Probleem stress en rechterhand !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daisies

Probleem stress en rechterhand !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 17:42

Het zit dus zo, Mijn Friese merrie kan redelijk lopen. Maar kan heel gespannen worden, ik heb geen idee hoe het komt. ze is 14 jaar en ik rijd haar nu 2 jaar.

Maar het zit dus zo met rechter stelling heeft ze ontzettend veel moeite en met rechter hand aan galoperen zal ze er ook alles aan doen fout aan te springen. dit was nooit zo erg. alleen nu ik serieuser ben gaan rijden is dit voorgekomen. ik merk ook dat ze redelijk vast zit in de rechter hand. Maar bij draf, stap gaat alles ontspannen en als galop moet word het een stuk vuur, dan word ze helemaal gek en hoef ik maar enkel mijn been aan te leggen of ze spuurt wel. ik probeer haarzo ontspannen mogelijk terug te nemen. of te gaan stappen. maar soms grrr kan ik zo boos worden (sla haar nooit hoor, maar dan kook ik echt van binnen) want ik weet dat ze het kan.

Ik ga zowiezo overleggen met mijn lesgeefster. hoop dat ik een beetje serieus genomen word. en anders weet ik nog wel iemand anders.

Maar ik ga 1 januari wedstrijden rijden dus wil ik dit probleem gewoon verholpen hebben. is longeren een optie? bijv 3 x in week longeren en 3 x rijden?

Tips graag

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 18:12

Niemand die mij kan helpen?

TouchAndGo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:18

Waarom wil je haar longeren dan? Ze doet het toch wanneer jij derop zit?

aur0ra_h0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:22

het zou een ontsteking in der rechter voorbeen kunnen zijn , mijn pony heeft daar ook last van, miss moet je het navragen bij je DA , die geeft dan een onsteking remmer en dan moet je 6 eken langen idere dag een kwartier laten stappen, daarn akwam mij pony er helemaal boven op, maar loopt ze in de bak ook zo raar als ze los staat of in de wei? en ;longeren zl ik proberen maar als de rechjterkant niet goed gaan zal ik stoppen, btw het lijkt me niet vbesrtandig om mnu wedstrijden te gaan rijden!!!!!!...Veel suc6 met je pony en ik hoop dta het snel weer overgaat !

aur0ra_h0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:23

Iriskee schreef:

het is mieschien niet alleen als je er op zit? en dat kan je het best e in de wei of aan de longe bekijken !! en miss is het wel wat erg, dan is hetg niet berijdend op te lossen!!!

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 18:24

Iris heb je ooit gehoord dat je met longeren je paard los kan werken? dus misschien helpt dat..

Maar tijdens longeren had ze wel iets meer moeite mee. dan op de andere hand. maar het is altijd minder erg dan als ik rijd. en afgelopen tijd heb ik minder gelongeerd. en tijdens los enzo valt het wel mee.

Dus ik dacht misschien kan ik haar rustiger en soepeler krijgen door te longeren met bijzets. touwtjes of wathever
Laatst bijgewerkt door Daisies op 02-04-06 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

TouchAndGo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:25

oké

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 18:30

En trouwens.. wedstrijden zijn in Januari, eerst komt veulen in Juli.. dus kan ze ook zowiezo 3 maanden lekker niks doen en veulenen. en dan pak ik het weer op en ga ik beginne met wedstrijden

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:31

Iriskee schreef:

euhm misschien moet je er een voorbeeld aan nemen?! veel dingen kan je oplossen tijdens het longeren en neit tijdens het rijden. omdat je vaka zelf ook dingen fout doet en dan kan ej beter zien wat er 'mis' is

aur0ra_h0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:32

oke maar rwta is nu je vraag
je weet het tog al

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 18:34

weten jullie nog andere oplossingen /mogelijkheden.
en redenen dat ze dit doet.

Dat is mijn vraag

aur0ra_h0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:41

oh oke sorry als ze er rechhts meer last van heeft moet je miss lang blijven trainen, steekt het been ook meer naar buiten? want dan heeft ze er egt last van! maar anders is ze miss gwn eigenwijs of vind e hte moeilijk in dat geval moet je goed oefenen!

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 18:42

Dankje voor tip. Ik zal het in ieder geval gaan bespreken met de gene die mij les geven. heb deze week troch 2 x les.

aur0ra_h0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:49

oke veel suc6!

monsterrs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:17

heey,
Elk paard is van nature scheef. En als ik jou verhaal zo lees dan is jou paard linksgebogen van nature. Dan is links haar kant met de korte spieren en rechts haar kant met lange spieren. Daarom doet ze het met linker stelling wel goed en met rechter stelling is ze dan wat stug. Ik denk dat dat jou probleem is, je paard is nog niet helemaal rechtgericht. Dus als jij rechterstelling aan je paard vraagt vind ze dat moeilijk, omdat ze dan haar korte spieren ineens lang moet maken. Ik weet niet of ik dit wel helemaal duidelijk uitleg, snap je het?
En ook omdat je zegt dat ze het liefst in de linkergalop wil aanspringen weet ik bijna wel zeker dat het met de scheefheid te maken heeft.

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 19:19

Ben het echt 100 % met je eens.

Ik denk dat ik gewoon eerst beter moet gaan oefenen met recht richten en dan rechterstelling en dan de galop goed.

Ben je dat met me eens?

monsterrs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:24

jup, dat ben ik 100 % met je eens Als je je paard goed hebt rechtgericht gaat de stelling ook makkelijker, en is het allemaal ook ontspannender. Dus succes ermee

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 19:25

Dankje, erg bedankt voor je tips!

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 18:29

Vandaag weer ff naar me paard geweest.

Ben begonnen met goed recht rijden in stap. toen de stelling rechts en links steeds afwisselen. toen ze lekker soepel was in draf. de basis oefeningen gedaan, toen gegalopeerd. heel ontspannen sprong goed aan. en later heb ik balkje neer gelegt. en elke keer als we over het balkje kwamen moest ze aanspringen en ze sprong bijna de hele tijd gewoon goed..

Ze is nou ook veel ontspannender. Heerlijk

aur0ra_h0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:29

eus je probleem i sopgelost ! gewoon goed in staopppen, met stelling en de baassis oefeningen enz

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 19:56

Idd, Ben wel blij. Ze is lekker vrolijk!