ik wil de oude weer terug!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

unique4

ik wil de oude weer terug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 16:12

ik lease nu bijna een jaar een schat van een paard. ze is 4 jaar(bijna 5). op stal gaat het super, maar zodra k met haar wil rijden gaat t mis. k ben al best vaak van haar afgevallen, waardoor ik nu een soort van angst heb(alleen in draf en galop). doordat ik me verkramp wordt zei ook bang en gaat het helemaal mis. k heb 1 keer in de week groepsles en 1x in de week priveles. in de priveles ben ik niet bang, omdat ik vertrouw op die man maar in de groepsles verkramp ik ook weer. het gaat nu wel wat beter, maar toen ik begon met haar te leasen(vorig jaar april) ging het heel goed. ik kon alleen met haar in de bak rijde, in de groepsles, we ware zelfs 2e geworden met een onderlinge wedstrijd, maar sinds de winter gaat het heel slecht. nu zijn we op het punt gekome om haar te gaan kope, omdat het lease te duur wordt enz. maar k denk dat ik twijfel. k probeer eerst nog een maand of 2 te kijke of het weer beter gaat, want ik wil der egt niet opgeve. de vraag is nu: hoe geef ik haar meer vertrouwen en hoe zorg ik er voor dat ik niet steeds verkramp. wat zouden jullie doen in deze situatie? alvast bedankt. ik weet niet of het hier goed staat

HedwigO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:50

wat een vervelende situatie! Wat gaat er precies mis bij het rijden door die verkramping? Neemt ze telkens de benen of iets dergelijks? Het is natuurlijk nog een erg jong paard. Dat kan ook veel verklaren. Je moet kijken hoeveel je voor dit paard overhebt denk ik. ALs je dr koopt dan zit je er wel aan vast namelijk. Maar als jij helemaal gek op dit paard bent dan moet je er gewoon voor gaan denk ik! Dan ga je gewoon heel hard werken aan het verkrampen en het vertrouwen. Ga lekker boswandelingen/ritjes maken, vrijheidsdressuur doen. Misschien helpt dat.
Ik raad je aan om het ook even aan je instructeur tijdens je privéles te vragen. Die hebben er meestal wel een goede kijk op.

succes!

unique4

Re: ik wil de oude weer terug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 16:58

op het begin ging ze er altijd vandoor, en bokken maar toen kon ik ze uitzitten. toen ben ik er een keer heel hard vanaf gevalle en sindsdien als ze dan iets harder gaat dan ik goed vind verkramp ik. zelf merkte ik het niet op ma mn instructeur zei het. we zijn nog nooit naar buiten geweest en dat willen we wel maar daarvoor moet ze me eerst volledig vertrouwen, maar ik weet niet hoe ik haar vertrouwen moet winne.

unique4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 17:00

ohjah en ik heb egt alles voor haar over. ik weet gewoon dat dit het paard is. en ik weet ook wel dat het weer goed komt, ma dat vergt veel tijd. en als het de ene keer dan beter gaat dan ben ik blij ma de dag er na is het weer als voorheen.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:06

Dit is misschien een vraag die me niks aangaat en eigenlijk offtopic.
Maar je wilt haar gaan kopen omdat lease te duur is?
Ik denk dat je uiteindelijk meer kosten hebt als ze helemaal van jezelf is..
Je moet ook stalling, voer DA en Hoefsmid betalen..
Elk jaar entingen.. wormkuren enz..

unique4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 17:13

niet egt te duur. maar te duur en ze is dan niet van jou. ik betaal dat nu ook allemaal stalling dierenarts enz. plus dan ook nog leasekosten. en als ik der koop kan ik van de leaskosten de lessen enz. betalen. maar ik hoef het niet zelf te betalen, maar als ik de koop kan ik ook na een andere manege gaan waar je wel je eigen instructrice mag laten komen.

unique4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 17:20

verder niemand??

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 23:18

raar idee miss maar kennis was ook bang is toen paar keer op mijn paard gegaan om weer zelfvertrouwen te krijgen en daarna pas weer op eigen paard ..

dus eerst weer zelf lef krijgen dan pas kan je het aan je paard geven

of eerst alleen in de prive les blijven rijden en daarna met zijn 2een etc

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 07:54

Je kunt misschien iemand zoeken die je paard een paar keer kan longeren terwijl jij erop zit. Dan heeft diegene wat meer controle over je paard en dan kun jij je weer een beetje richten op ontspannen zit etc.. Het belangrijkste is dat jij haar vertrouwd, ook al vertrouwd zij jou nog niet zo (het is een jong paard). Als je tijdens het longeren een goed gevoel hebt: dan even losmaken en zelf een rondje rijden. Succes!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 08:50

Het gaat niet om lef of moed, het gaat om het zelfvertrouwen van de ruiter. Zelfvertrouwen kun je er niet bij iemand inpraten.

Zelfvertrouwen bouw je alleen op met goede ervaringen (en kennis). Als je het rijden niet goed beheerst en dan op een jong paard, is vragen om problemen. Ik zou zelf investeren in het rijden op een ouder en meer ervaren school paard. Van een ervaren paard en een goede instructeur / instructrice kun je veel meer leren.

Samen op weg, een groene ruiter en een groen paard, is wat het meeste gebeurt. Voor goed rijden, is het niet de meest succesvolle weg.