkrijgt wat ze moet doen?

Zelf ben ik ertegen hoor maar ik moet toch wat verzinnen of hebben jullie andere ideeen?

_Dunja_

Re: galop is echt een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 08:25

niemand tips voor mij?

Liene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:49

Ik denk dat je gwn moet doorgallopperen en haar zelf in stelling rijden,doet ze haar hoofd weer omhoog, blijf je rustig en rij je ze terug in stelling. Zo blijf je dat proberen. En als ze haar hoofd tegen het hek gooit,galloppeer dan eens een metertje van de hoefslag,zo leert ze opeens tussen je benen lopen

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:54

Wat zegt degene die je lesgeeft hierover en wat voor tips worden er gegeven? Heb je al eerder een jong paard (in)gereden? Is je paard goed rechtgericht?

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:51

idd wat ekkie al zegt; is je paard wel recht? kijk eens op deze site; www.hoefkatrol.com/
op deze site kun je bekijken welke buiging jouw paard heeft en hoe je het kunt oplossen. rijd zoiezo zoveel mogelijk alleen op de binnenhoefslag, je zult merken dat het in het beging lastig is, maar naarmate de weken verstrijken zal het beter gaan. doe niet teveel met je handen om het paard recht te laten gaan, hierdoor wordt het enkel slechter en kan je paard nog schever worden.
het klinkt alsof je paard linksgebogen is. je hebt dus waarschijnlijk minder druk op je teugel in je linkerhand. ga op de binnenhoefslag en rijd zoveel contrastelling, totdat je evenveel druk hebt op beide teugels. als het paard dan nageeft geef jij ook na, dus even hand openen, niet je teugels losgooien. wanneer dit goed gaat kun je voltes gaan rijden met dezelfde contra stelling naar buiten.
verder kan je even nalezen op www.hoefkatrol.com/

succes!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 08:54

Ekkie schreef:
Wat zegt degene die je lesgeeft hierover en wat voor tips worden er gegeven?

Mijn instructrice is er ook wel eens op gegaan om te kijken of de fout bij mij of bij mijn pony ligt.
Het ligt dus echt aan mijn pony, wat we ook proberen (en we hebben echt zoveel al geprobeerd) ze wil het gewoon niet doen.

Nou heb ik van de week met bijzetjes gelongeerd maar daar ben ik mee gestopt,
ik vind bijzetjes helemaal niks en ze loopt in galop haar mond dus stuk te trekken omdat ze geen stelling wilt geven.

Dat vind ik dus niet echt de juiste manier van mijn pony beleren...

Ik had gehoopt dat meer mensen hier problemen mee zouden hebben en misschien de gouden tip zouden hebben voor ons..

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:01

Ik snap niet helemaal waar je probleem zit, naast dat het niet lekker rijdt.. Is het probleem dat je paard stelling naar buiten aanneemt in de galop ofzo?

Gaat het hoofd omhoog, of naar buiten wanneer je een bizjet gebruikt. Bijzet is redelijk vast iets zonder veel rek. Misschien een longeren met een elastiek..

Gaat het wel goed als je wel stelling naar binnen vraagt? Rechtuit lopen is voor sommige paarden nogal moeilijk, misschien eens op een recht stuk in het bos oefenen?

Zoals ik al liet doorschemeren, begrijp niet helemaal waar je galopprobleem zit, dus of ik de juist passende hints voor jouw probleem heb opgeschreven weet ik niet helemaal zeker..

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 09:04

Bienotje schreef:
Ik snap niet helemaal waar je probleem zit, naast dat het niet lekker rijdt.. Is het probleem dat je paard stelling naar buiten aanneemt in de galop ofzo?

ja ze neemt stelling naar buiten aan en gaat met haar hoofd omhoog lopen

Gaat het wel goed als je wel stelling naar binnen vraagt? Rechtuit lopen is voor sommige paarden nogal moeilijk, misschien eens op een recht stuk in het bos oefenen?

stelling naar binnen gaat prima in draf zowel links als rechtom maar in galop helemaal geen stellingen

Zoals ik al liet doorschemeren, begrijp niet helemaal waar je galopprobleem zit, dus of ik de juist passende hints voor jouw probleem heb opgeschreven weet ik niet helemaal zeker..

ik heb nog geen reactie van jou gezien eerder in dit topic??

