Wijken, De andere hand gaat beter dan de andere..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anders_Amigo

Wijken, De andere hand gaat beter dan de andere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 15:22

Hallo,

Me paard wil aan de linkerhand wel gemakkelijk wijken maar aan de rechterhand niet. En het lukt me ook niet zo echt..

Hebben jullie tips?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:25

Kun je proberen uit te leggen WAT er niet goed gaat?
Valt hij over de buitenschouder weg, wijkt hij niet voor de druk van je been, gaat de achterhand voor de voorhand, of.....

Even iets meer uitleg, dan kunnen we met je meedenken.

Anders_Amigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 15:28

Aan de linkerhand als ik mijn been aan druk.. zodat hij opzij moet dan wil het wel.. Maar als ik met mijn linkerbeen aandruk dan gaat het moeilijker.. Dan wil hij niet zo. Ik ben er al tijdje mee bezig. Maar over 2 weken krijg ik weer les dus dan hoop ik het samen met me instructise wat op te knappen.

Maar zou dit aan mij liggen of aan Ikoon zelf?

Eefske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:36

als hij de eerste keer niet op je been reageerd nog een keer met je been drukken, reageerd hij nog niet een schopje.. reageerd hij nog niet dan moet je hem een tik(je) met de zweep achter je linkerbeen geven, zodat hij begrijpt dat hij opzij moet.. je kan eventueel ook iemand vragen of die hem opzij wil drukken terwijl jij je been aandrukt.. zo begrijpt hij beter wat je van hem wil.. veel succes!
kusjeva

irene85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:38

mijn paard wijkt op de rechter hand beter. Door haar op de linker hand veel voltes te laten vergroten en verkleinen en juist op dei hand veel te oefenen gaat het steeds beter

Anders_Amigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 17:41

Na veel voltes ( en wat schoppen ) lukt het wel.. Maar het gaat gewoon aan die hand met veel moeite..

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:09

polly_amigo schreef:
Aan de linkerhand als ik mijn been aan druk.. zodat hij opzij moet dan wil het wel.. Maar als ik met mijn linkerbeen aandruk dan gaat het moeilijker.. Dan wil hij niet zo. Ik ben er al tijdje mee bezig. Maar over 2 weken krijg ik weer les dus dan hoop ik het samen met me instructise wat op te knappen.

Maar zou dit aan mij liggen of aan Ikoon zelf?

Ik denk dat dit aan beide ligt. maar ene paard heeft nou eenmaal een hand waar die voorkeur op heeft. Heeft mijne ook. ene kant lekker soepel andere kant moet ik haar echt overtuigen

Yank

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:16

Een paard heeft ook zijn goede kant en minder goede kant zeg maar. Zo kan een paard op de linkerhand bijvoorbeeld veel beter oefeningen doen dan op de rechterkant. Dan heeft ie meer moeite met de rechterkant.

Het kan dus zijn dat jouw paard de rechterkant als moeilijke kant heeft. En dat hij of zij ook stijfer is aan die kant dan de andere kant.
Oefeningen op bijvoorbeeld stijfheid te verminderen is een optie, en voor de rest moet je gewoon goed blijven oefenen op beide kanten.

jarrah

Re: Wijken, De andere hand gaat beter dan de andere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:31

Allereerst heeft schoppen totaal geen zin, hij zal dan vluchten ipv wijken voor de druk!

Ik heb in het begin dit probleem ook gehad met mijn paard, (maar dan linksom)....maar voordat ik jou advies kan geven, moet je eerst even nagaan of dat je een aantal dingen goed voor elkaar hebt: Loopt jou paard goed van achter naar voren? Is je paard rechtgericht? Heb jij jou paard fijn in de aanleuning op twee teugels? Staat jou paard goed aan de hulpen?

IMO kan je pas echt aan het wijken beginnen als je deze dingen in orde hebt!(want als ik lees dat jij zit te schoppen, ben ik bang dat er een aantal dingen sowieso al niet helemaal in orde zijn)

Ok, in de volgende uitleg ga ik er dus van uit dat je deze dingen redelijk beheerst
Zo heb ik het aangepakt:
* Beginnen met voltes kleiner maken en weer openen (zoals eerder genoemd)
* Vervolgens binnenhoefslag nemen en je paard spelenderwijs naar de hoefslag toe "drijven".
* Toen ik mijn paard deze dingen spelenderwijs leuk mee kon laten pakken, heb ik in een verzamelde draf de AC lijn genomen en dr 'gevoelsmatig' overdreven opzij gezet. Op het moment dat ze door mijn been heen wilde denderen, nam ik dr terug naar stap en liet ik haar vervolgens in stap echt overdreven overstappen richting hoefslag...Na dat een paar keer herhaald te hebben viel op een gegeven moment het kwartje en had ik ineens een paard dat zowel rechtsom als linksom fijn was met wijken

Gewoon goed je doel voor ogen houden en niet boos worden!
En zoek iemand die je er goed bij kan begeleiden!!!
Suc6 ermee!!