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:06

klomp schreef:
idd wat ekkie al zegt; is je paard wel recht? kijk eens op deze site; www.hoefkatrol.com/
op deze site kun je bekijken welke buiging jouw paard heeft en hoe je het kunt oplossen. rijd zoiezo zoveel mogelijk alleen op de binnenhoefslag, je zult merken dat het in het beging lastig is, maar naarmate de weken verstrijken zal het beter gaan. doe niet teveel met je handen om het paard recht te laten gaan, hierdoor wordt het enkel slechter en kan je paard nog schever worden.
het klinkt alsof je paard linksgebogen is. je hebt dus waarschijnlijk minder druk op je teugel in je linkerhand. ga op de binnenhoefslag en rijd zoveel contrastelling, totdat je evenveel druk hebt op beide teugels. als het paard dan nageeft geef jij ook na, dus even hand openen, niet je teugels losgooien. wanneer dit goed gaat kun je voltes gaan rijden met dezelfde contra stelling naar buiten.
verder kan je even nalezen op www.hoefkatrol.com/

succes!

ik quote mezelf wel even, aangezien je zegt dat je nog geen goede tip hebt gekregen. verder zijn er meerdere tips gegeven.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 12:11

@klomp

ik heb jou reactie gelezen en heb er ook zeker wel een tip aan hoor.
Ik heb niet gezegd dat ik nog geen GOEDE tip heb gekregen hoor
(althans ik zie het mezelf nergens schrijven)

dit heb ik wel geschreven : Ik had gehoopt dat meer mensen hier problemen mee zouden hebben en misschien de gouden tip zouden hebben voor ons..

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:34

vlasta schreef:
Bienotje schreef:

ja ze neemt stelling naar buiten aan en gaat met haar hoofd omhoog lopen

stelling naar binnen gaat prima in draf zowel links als rechtom maar in galop helemaal geen stellingen

ik heb nog geen reactie van jou gezien eerder in dit topic??

Ze bedoelde ook eerder in haar gegeven atwoord.Maar mss kun je beter even antwoord geven op de vraag wat nu je preciese probleem is en wat je allemaal gedaan hebt en wat niet werkt bij jou pony.

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 12:38

**ja ze neemt stelling naar buiten aan en gaat met haar hoofd omhoog lopen

**stelling naar binnen gaat prima in draf zowel links als rechtom maar in galop helemaal geen stellingen

Ze bedoelde ook eerder in haar gegeven atwoord.Maar mss kun je beter even antwoord geven op de vraag wat nu je preciese probleem is en wat je allemaal gedaan hebt en wat niet werkt bij jou pony
ik heb op bovenstaande vragen mijn antwoorde al gegeven, toch..

Maar als jullie meer willen weten dan hoor ik het wel..

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:36

Ik doelde op mijn eigen post ja..

Het hoofd in het hek, maakte het een beetje onduidelijk voor me..

Galop is een gang die veel vraagt van de achterhand, met stelling naar binnen vraag je je paard zijn massa te dragen op vooral het binnenachterbeen. Daar heeft een paard kracht voor nodig.. Misschien dus een balans/ kracht probleem, dat zich uit in de gang die jouw paard waarschijnlijk het moeilijkste vind.

Met een bijzet, dwing je als het ware iets af van voren, maar werk je niet aan die achterhand. Longeren met passoa (kan intensief zijn voor een jong paard) activeert die achterhand wat beter..

En als je je paard op de volte zet en houdt tijdens de galop?

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 15:03

een passoa is inderdaad misschien een betere optie dan een bijzet teugel..

dat is wel een idee om uit te gaan proberen, ik laat het je even horen of dat beter gaat.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:05

idd is een passoa een goede optie om in ieder geval het paard sterker te maken. verder zul je rijtechnisch je probleem moeten aanpakken. ik ben het eens met bienotje dat het een kracht of balans probleem kan zijn, wellicht is de bevestiging van stelling er nog niet in galop. toch blijf ik ook bij het rechtrichten. dit omdat het paard zijn hoofd naar buiten plaatst naar het hek toe, zoals je beschreef. een balans en kracht probleem ontstaat ook door het niet recht gaan door het lijf, ontspanning, etc. rechtrichten is dus van groot belang! ik denk dat als je je daar op richt dat je al een heel eind verder zult komen. rechtrichten is in elke gang belangrijk. zodra namelijk jouw paard is rechtgericht, kan jouw paard ontspannen lopen over de bovenlijn en zal stelling vragen ook makkelijker gaan.